התחרות תגדל? היבואניות והקמעונאיות שזכו במכרז ליבוא בשר טרי

לראשונה הקריטריון העיקרי לחלוקת מכסות היבוא היה מחיר נמוך לצרכן ■ רמי לוי תייבא 2,500 טון ב-39 שקל לק"ג, ונטו תייבא 2,300 טון ב-43 שקל

מחלקת הקצבייה באחת מרשתות השיווק / צילום: תמר מצפי
מחלקת הקצבייה באחת מרשתות השיווק / צילום: תמר מצפי

לפי תוצאות המכרז שקיימה ועדת המכסות של משרד הכלכלה, שהקריטריון העיקרי בו היה מחיר נמוך לצרכן, הזוכה הגדולה במכרז של משרד הכלכלה ליבוא בשר טרי היא רשת רמי לוי שיווק השקמה. רשת הקמעונאות של רמי לוי, שנוהגת לייבא בשר מפולין, קיבלה את המכסה הגדולה ביותר בהיקף של 2,500 טונות לפי מחיר לצרכן של 39 שקל לקילו.

נטו זכתה בכמות השנייה בהיקפה - מכסה של 2,300 טון - שבמסגרתה היא צפויה לייבא בשר מצרפת ומארגנטינה במחיר לצרכן של 43 שקל לקילו. בנוסף למכסות של משרד הכלכלה, נטו ככל הנראה תקבל מכסה של כ-700 טון במסגרת הסכמי הסחר עם ארה"ב ליבוא בשר, כך שבסך הכול היא צפויה לקבל מכסות יבוא פטורות ממכס בהיקף של כ-3,000 טון. היא ניגשה למכרז כיבואנית שוק העיר, אושר עד, סטופמרקט, ובבשר שאינו טחון גם כיבואנית שופרסל.

בכמות השלישית בהיקפה, של כ-2,100 טון, זכתה עוף ירושלים, אשר ניגשה למכרז כיבואנית עבור הרשתות יינות ביתן ומגה בעיר מקבוצת ביתן, במחיר לצרכן של 46 שקל לקילו. בשנה שעברה ניגשו רשתות קבוצת ביתן באופן עצמאי, ללא חוליה מתווכת, בדומה לשופרסל ולרמי לוי, מה שאיפשר להן ככל הנראה להשיג מחיר זול יותר.

היבואנית מעדני גורמה, שניגשה למסמך כיבואנית ליוחננוף ומחסני השוק קיבלה מכסות בהיקף של 1,800 טון במחיר לצרכן של 35 שקל לטון, המחיר הנמוך ביותר במכרז.

את הכמות הקטנה ביותר ליבוא בשר פטור ממכס קיבלה שופרסל, בהיקף של 1,100 טון, שמייבאת בשר ארגנטינאי תחת המותג "אנגוס". היא תימכר במחיר הגבוה ביותר, 49 שקל לקילו. ההסבר לפערי המחיר של שופרסל הוא המחויבות שלה ליבוא הבשר שמוטס מארגנטינה, בניגוד ליבואניות אחרות שמייבאות בהשטה. 

דירוג הזוכים במכרז ליבוא בשר טרי
 דירוג הזוכים במכרז ליבוא בשר טרי

סך המכסות של משרד הכלכלה לשנת 2018 עומד על כ-13,500 טון בשר מצונן. מדובר בלמעלה ממחצית משוק הבשר הטרי בשוק הקמעונאי, שכן היקף הצריכה השנתי של בשר טרי בשוק הקמעונאי נאמד ב-18-20 אלף טון. זו השנה הראשונה שבה הפעילה ועדת מכסות הליך תחרותי באופן חלוקת המכסות המבוסס על מחיר מקסימום לצרכן. המטרה המוצהרת של משרד הכלכלה הייתה שההטבה המגולמת ביבוא הפטור ממכס תגולגל מהיבואנים והקמעונאים אל כיסו של הצרכן.

דירוג הזוכים במכרז נקבע בהתאם לקרבתו של מחיר המקסימום לצרכן שהגישו המציעים למחיר שעליו המליצה הוועדה. כך, שככל שהמחיר לק"ג בשר טחון טרי שהגיש המציע היה נמוך יותר, כך הדירוג של המציע היה גבוה יותר והוא יכול היה לקבל חלק גדול יותר מן ההקצאה שביקש.

במסמך המקורי שהופץ ליבואנים לקראת המכרז נכתב כי בנוסף ל-10,870 טון, יחולקו 1,500 טון במסגרת מכסת בונוס במחצית השנייה של השנה. אולם כשסוכמים את כמויות הבשר שחולקו, מגיעים להיקף של 9,800 טון בלבד. כעת, עם פרסום תוצאות המכרז, מציינים במשרד הכלכלה כי מכסות הבונוס יהיו בהיקף של 2,500 טון.

לאן נעלמו 1,000 טון? ניתן להעריך כי אם משרד הכלכלה היה מחלק את כל הכמות, הוא לא יכול היה ללחוץ את היבואנים המציעים באמצעות איום על הכמות, כך שגם המציע האחרון היה מקבל את מלוא הכמות שביקש. אולם בשיטה הנוכחית, נראה כאילו הייתה סנקציה על המחיר הגבוה.

בנוסף לכמויות הללו, מכסה בהיקף של 1,200 טון, השמורה לשחקנים קטנים יותר, צפויה להתפרסם בינואר. בשנה שעברה המכסה הזו חולקה לשלושה שחקנים: באלדי, עוף הארץ ותנובה. תנובה כמובן אינה שחקן קטן, אלא אחת משתי השחקניות ששלטו בשוק ועד לאחרונה היוו כ-85% ממנו כיצרניות מקומיות.

אם כן, מדוע תנובה זוכה גם היא לכמה מאות טון במסגרת המכסה הפטורה ממכס? לפי יאיר שירן, יו"ר ועדת מכסות, "תנובה מקבלת כמויות מצומצמות מתוך ההבנה שיש בחגים תקופות שבהן הביקוש גדל ויש פיק והיצרנים נדרשים לכמות גדולה, בייחוד בבשר הטחון הטרי, ועל-מנת לאפשר לה לגשר על תקופות אלה היא מקבלת כמויות של מאות בודדות של טון".

שירן מציין כי מאז הופעלו מכסות היבוא הפטורות ממכס לבשר טרי נרשמה הוזלה לצרכן של כ-6%, וכי התקווה היא שבמהלך הנוכחי ההוזלה תהיה משמעותית יותר. לדבריו, פתיחת המכסות תרמו להגברת התחרות באמצעות כניסת ספקים חדשים ושחיקת מעמדם של שני הספקים המקומיים הדומיננטיים ששלטו בלמעלה מ-80% מן השוק (אדום אדום של תנובה ודבאח), וכן גידול של כ-20% בצריכת הבשר הטרי.