מדענים בכירים נגד העברת מכון וולקני: אין להעתיקו לצפון

מחאה של גורמי מקצוע בעקבות חשיפת "גלובס" על הסתרת חוות-הדעת השלילית של העתקת המכון ■ צוות הבדיקה: "הציבור מוזמן לדיונים"

בהמשך לחשיפת "גלובס" על הסתרת חוות-הדעת השלילית של מדעני המועצה למחקר ופיתוח (המולמו"פ) בעניין העברת מכון וולקני מבית דגן לצפון, הגיעו לצוות הבודק את היתכנות היוזמה עשרות פניות של מומחים ומדענים בכירים, השוללים את היוזמה ומתריעים על מגמתיות בפעילות הצוות ועל נזק חמור הצפוי למחקר החקלאי אם המכון יועבר לצפון.

תנועת אומ"ץ למינהל תקין דורשת להציג לציבור את עמדות המדענים, ופנתה לוועדה, למבקר המדינה יוסף שפירא, לשר החקלאות אורי אריאל, לפרקליט המדינה שי ניצן וליו"ר הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, ח"כ שלי יחימוביץ'.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מינה בינואר צוות לבחינת העברת המכון לצפון, שהורכב מאנשי תכנון ונדל"ן, באחריות המועצה הלאומית לכלכלה. שר החקלאות אריאל תומך ביוזמה, כאשר הנימוק המושמע הוא חיזוק הצפון ושחרור קרקעות במרכז.

נתניהו מינה את הצוות למרות שהייתה במועצה הלאומית לכלכלה חוות-דעת של המולמו"פ, השוללת את העברת המכון מהסביבה של מוקדי השכלה גבוהה כמו מכון ויצמן והפקולטה לחקלאות, חוות-דעת שהוסתרה ושנחשפה ב"גלובס". המסקנה של צוות המולמו"פ היא, ש"תהליך העתקה של מכון וולקני לצפון טומן בתוכו סכנה להמשך קיום מחקר חקלאי מתקדם במדינת ישראל בשנים הקרובות ולכן יש להימנע ממנו".

במהלך דיון בעתירה של חוקרי המכון לבג"ץ, נזפה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות על הסתרת הדוח ועל היעדר מומחי חקלאות בצוות שמינה נתניהו, ועבודת הוועדה הופסקה לחודשים אחרים. לפני שבועות אחדים חודשה עבודת הצוות, ומונתה לו יו"ר חדשה, דלית זילבר מנהלת מינהל התכנון במשרד האוצר. חברים נוספים בצוות הם מנכ''ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו, ראש המועצה הלאומית לכלכלה אבי שמחון, מנהל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון וסגן ראש אגף תקציבים במשרד האוצר, אודי אדירי, ופרופ' שמואל וולף דיקן הפקולטה לחקלאות. יו"ר מכון וולקני, פרופ' אלי פיינרמן, הוא משקיף בצוות.

במכתב ששלח לזילבר פנחס פלד, יו"ר אומ"ץ, הוא טען כי מעורבותו של נתניהו בעניין זה תמוהה: "בזמן שנושא זה לא נמצא באחריותו או בסמכותו, ובעוד - כך פורסם - לחברו הטוב של בנימין נתניהו, שאול אלוביץ', הייתה קרקע בסמוך לקרקעות המכון, באופן שלהעתקת המכון או אפילו החלטה כזו שתתקבל הייתה כדי להשביח את הקרקע". אומ"ץ פנתה גם למבקר המדינה בבקשה שיבדוק את מעורבותו של ראש הממשלה בפרשה.

ל"גלובס" נודע, כי לצוות הבדיקה הגיעו כ-60 חוות-דעת וניירות עמדה של מדענים וחוקרים בכירים, שרובם המכריע שולל את היוזמה. בין הפונים השוללים את היוזמה פרופ' אהרון צ'חנובר חתן פרס נובל, נשיא אוניברסיטת תל-אביב פרופ' יוסף קלפטר, פרופ' יוג'ין קנדל שהיה ראש המועצה הלאומית לכלכלה לפני שמחון, נשיא האוניברסיטה העברית פרופ' מנחם בן ששון, נשיא מכון ויצמן לשעבר פרופ' אילן חת, ומדענים נוספים. המדענים מתריעים מפני ניתוק המכון מהסביבה המדעית-מחקרית התומכת.

פלד אומר במכתב, כי "איננו רואים סיבה טובה לכך שהמכתבים שנשלחו לצוות הבחינה לא יפורסמו באתר של אחד המשרדים הממשלתיים הרלוונטיים, ובמקביל לפרסם שמותיהם ותואריהם, אלא אם הממשלה נוקטת פעם נוספת בשיטות הסתרה לא תקינות, כדי להצדיק את רצונה הפוליטי לקבל החלטה להעתיק את המכון צפונה".

מצוות הבדיקה נמסר בתגובה: "צר לנו שגורמים אינטרסנטיים מנסים ליצור כותרות שאין להן כל בסיס במציאות, ואין בכוונת הוועדה המקצועית להיגרר לוויכוח בין הצדדים. הציבור מוזמן לדיונים בהם יציגו את עמדתם כלל בעלי העניין, ומועדי דיונים אלה יפורסמו באתר מינהל התכנון."