בגיל 31, עשיר אבל מתוסכל, מנכ"ל טאמבלר מתפטר

ילד הפלא דיוויד קארפ, שעזב את התיכון, הקים את פלטפורמת הבלוגים טאמבלר ומכר אותה ליאהו, סיים את תפקידו: "ההחלטה באה אחרי חודשים של מחשבה על השאיפות שלי"

דיוויד קארפ עם ברק אובמה / צילום: רויטרס Adrees Latif
דיוויד קארפ עם ברק אובמה / צילום: רויטרס Adrees Latif

מנכ"ל טאמבלר (Tumblr) דיוויד קארפ הודיע כי יעזוב את רשת הבלוגים שייסד ב-2007 בסוף השנה הנוכחית. "החלטתי כי 2017 תהיה השנה האחרונה שלי בטאמבלר", כתב קארפ, הדמות המזוהה ביותר עם טאמבלר, בתזכיר ששלח לעובדי החברה, והוסיף כי "ההחלטה שלי באה אחרי חודשים של מחשבה על השאיפות האישיות שלי". עוד ציין קארפ כי הוא מותיר את הפלטפורמה עם 375 מיליון בלוגים ו-155 מיליארד פוסטים שונים "בידיים טובות משלי", מתייחס לנשיא ג'ף ד'אונופריו (D'Onofrio) שהוכרז כממלא את מקומו.

לכל הדעות 10 שנים על כיסא המנכ"ל אינה קדנציה קצרה, אך קארפ (Karp) משלים את התקופה הזו בגיל 31. ילד הפלא מניו-יורק, הוונדרקינד שלימד את עצמו קוד לפני הבר מצווה התחיל את הקריירה שלו כבר בגיל 14 כשהחל לעבוד עבור פרד שיברט (Seibert), מפיק טלוויזיה, יוצר סדרת האנימציה הפאור פאף ונשיא האנה ברברה לשעבר. תוך זמן קצר הוא צבר לעצמו שם כמתכנת צעיר ומוכשר והחל לעבוד עבור סטארט-אפים במשרה חלקית, בגיל 15 עזב את התיכון כדי לשמש מנהל מוצר במשרה מלאה ב-urbanbaby, לוח מודעות אינטרנטי להורים. הוא היה חלק מהאקזיט הנאה של החברה כשהיא נמכרה ל-CNET בשנת 2006.

"זו הפעם הראשונה שהיה לי קצת כסף", אמר קארפ בראיון ל"ניו-יורק טיימס". קארפ פנה לדרך עצמאית עם הון קטן בכיס בתקופה שבה רשתות חברתיות היו הדבר החם ביותר. הוא רצה לייצר ממשק פשוט לכתיבת בלוגים וייסד את טאמבלר שצברה 75 אלף משתמשים בתוך שבועיים. את כל העבודה הזו קארפ עשה מחוץ לבועה היזמית של עמק הסיליקון, בשנים הראשונות אף מדירת אמו באפר ווסט סייד. את ניו-יורק הוא כינה "ההשראה" שלו ולקהילת הסטארט-אפים בעיר "צנועה ותומכת".

הפלטפורמה הנקייה והפשוטה שהקים משכה אליה הכל מהכל ובעיקר סופרים, אמנים ויוצרים חובבים. במשך השנים היא צברה לעצמה שם של אחת מלאת רוח פוליטית אקטיבית (עוד נחזור לזה) ואחד האתרים העיקריים שבהם התפתחה "תרבות האינטרנט" בניהם פאנדומים וה-GIFים. טאמבלר היתה המקום להיות בו, אפילו ביונסה וג'י זי בחרו בה כדי לשים תמונות ראשונות של הילד הראשון שלהם. גם קארפ, אף שנחשב אדם פרטי יחסית, הוא בלוגר פעיל וחשוף, עמוס בתמונות של חברים, משפחה, מכוניות עתיקות, שייט ביאכטה או נוף ניו-יורקי רומנטי. במשך תקופה הוא אף קידם את טאמבלר במודעה משותפת עם רשת הבגדים יוניקלו כ"פלטפורמה מושלמת לביטוי עצמי".

אם ההתייחסות של קארפ לפלטפורמה שלו נשמעת לכם מוכרת, זה בגלל שבאותה העת ממש צמח יזם צעיר אחר, בחוף המערבי עם חזון דומה. כמו קארפ, גם מארק צוקרברג הוכתר כילד פלא עם הרשת החברתית פייסבוק, אך קארפ דאג להרחיק עצמו ככל הניתן מהשוואות.

בראיון שערך עם "הניו-יורק טיימס" אף טען כי פייסבוק היא "ממש דוחה" ושהאפשרות לחפש ולהוסיף חברים יכולה להיות פעולה "רעילה לחברה". אכן לא היה שונה יותר בין שתי הרשתות החברתיות. טאמבלר התגאתה בפשוטת הגמורה שלה. ההפך מפייסבוק עמוסת הפיצ'רים. הפריסה הנקייה שלה עם מספר לחצנים מוגבל היתה גם הסיבה לנהירה העצומה של בלוגרים אליה שמצאו בה כלי ללא חיכוכים, עם שיתוף מיידי. הגישה הספרטנית הייתה טובה לתרבות הרשת, אבל היא עלתה לטאמבלר הרבה והקשתה עליה לפתח מנגנון רווחים.

רשת חברתית מודעת לעצמה

הבאזז שנוצר סביב טאמבלר היה של מעין רשת חברתית מודעת לעצמה, רוצה להיות מגניבה ומעודכנת. הרוח הצעירה היזמית הזו היא שתפסה את עינה של מריסה מאייר, אז מנכ"לית יאהו. ב-2013 מאיר השלימה את רכישת טאמבלר תמורת 1.1 מיליארד דולר, מה שהיה לרכישה הגדולה ביותר של ענקית האינטרנט באותה השנה ושל מאייר בכלל. כ-750 מיליון דולר מהשווי יוחס למוניטין, לצד נכסים ממשיים בשווי של 350 מיליון דולר בלבד והתחייבויות בגובה 114 מיליון דולר. שיא ההכנסות שהניבה טאמבלר אגב, עמד ב-2012 על 13 מיליון דולר וקצב שריפת המזומנים על 25 מיליון דולר. למרות זו מאייר, שחיפשה כל דרך להציל את המותג הגווע שלה, האמינה כי מדובר בעסקה טובה של רשת חברתית בשלה עם משתמשים נאמנים שתצליח למשוך קצת משתמשים. מי שללא ספק הרוויח מהמכירה היה קארפ, אז רק בן 26, שהונו העצמי הוערך ב-275 מיליון דולר. לא רע לבחור צעיר בלי השכלה תיכונית.

המכירה לא התנהלה על מי מנוחות. אף שקארפ מכר את טאמבלר בהבטחה קולנית שפלטפורמת הבלוגים שלו תישאר עצמאית, לא תיפגע ממודעות פולשניות והוא ימשיך להוביל אותה, משתמשי הפלטפורמה זעמו, המתחרה הגדולה של טאמבלר וורדפרס, טענה בזמנו כי ביומיים שאחרי ההודעה על המכירה היתה נהירת משתמשים חדשים אליהם. מאייר אכן קיוותה להפוך את הפופולריות של טאמבלר לפרה חולבת מודעות. מהלך טבעי לרשת חברתית, אך פחות עבור קארפ שכמעט ולא השקיע מאמץ להפוך את העסק לבר קיימא.

גם היום טאמבלר מתקשה להרוויח כסף. אפשרויות כמו פתיחת חשבונות פרימיום או לאפשר למשתמשים להכניס מודעות לציר הזמן שלהם שולבו בפלטפורמה אך לא הצליחו למשוך מפרסמים רבים בגלל האופי הלא מתוחכם של הכלים שפיתחו. זאת בשונה משילוב מודעות בווידאו בפייסבוק או פילטרים מיוחדים בסנאפצ'ט ובכלל יכולת מיקוד גבוהות כמו יתר השחקנים בזירת הפרסום הדיגיטלי. החלום של מאייר שבשנה הראשונה לאחר הרכישה תרשום טאמבלר הכנסות של 100 מיליון דולר התבדה. במקום זאת יאהו מחקה 230 מיליון דולר משווי טאמבלר בספריה, בשנה השנייה 480 מיליון דולר נוספים.

מה שכן הוליד החיבור הם קיצורי דרך לפיתוחים טכנולוגיים אחרים לטאמבלר. כך באפריל השנה השיקו בטאמבלר אפליקציית וידיאו צ'ט נפרדת עם חמישה אנשים שונים בזמן אמת. מדובר על אפליקציה נפרדת ראשונה לטאמבלר וגם כזו שחותרת תחת קו יסוד של הפלטפורמה - שיתוף תכנים בקהילה המורכבת בעיקרה מזרים.

ואז ורייזון נכנסה לתמונה

לא לגמרי ברור מדוע קארפ בחר לעזוב כעת. במסגרת ההסכם עם יאהו נקבע כי הוא יוכל להמשיך בפעילותו בחברה בארבע השנים הבאות, תקופה שמגיעה לקיצה, אך לא היתה מחייבת לכאן או לכאן. סיבה אפשרית היא הרכישה על ידי ורייזון. שנת 2014 היתה שנה חשובה עבור קארפ. באותה שנה הוא היה לוחם קולני בקרב על ניטרליות הרשת, על אינטרנט חופשי ופתוח. הוא היה חלק מקבוצת מנכ"לים של חברות טכנולוגיות שנפגש עם ה-FCC כדי לדון בנושא. באותה שנה הוא גם הוזמן לייעץ לנשיא ארה"ב דאז ברק אובמה בנושא רשתות חברתיות וחינוך ציבורי ונחשב כאחד מהגורמים שהשפיעו על אובמה לקדם תקנות של ניטרליות הרשת. אם כי מאז התחמם המאבק הזה שנית, מאז נבחר דונלד טראמפ לנשיאות, קארפ הקולני בחר לשמור על שתיקה גמורה, רק ציון אחד תקשורתי למגזין וראיטי על כך ש"ליבו נשבר לראות את השינוי".

במקביל למאבק המתחדש רכשה ענקית התקשורת האמריקאית ורייזון את יאהו שבבעלותה טאמבלר, רכישה שהושלמה רק ביוני האחרון. ורייזון היא מתנגדת ידועה לניטרליות הרשת ואף עתרה ל-FCC כדי שזו תבחן מחדש או תקל על התקנות בנושא. כעת של קארפ היה לתת את הדין לוורייזון ובזמן המאבק הסוער המחודש על ניטרליות הרשת, בחר קארפ פשוט לעזוב.

אגב מאבקים פוליטיים. באותו הזמן שקארפ שמר על שתיקתו הוא גייס 74 מייסדים ומנכ"לים של חברות טכנולוגיה מרחבי ארה"ב שחתמו על מכתב פתוח שיוצא להגנתה של "הורות מתוכננת", רשת שירותי בריאות המעניקה ייעוץ לנשים בתכנון משפחה, אמצעי מניעה והפסקת היריון. זאת במטרה לעצור את הקונגרס מלהמשיך בחקיקה "שתמנע מנשים טיפול מונע". מה שמחזק את ההנחה שהיה לוורייזון חלק בשיקולי קארפ.

קארפ עוזב את טאמבלר כשהיא כבר לא בשיאה וללא מודל הכנסות ראוי. יכולותיה של הפלטפורמה לשרוד תלויות במאמץ ובהון שוורייזון תהיה מוכנה להשקיע.

מה זה טאמבלר?

פלטפורמה המאפשרת ליצור בלוגים, לעצב אותם ולשלב בהם תמונות, וידאו, גיפים ומוזיקה. נחשבת לנציגת הדור החדש של עולם הבלוגים: נוחה לתפעול ולניווט ומשלבת אלמנטים של רשת חברתית

המספרים של טאמבלר
 המספרים של טאמבלר