האוזר, תודה

רבים יתקשו להבין את התרומה של האוזר לשיפור החוסן הכלכלי של כולנו

מוקדם יותר השבוע התבשרנו כי יושב ראש רשות ניירות ערך מאז שנת 2011, פרופסור שמואל האוזר, החליט לסיים את תפקידו בסוף השנה הקרובה ולא למצות את הקדנציה שנקבעה לו עד לשנת 2019. בתקופה שמעמדם של משרתי הציבור הבכירים בשפל, ורבים רואים בהם רודפי שררה וכוח המוצאים במשרתם הציבורית כר זינוק לשדרוג כלכלי במגזר הפרטי, האוזר הוא דוגמה למשרת ציבור שהציבור הישראלי צריך להיות גאה בו ולייחל לשכפולו.

אין מדובר בנער אוצר באמצע שנות השלושים לחייו, שכבודו במקומו מונח כמובן, אשר בונה את עתידו המקצועי, אלא באיש מנוסה כבן 60, בעל הכשרה כלכלית רחבה וחזון מגובש באשר לתפקידיה של רשות ני"ע, ולפיכך מחליפו ייכנס לנעליים גדולות.

תפקידיו של יושב ראש ני"ע אינם אינטואיטיביים עבור חלקים נכבדים בציבור הרחב, אשר שכלול שוק ההון ופיקוח עליו רחוקים מהם בחיי היומיום כרחוק מזרח ממערב. רבים יתקשו להבין את התרומה של האוזר לשיפור החוסן הכלכלי של כל אחד ואחד מאיתנו, אך להבנתי מדובר בתרומה יוצאת דופן הנוגעת לכל ארנק ישראלי.

טור זה מתוקף מגבלותיו אינו רשימת מכולת של הישגיו של האוזר כיו"ר רשות ני"ע, אך באותה הנשימה אינו יכול להימנע מלדון בכמה מהם, לפני שהדיון הציבורי יתמקד כולו במחליפה המיועדת.

האוזר לא היסס לחשוף ציפורניים רגולטוריות חדות וארוכות בצאתו למאבק משפטי ותקשורתי מול צמרת אילי ההון, שסבר כי סרחה. כולנו מוקפים בגיבורים גדולים אשר סבורים כי לצאת נגד הכסף הגדול זו משימה לילד קטן עם שוט גדול, ובמקביל חוששים להעיר לחמתם בענייני דיומא. ההיסטוריה מלמדת כי איש לא פעל בנחישות כה רבה כנגד הכסף הגדול שסרח.

המאבק שניהל האוזר לשינוי השדרה הניהולית בבורסה בתל-אביב, אשר התקשתה להזניק את הבורסה המקומית קדימה, היה חשוב ותרם תרומה ניכרת לשיקום הבורסה הדועכת.

בתקופתו של האוזר צמד המילים "ממשל תאגידי" הפך מסיסמה חבוטה לתוכנית עבודה בחברות המפוקחות, הזוכה להתייחסות של המשקיעים.

האוזר תרם תרומה ניכרת לשיפור העצום שחל בתעשיית קרנות הנאמנות בישראל - הן בהיבט שיפור המוצר בכל האמור בשקיפותו והן בהוזלתו, והתוצאה היא פריחת תעשיית הקרנות הממוקמת רגולטורית במקום מתקדם יותר מאשר החיסכון ארוך הטווח.

האוזר בתבונתו הרבה הבין כי המטוטלת הרגולוטורית נעה בעוצמה למצב של רגולציית יתר, לאחר שנים של רגולציית חסר, והחל במאמץ לאזן זאת. איזון זה אינו פשוט להשגה והדרך להקלת עומס רגולטורי מיותר עדיין ארוכה, אך האוזר סימן את המטרה, ומי שיבוא בעקבותיו יידרש ליישם זאת במרץ ובתבונה מבלי לפגוע בטובת המשקיעים.

החזיתות רבות, השינויים לא פוסקים

ראש רשות ני"ע אינו קוסם, והוא רגולטור אחד מבין רגולטורים פיננסיים נוספים וכפוף למערכת פוליטית סוערת והפכפכה, ולפיכך פעמים רבות נוצר פער בין מה שנכון לעשות בפרספקטיבה השוק-הונית לבין מה שנעשה בפועל. מחליפו של האוזר יידרש לשכלל את התיאום למול הרגולטורים השונים ולייצר את המנופים הפוליטיים על מנת להיות שגריר שוק ההון בכנסת.

רשות ניירות ערך תהיה חייבת להמשיך ולהשתפר בכל האמור במהירות ואיכות תגובותיה לשינויים בשוקי ההון המקומי והעולמי. עולם של פינטק, מטבעות וירטואליים, מימון המונים וכן הלאה הוא עולם שונה בתכלית מן העולם הפיננסי שקיבל האוזר מקודמיו עת נכנס לקדנציה, והוא דורש התאמות מהותיות ביחס לסיטואציה הקיימת. רשות ני"ע חייבת למצוא את הדרך לשפר את הביקורת על הדיווחים הכספיים של החברות, זאת לצד הקלה על החברות הציבוריות ושכלול שוק ההון, על מנת שלא נופתע לגלות בעתיד הלא רחוק פער גדול בין המצג של החברות הציבוריות לבין מצבן העסקי האמיתי.

שוק ההון הישראלי רחוק מלהיות מושלם גם בשלהי המשמרת של האוזר, ואולם ההספק שלו במשמרתו הוא מרשים וראוי להערכה. האוזר מותיר אחריו שוק הון ישראלי בריא יותר באופן בולט מזה שקיבל לידיו מקודמיו בתפקיד, בכל אספקט, ועל כך מגיעה לו תודה גדולה.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.