אחרי שנה של עלייה בביקוש, מחירי הנפט מתקרבים ל-60 דולר

מחיר החבית עלה ב-36% מהשפל של יוני לשיא של שנתיים, בזכות הגאות המחודשת בכלכלה העולמית, אך הוא עדיין נמוך ב-46% מהשיא של 2014 ■ הגאות בביקוש הורידה את מאגרי הנפט בארה"ב ובעולם, אבל לא כל המומחים בטוחים שמגמת העלייה תימשך

מתקן זיקוק בטקסס / צילום: רויטרס, Donna Carson
מתקן זיקוק בטקסס / צילום: רויטרס, Donna Carson

מחירי הנפט הגולמי מתקרבים ל-60 דולר לחבית, וחברות אנרגיה גדולות פולטות אנחת רווחה ומניחות שהן יכולות לשמור על רווחיהן האחרונים, בניגוד חד למצב לפני כמה חודשים, כאשר המחירים היו בירידה.

מחירי הנפט האמריקאי מטקסס, WTI, עלו ב-36% מהשפל של יוני לשיא של שנתיים. ציון הדרך של 60 דולר לחבית יסמן את המהפך בסנטימנט בשוק הנפט מתחילת השנה, שבה המחירים היו במגמת ירידה למרות מאמצי מפיקות בינלאומיות לרסן תפוקה. התאוששות מחירי הנפט הניעה אנליסטים להעלות את תחזיות המחיר שלהם בחודש שעבר, לראשונה בשישה חודשים.

מחיר הנפט בארה"ב עדיין נמוך ב-46% מהשיא שלו ב-2014.

בסימן נוסף לכך שהמחירים צפויים להתייצב, חברות נפט גדולות מתחילות לתגמל את המשקיעים שלהן אחר שנים של הידוק חגורה.

רויאל דאץ' של הבריטית מסרה אתמול שהיא תתחיל לחלק דיבידנד רק במזומן, והיא ביטלה תוכנית שנתנה למשקיעים את האופציה של קבלת דיבידנדים במניות בהנחה. של מסרה גם שהיא מחויבת לקנייה חזרה של מניותיה בהיקף 25 מיליארד דולר, בתוכנית שתושק בקרוב. מניית החברה עלתה אתמול בלונדון ב-7.3%.

גם חברת הנפט הנורבגית סטטאויל מסרה בחודש שעבר שהיא מתכננת לבטל את חלוקת הדיבידנדים במניות. חברת BP הבריטית מסרה בחודש שעבר שהיא מתחילה מחדש תוכנית של קניית מניות מהציבור, ומועצת המנהלים שלה דנה בביטול חלוקת דיבידנד במניות.

שלא כמו בשנים קודמות, כאשר הנפט גרר איתו כלפי מטה במקרים רבים נכסים פיננסיים אחרים, הגאות המחודשת בכלכלה העולמית דוחפת את שוק המניות האמריקאי לשיאים חדשים, ומעלה את מחירי הנפט.

"התמונה הכלכלית הרחבה יותר בעולם היא של המשך התחזקות", אמר מייקל כהן, ראש יחידת מחקרי סחורות האנרגיה בברקליס. "יש רק מספר קטן מאוד של מדינות שאינן מראות צמיחה עולמית חיובית".

שיאים בבורסות

קרוב למחצית מ-35 מדדי המניות העיקריים בעולם, שמייצגים את הבורסות הגדולות ביותר במונחי שווי, רשמו השנה שיאים רב-שנתיים. בנוסף, פעילות ייצור חזקה בסין העלתה את מחירי הנחושת - ברומטר נחשב לבריאות כלכלית עולמית - אל קרוב לשיא של שלוש שנים.

הרווחים בחברות אנרגיה גדולות רבות זינקו ברבעון השלישי השנה, והמחירים הגבוהים יותר של הנפט סיפקו לחברות אמריקאיות רבות את הביטחון שהן יכולות להמשיך להגדיל את הרווחים. מגזר האנרגיה במדד 500 S&P רשם באוגוסט שפל ל-2017, ומאז עלה ב-9.8%.

סוחרים אומרים שעלייה מעל 60 דולר לחבית אינה מובטחת. אי ודאות בנוגע לכוונות אופ"ק להמשיך להחזיק נפט מחוץ לשוק כאשר שרי הארגון ייוועדו מחר (ה', ראו ידיעה נפרדת) העיקה לאחרונה על המחירים.

אבל סוכנות האנרגיה הבינלאומית מצפה לגידול של 1.5 מיליון חביות ביום בביקוש לנפט גולמי השנה, ולעלייה של עוד 1.3 מיליון חביות ב-2018.

כמה אנליסטים אופטימיים יותר. האנליסטים של גולדמן זאקס מסרו מוקדם יותר החודש שהעלייה בצריכה, בייחוד בהודו ובסין, גורמת להם להעלות את תחזית הביקוש העולמי לנפט ב-1.7 מיליון חביות ביום השנה ביחס ל-2016.

"אנחנו אופטימיים יותר לגבי הגידול בביקוש לנפט, על רקע מומנטום הצמיחה הסולידית בכלכלה העולמית, והמחירים הנמוכים עדיין של נפט", הם כתבו שלשום (ב').

הביקוש היה בסימן שאלה בתחילת השנה הנוכחית. מחירים נמוכים ב-2015 וב-2016 הזינו עליות בצריכת הנפט, אבל לא כולם הניחו שהמגמה הזו תימשך, אמר דאג טרסון, ראש יחידת המחקר ב-Evercore ISI. "אבל עם המחירים הנמוכים והכלכלה העולמית שמתחזקת, הייתה לנו עוד שנה נהדרת של ביקוש".

הגאות בביקוש רוקנה במידת מה את מאגרי הנפט הגולמי השנה, למרות שמפיקי הפצלים בארה"ב העלו את תפוקתם לשיאים שבועיים חדשים. בחודש שעבר, מאגרי הנפט בארה"ב ירדו לרמתם הנמוכה ביותר מאז תחילת 2016, לפי מנהל המידע במשרד האנרגיה האמריקאי.

גם המלאים בעולם ירדו השנה, לפי נתוני סוכנות האנרגיה הבינלאומית. בחודשים האחרונים, מתחים גיאופוליטיים מוגברים במדינות כמו סעודיה ועיראק שיגרו את המחירים לעלייה, שאנליסטים פירשו כסימן להידוק ההיצע בשוק הנפט.

ועדיין, האפשרות של תפוקה גדולה יותר בארה"ב ממשיכה להדאיג כמה משקיעים. ג'ק אלבין, מנהל ההשקעות הראשי בבנק הפרטי BMO, אמר שהאיפוק של אופ"ק, בייחוד של סעודיה, היה הגורם העיקרי למפנה בשוק הנפט השנה. הוא מעריך שמחיר הנפט בארה"ב לא יעלה על 60 דולר לחבית.

"ב-60 דולר, נתחיל לראות עלייה מהירה במספר אסדות הקידוח. יש לי הרגשה שמה שסעודיה רוצה יותר ממחירים גבוהים זה מחירים יציבים", אמר אלבין.

הגאות האחרונה של הנפט יכולה להיעצר גם בפגישה בין אופ"ק למדינות מפיקות אחרות. מחר אמורה הקבוצה הזו להחליט אם להאריך את העסקה מהשנה שעברה להגבלת התפוקה, במסגרת המאמצים להפחית את עודפי התפוקה בעולם, ולהחזיר את מלאי הנפט המאוחסן לרמה הממוצעת בחמש השנים האחרונות.

רוב הפעילים בשוק צופים שההסכם ההוא שאמור לפקוע במארס 2018 יוארך, אבל רבים אומרים שהשוק פגיע להיפוך מגמה אם ההודעה אחרי הפגישה תאכזב את המשקיעים.

הנפט בעלייה
 הנפט בעלייה