מכרז לבנייה בב"ש נסגר בסכום גבוה פי 6 מהשומה של המדינה

ש.י.א רפאל, שזכתה במכרז, תשלם 180.3 מיליון שקל ■ המחיר מציג את פוטנציאל המחירים במכרזים שלא במסגרת מחיר למשתכן

בנייה בבאר שבע / צילום: אייל פישר
בנייה בבאר שבע / צילום: אייל פישר

מכרז קרקע בבאר-שבע, לבניית מאות יחידות דיור ושטח מסחרי, שלא במסגרת מחיר למשתכן, נסגר כאשר ההצעה הזוכה הייתה גבוהה פי שישה מהשומה שקבעה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) למגרש. ההצעה הזוכה מעידה על הביקוש הרב למגרשים שאינם במתכונת מחיר למשתכן ועל כך שהיזמים והקבלנים מוכנים לשלם הרבה כסף כדי לזכות במגרש, גם במקרה שמועד הבנייה עוד רחוק.

מדובר במכרז במסגרתו שווקו רמ"י ומשרד הבינוי והשיכון שלושה מגרשים בשדרות רגר בעיר. בעוד הרוב המכריע של מכרזי הקרקע שמשווקת המדינה בשנתיים האחרונות מופנים לטובת תוכנית מחיר למשתכן, מכרז זה היה חריג ופנה לשוק החופשי, והתוצאות בהתאם. למכרז, שמאפשר על פי התב"ע הנוכחית בנייה של 260 יחידות דיור ושטח מסחרי, הוגשו שלוש הצעות כאשר בסופו של דבר ההצעה הזוכה, של חברת ש.י.א רפאל פרויקטים, עמדה על לא פחות מכ-66 מיליון שקל (לא כולל מע"מ). לסכום זה יש להוסיף את הוצאות הפיתוח שגם הן עמדו על סכום לא מבוטל - כ-103.12 מיליון שקל, כך שהזוכה צריך לשלם לרמ"י בסופו של דבר כ-180.3 מיליון שקל (כולל מע"מ) בעבור הקרקע והפיתוח.

נציין כי השומה שנקבעה במכרז על ידי רמ"י עמדה על כ-10.61 מיליון שקל, כך שההצעה הזוכה הייתה גבוהה ממנה ביותר מפי שישה. במקביל, גם ההצעות האחרות שהוגשו למכרז מעידות עד כמה ההצעה הזוכה גבוהה: הצעה אחת עמדה על 41.5 מיליון שקל והשנייה על 18 מיליון שקל.

המכרז האמור אמנם כולל זכויות בנייה בהיקף של 260 יחידות דיור ושטח מסחרי, אולם במסגרת המכרז נקבע כי הזוכה יתחייב לקדם תב"ע חדשה להגדלת מספר יחידות הדיור ל-450 בסמוך לשטחי מסחר במגרש אחד. כלומר, הצעה למכרז הנוכחי צריכה להביא הליך תכנון ארוך של שינוי תב"ע מחד אבל גם תוספת משמעותית של יחידות דיור מאידך.

לאחר שרוב המכרזים שפורסמו בשנתיים האחרונות, על קרקע המיועדת לבנייה למגורים, פורסמו במסלול מחיר למשתכן, מכרז "רגיל" מעיד שוב עד כמה שיטת המכרזים הרגילה במסגרתה ההצעה הזוכה היא הגבוהה ביותר מובילה להצעות גבוהות ומשמרת את מחירי הדירות הגבוהים.

דיור
 דיור