יהדות התורה במתקפת חקיקה נגד עבודה בשבת

הסיעה מקדמת חקיקת חוקים נגד עבודה בשבת, בהמשך לסיכום הקואליציוני בעקבות המשבר האחרון ■ על הפרק: איסור תוספת תשלום לעובדים ביום המנוחה ואיסור ניכוי מס

יעקב ליצמן / צילום:אמיל סלמן הארץ
יעקב ליצמן / צילום:אמיל סלמן הארץ

הצעות סיעת יהדות התורה - מעבר לחוק המרכולים של ש"ס ודרעי - נחשפות. אחרי פרישת השר יעקב ליצמן הוסכם כי יהדות התורה תקדם חקיקת חוקי שבת כחלק מהסכמתה להישאר בתוך הקואליציה. לידי "גלובס" הגיעו הצעות החוק בנוסחן הראשוני. כזכור, לפני כמה ימים פורסם ב"גלובס" שהחוקים החדשים יחולו גם על חוק החברות הממשלתיות. לפי המידע, מדובר בשני חוקים כדלקמן: איסור ניכוי מס הנובע מעבודות שבוצעו בשבת, ואיסור תשלום כפול, משולש או מרובע לעובדי גופים ציבוריים, כולל חברות ממשלתיות אשר עבדו במהלך השבת, וזאת כדי להפחית את הפיתוי לעובדים לבצע עבודות במהלך שבתות.

ביום א' פרסמנו כי השר לשעבר ליצמן וסיעת יהדות התורה עומדים להציע שינוי בחוק החברות הממשלתיות בנוגע להסדרת עבודות בשבת. היום, לקראת הנחת הצעות החוק להצבעה ביום א' הקרוב בוועדת שרים לחקיקה הגיע לידי "גלובס" עותק של ההצעות. בין השאר, מציע ח"כ ליצמן לשנות את חוק החברות הממשלתיות וחקיקה נוספת, כך שגופים ציבוריים לא יוכלו לשלם שעות נוספות על עבודה בשבתות.

"מטרת הצעת החוק היא לאסור על גופים ציבוריים לשלם שכר כפול בשל עבודה בשבת שבמקרים מסוימים יכול להגיע עד ל-400%. חשוב להדגיש שבמקרים חריגים הכרוכים בחשש פיקוח נפש יכול המעסיק להעסיק את העובד גם בשעות המנוחה" - לשון דברי ההסבר להצעת החוק.

בדברי ההסבר מצוין שהצעת החוק נועדה לסייע לעובד הרוצה לשמור על אוירת השבת "כמסורת אבותיו ובגלל הפיתוי הכלכלי הכבד הוא שובר את המסורת שעליה חונך ופוגע בצביון היהודי שהיה רוצה להעניק גם לילדיו, וכל זה מתרחש תחת אחריותה של המדינה המהצירה כי היא מדינת העם היהודי".

עוד מצוין בדברי ההסבר כי "מעבר לצביון היהודי, יש אזרחים שאינם שומרי מסורת שרוצים לשהות ביום השבת עם בני משפחותיהם, בשל תוספת השכר המחויבת בחוק, הם עוזבים את הבית, יוצאים לעבודה, ובכך נפגעת זכותם הבסיסית ליום מנוחה". 

החוק אמור לחול על גופים בהן השכר משולם מכספי ציבור "בין במישרין ובין בעקיפין", וכאמור גם על חברות לפי חוק החברות הממשלתיות. מעבר לרכבת ישראל בע"מ, נמצאות ברשימת החברות הממשלתיות גם גופים כגון: בית התפוצות, קו דלק בע"מ, פיתוח מזרח ירושלים בע"מ, נתיבי ישראל, נתיבי הגז, נכסי הירדן, מקורות, מוזיאון ישראל, כביש חוצה ישראל, מדרשת שדה בוקר ועוד.

חקיקה נוספת המוצעת על ידי יהדות התורה נוגעת לחוקי מס הכנסה. על פי ההצעה, מעביד לא יוכל לנכות הוצאות המוכרות במס, בשל עבודה: "מוצע לאסור ניכוי של הוצאות שהוציא מעביד בשל עבודה או מסחר שביצע בשבת בניגוד לחוק שעות עבודה ומנוחה וכן בשל העסקת עובדים בשבת בניגוד לחוק האמור. מטרת הצעת החוק היא שאין חוטא ייצא נשכר. מי שעבד עבודה לא חוקית לא יהיה רשאי לנכות את ההוצאות שהוציא בשבת הן ביחס לאותה עבודה והן ביחס להעסקת העובדים שהעסיק בשבת".