מלט הר טוב לא תוכל להתמודד במכרז להפעלת רציף באשדוד

זאת בשל הגבלה על יצרניות מלט להשתתף בהליך ■ סמנכ"ל בחברה: "ההחלטה בלתי סבירה ופוגעת בזכויותיה של מלט הר טוב באופן בלתי מידתי ובלתי שוויוני"

נמל אשדוד / צילום: איל יצהר
נמל אשדוד / צילום: איל יצהר

חברת נמלי ישראל (חנ"י) פרסמה בימים האחרונים מכרז חדש להפעלת רציף 30 לפריקה של מלט בצובר בנמל אשדוד, אך לפי תנאי ההשתתפות שנקבעו - מלט הר טוב לא תוכל להשתתף בו. זאת, בין השאר בשל הקביעה כי יצרניות מלט לא יוכלו להשתתף בהליך זה, כמו גם חברות נמל, חברות ממשלתיות וחברות בת שלהן. את רציף 30 באשדוד מפעילה כיום היבואנית לב-ברון. שטח הרציף הוא 9,400 מ"ר ואורכו 283 מטר.

מכרז דומה שפורסם לפני כשנה וחצי נפסל, לאחר שיצרנית המלט מהר טוב עתרה לערכאות משפטיות וטענה כי הופלתה בכך שנאסר עליה להתחרות על הפעלת הרציף. כעת, עם פרסום המכרז החדש, במלט הר טוב מתרעמים על כך שגם הפעם החברה לא תוכל להתחרות על הפעלת הרציף, וזאת בעוד שלסימנט איי.אס, חברה בת של מספנות ישראל, יותר להשתתף במכרז.

במכתב ששיגר סמנכ"ל הכספים של מלט הר טוב, רונן יונה לוועדת המכרזים בחנ"י הוא הגדיר את ההחלטה למנוע מהר טוב להשתתף במכרז כ"בלתי סבירה ופוגעת בזכויותיה של מלט הר טוב באופן בלתי מידתי ובלתי שוויוני". יונה הוסיף ודרש מוועדת המכרזים להעמיד לעיון מלט הר טוב את חוות הדעת שעליה חנ"י נסמכה במסגרת ההחלטה למנוע מיצרנית המלט להשתתף במכרז.

אייל הכט מנכל חברת סימנט אמר היום כי ״פתיחת רציף 30 לייבוא מלט קריטית למשק הישראלי. השוק סובל ממחסור כרוני כשהיצרניות המקומיות מספקות רק כשני שליש מהביקוש למלט.

"ללא פתיחת השוק לייבוא ולתחרות, מחירי המלט יזנקו. אנו שמחים שעד כה כל הגופים הממשלתיים, ובכללם משרד הכלכלה, הפרקליטות וחנ"י התייצבו לצד הציבור, אפשרו את המשך התחרות במשק והוציאו מחדש את המכרז, חרף ניסיונות מונופול המלט ושלוחיו לעצור את המהלך.

"יחד עם זאת, על מנת להיות פעיל בשוק המלט כיבואן יעיל נדרשות השקעות עתירות הון, ולכן נדרשת וודאות. לא יתכן שיד אחת של הממשלה תרצה לעודד תחרות ולהוזיל את הבנייה והיד השנייה תטיל איום מתמיד של היצף על היבואנים. בשלב זה אנחנו שוקלים את ההשתתפות במכרז רציף 30".

בשונה מהמכרז הראשון שפורסם ובוטל, המכרז החדש שפרסמה חנ"י מאפשר גם לחברות בטון להתחרות בהליך זה, בתנאי שחברת הבטון שתזכה בו תתחייב למכור מדי שנה לפחות 400 אלף טון של מלט המיובא באמצעות רציף 30. מכירת המלט תצטרך להיעשות לגורם שלישי שאין לו זיקה לחברה שתקבל את הזיכיון להפעלת הרציף.

החלטה זו היא מהלומה נוספת ליצרנית המלט הקטנה, שנרכשה לפני כשנתיים בידי משפחת וייל מהמונופול נשר. זאת, לאחר שבשבוע שעבר הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה והתעשייה דחה את הבקשה של מלט הר טוב להטיל ערובה זמנית שתגביל יבוא של מלט מטורקיה ומיוון.

החברה מנהלת הליכים אצל הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה בשל היבוא הנרחב של מלט מטורקיה ומיוון בידי סימנט איי.אס. דוח ביניים שפרסם בשבוע שעבר הממונה על ההיטלים קבע כי אכן מתקיים יבוא מלט בהיצף, אך למרות זאת, הוא לא הטיל היטל היצף כי יצרניות המלט המקומיות לא חשפו אותו למלוא הנתונים שממחישים את היקף הנזק שנגרם להם בשל אותו יבוא.