הזוכה המסתמן במכרז ישראכרט לפוטנציאל למכירת דאטה: דלויט

עבודת המחקר תבחן אם השוק הישראלי גדול מספיק כדי להצדיק את ההשקעה ומהי ההתארגנות הנדרשת לצורך כך ■ בשווקים מתקדמים בעולם חברות האשראי מוכרות דאטה לא מזוהה בבורסות ייעודיות, אך מדובר בשווקים כמו ארה"ב שהצרכנים בהם מעניינים חברות גלובליות

רון וקסלר / צילום: סיון פרג
רון וקסלר / צילום: סיון פרג

על רקע הפרדת חברת האשראי מבנק הפועלים הממשמשת ובאה, בוחנים בישראכרט מקורות הכנסה חדשים הקשורים בעולמות הדיגיטל והדאטה. ל"גלובס" נודע כי ישראכרט ניהלה מכרז לבחירת חברת ייעוץ שתבצע מחקר בנוגע לסוגיית השימוש בדאטה שברשות ישראכרט לצרכים מסחריים.

הזוכה תבחן את הפוטנציאל העסקי הטמון במכירת דאטה לא מזוהה של חברת האשראי לצד שלישי, מה נדרש לצורך זה, כיצד נערכים לכך ארגונית והאם השוק הישראלי גדול מספיק כדי להצדיק את ההשקעה. למכרז ניגשו שלוש חברות ייעוץ, ומסתמן כי דלויט היא בעלת הסיכוי הגבוה לזכות בו.

דאטה נחשבת לגביע הקדוש של השיווק, שכן היא מאפשרת פנייה ממוקדת ויעילה גם לצרכנים קיימים וגם ללקוחות פוטנציאליים. קיימים כמה סוגי דאטה באיכויות שונות.

הדאטה שמצויה בידי חברות כרטיסי האשראי היא באיכות גבוהה מאוד. אמנם מדובר בדאטה שאינה מזוהה - שאינה כוללת פרטים אישיים כגון שם, טלפון וכתובת, אך גם ללא כל אלה המידע הצרכני שניתן לגזור ממנה הוא עצום. ניתן להסיק ממנו לא רק לגבי הרגלי הקנייה של הצרכנים, אלא גם לגבי מעגלי החיים שבהם הם נמצאים, המין שלהם, מעמדם הסוציואקונומי ואפילו מצבם המשפחתי.

בשווקים מתקדמים בעולם, כמו ארה"ב, חברות כרטיסי האשראי מוכרות דאטה בבורסות ייעודיות. הנתונים משמשים לא רק כדי להגיע ישירות לצרכן, אלא גם כדי ליצור מודלים שנקראים Look Alike - קבוצות של צרכנים המבוססים על הנתונים שנלקחו.

הדאטה של חברות האשראי משביחות מצד אחד את הפעילות שלהן עצמן מול לקוחותיהן ולקוחות פוטנציאליים, אך גם משמשות ידע חשוב שניתן למכור לחברות צד שלישי. בעולם מכירת הדאטה מהווה מקור הכנסה לא מבוטל בגלל גודל השווקים. לדאטה של צרכנים אמריקאים יש דרישה מהרבה הרבה חברות גלובליות, לא חברות אמריקאיות, ואחת השאלות החשובות שיעלו על השולחן היא האם השוק בישראל גדול מספיק כדי שמכירת הדאטה תהיה רווחית שכן ליוזרים בישראל יש דרישה בעיקר של מפרסמים ישראלים.

מידת ההצדקה הכלכלית של מהלך בתחום הדאטה היא רק חלק אחד במשוואה. עדיין יש שאלה לגבי מה יאפשר הרגולטור מבחינה זאת. גם אחרי ההפרדה כרטיסי האשראי יישארו תחת הפיקוח של בנק ישראל. מצד אחד, מדובר ברגולטור מחמיר. מנגד קיים אינטרס של יצירת כוחות משמעותיים נוספים מול הבנקים, ובנק ישראל הוכיח לאחרונה גמישות כשאפשר פתיחת חשבונות באמצעים דיגיטליים ללא נוכחות פיזית. על פי ההערכות, אם תוצג בפניו תוכנית מסודרת המציגה מקורות הכנסה נוספים תוך הוכחת השמירה על פרטיות הלקוחות, לא מן הנמנע כי התכנית תאושר.

מדלויט נמסר בתגובה: "איננו מתייחסים לשאלה מי מקבל מאתנו ייעוץ ובאיזה עניין".

ישראכרט בחרו שלא להגיב לידיעה.