כך הפכה חברה משיקגו לכוכבת בשוק הביטקוין

DRW הולדינגס נכנסה לשוק בשפל של 2014 - והיום היא אחת מעושות השוק הגדולות בו

ביטקוין/ קרדיט: שאטרסטוק
ביטקוין/ קרדיט: שאטרסטוק

אחת מחברות המסחר בתדירות גבוהה הגדולות בשיקגו ממלאת תפקיד מרכזי בשוק הביטקוין, לאחר שנכנסה לוואקום שיצרו הבנקים ובתי ההשקעות בוול סטריט, שמהססים להגיב להתעניינות הגדולה של משקיעים במטבעות הדיגיטליים.

DRW הולדינגס משתמשת במודלים כמותיים כדי לקנות ולמכור ביטקוין, בהון העצמי שלה וגם כעושת שוק - חברה שמשמנת את גלגלי המימון על ידי קנייה, מכירה וציטוט (פרסום) של מחירים.

קמברלנד, יחידת המטבעות הדיגיטליים של DRW, אומרת שהיא סחרה בביטקוין, את'ריום ומטבעות דיגיטליים נוספים בהיקף של יותר מ-20 מיליארד דולר בשנה החולפת. נתון זה הופך אותה לאחת מעושות השוק הגדולות במגזר הזה, לפי פעילים במטבעות דיגיטליים.

תנודתיות קיצונית ומעמד רגולטורי לא ברור

ביטקוין, שהומצא לפני פחות מעשור, עלה השנה ב-900% ולאחרונה חלף מעל 10,000 דולר ליחידה לראשונה בהיסטוריה שלו. שווי כל הביטקוין הקיימים הוא כ-167 מיליארד דולר, יותר משווי השוק של חברה ותיקה כמו יצרנית ציוד עבודות העפר האמריקאית קאטרפילר.

למרות העלייה הזו, שוק הביטקוין סובל מתנודתיות קיצונית וממעמד רגולטורי לא ברור, שני גורמים שמגבילים את העניין של חברות רבות בוול סטריט.

DRW פתחה את דסק הביטקוין שלה לפני יותר משלוש שנים, בעוד שענקיות בנקאות כמו גולדמן זאקס וג'יי.פי מורגן צ'ייס שוקלות רק כעת כיצד לטפל במסחר במטבע הדיגיטלי, אם בכלל.

"הם אימצו את הביטקוין בשלב מוקדם מאוד, ולכן יש להם יתרון מאסיבי על פני כל האחרים", אמר בריאן קלי, מייסד קרן גידור דיגיטלית בשם BKCM שסוחרת בקביעות עם קמברלנד.

DRW שנוסדה ב-1992 מעסיקה יותר מ-800 עובדים והיא פעילה בבורסות ברחבי העולם. כרבע מעסקיה הם מסחר בתדירות גבוהה - ניהול אסטרטגיות אוטומטיות של מסחר על גבי רשת חיבורים אולטרה-מהירה - אך יתר עסקיה מבוססים על השקעות של חודשים ואפילו שנים.

משרדי החברה שוכנים בגורד שחקים אלגנטי בשיקאגו, והם נראים יותר כמו משרדיה של חברת הייטק מעמק הסיליקון מאשר כמו בנק בוול סטריט. קוד הלבוש של העובדים בה נוח והם נהנים מביקורים שבועיים של מדריך מדיטציה.

כחברה לא בנקאית שאינה מנהלת את כספיהם של משקיעים חיצוניים, DRW פחות חשופה לפיקוח בנושא הביטקוין לעומת גולדמן זאקס ובנקים אחרים.

דונלד ווילסון ג'וניור, מייסד ומנכ"ל החברה, התנגש עם הרגולציה בתביעה אזרחית שלפיה DRW ביצעה מניפולציה בחוזה על ריבית ב-2011. נציבות הסחר בחוזים עתידיים קנסה אותו ואת החברה שלו בתיק שנדון בשנה שעברה.

ווילסון ו-DRW דחו את ההאשמות, וטענו שאסטרטגיית המסחר שלהם הייתה חוקית, וכי הטיעונים המשפטיים של הנציבות היו מוטעים.

שלא כמו רוב הסוחרים שניצבו בפני תביעות מניפולציה של CFTC (נציבות המסחר בחוזים עתידיים על סחורות), הם סירבו להסדיר את התביעה. השופט עדיין לא פרסם את פסק דינו.

DRW אינה מפרסמת דוחות כספיים, והיא לא מסרה כמה מרוויחה יחידת המטבעות הדיגיטליים שלה.

DRW הקימה את קמברלנד בשנת 2014, השנה שבה גניבה של ביטקוין בשווי של 470 מיליון דולר מאחת הבורסות הגדולות בעולם במטבע הזה, Mt. Gox היפנית, ובעיות אחרות גרמו למטבע הדיגיטלי לאבד יותר ממחצית משוויו.

קמברלנד הייתה בין הקונות הגדולות ביותר של ביטקוין שנתפס מרוס אולבריכט, מייסד שוק הסמים המקוון המחתרתי "דרך המשי", שמרצה כעת מאסר עולם על מסחר בסמים נרקוטיים, קשירת קשר להלבין הון ועבירות נוספות. היא קנתה כ-70,000 ביטקוין במכירות פומביות שנערכו על ידי ארה"ב ורשויות חוק אחרות בעולם, לפי דבריה.

ווילסון חושב שהמוניטין של הביטקוין ככלי בשירות עבריינים אינו מוצדק. "הרבה מאוד אנשים מפוקפקים עשו הרבה מאוד דברים רעים בדולרים", הוא אמר בראיון.

תחילה שקלה DRW להתמקד ב"כרייה" של ביטקוין, כלומר בתהליך של פתרון בעיות מתמטיות כדי להנפיק מטבעות חדשים. לכן נקראה היחידה שלה קמברלנד כרייה וחומרים בע"מ - כשם השיר Cumberland Blues של להקת גרייטפול דד, שמספר על כורה קשה יום.

קמברלנד כורה מטבע דיגיטלי חדש בשם Zcash, שחסידיו אומרים שיש לו הגנת פרטיות טובה יותר מזו של ביטקוין. החברה אינה מסגירה פרטים רבים על הפעילות שלה, ואומרת רק שהיא ממוקמת בארה"ב ליד מקור זול של חשמל הידרואלקטרי (ממפלי מים). חשמל זול חיוני לרווחיות של כריית מטבעות דיגיטליים.

בסוף הבנקים ייכנסו לשוק

אבל העסק הצומח במהירות של קמברלנד הוא עשיית שוק, בייחוד בעסקאות גדולות של 100,000 דולר לפחות ועד מיליוני דולרים.

צוות מיוחד שלה, 15 עובדים בשיקאגו, בלונדון ובסינגפור, מקבל פניות סביב השעון מקרנות דיגיטליות, ממשקיעי ביטקוין עשירים ומלקוחות אחרים שמבקשים לקנות או למכור מטבעות.

בובי צ'ו, מנהל המסחר מעבר לדלפק בקמברלנד, מצפה שהבנקים ייכנסו בסופו של דבר לשוק הדיגיטלי. "ביטקוין זו מילה מקטבת מאוד", הוא אומר. "בלי קשר לשאלה אם אתה אוהב או שונא אותו, אם יש לך הזדמנות למכור מוצר צולב ללקוח שלך, אתה תיקח אותה".

ווילסון, שהתחיל את הקריירה שלו בשוק האופציות האירופי על הדולר ב-1989, מודה שהביטקוין הוא עסק מסוכן. שלא כמו חסידים רבים, הוא אומר שעדיין לא ברור אם הביטקוין יצליח בסופו של דבר. "אפילו עכשיו זה נראה לי ניסוי", הוא אומר. "מי יודע אם זה יהיה מטבע אמיתי".