חברות התעופה לשר התחבורה: מנע את השביתה מחר בנתב"ג

"שורש הסכסוך עפ"י הפרסומים אינו נוגע לפעילות התעופתית בנתב"ג אלא לנושאים פוליטיים ברמה המוניציפלית מקומית, אשר בוודאי אינם קשורים לחברות התעופה, קל וחומר לנוסעים המשתמשים בשירותיהן"

נתב"ג / צילום: תמר מצפי
נתב"ג / צילום: תמר מצפי

הנהלת IATA (ארגון התעופה העולמי) פנתה למשרד התחבורה, בטענה כי "השיבושים הצפויים בסוף השבוע הקרוב בנתב"ג יובילו לביטול או לעיכובים בכ-150 טיסות בינלאומיות, כאשר תוכניותיהם של עשרות אלפי נוסעים תשבשנה על לא עוול בכפם".

קובי זוסמן, מנהל IATA ישראל, שיגר פנייה לשר התחבורה, ישראל כ"ץ, בה הוא קורא לשר להפעיל את סמכותו כמי שעומד בראש מערכת התעופה האזרחית בישראל ולהוביל להסרת האיום על קיומה של השביתה המתכוננת בנתב"ג ממועד כניסת השבת ועד למוצ"ש.

עוד מציין זוסמן כי "שורש הסכסוך על-פי הפרסומים אינו נוגע לפעילות התעופתית בנתב"ג אלא לנושאים פוליטיים ברמה המוניציפלית מקומית, אשר בוודאי אינם קשורים לחברות התעופה, קל וחומר לנוסעים המשתמשים בשירותיהן".

לטובת הנוסעים שצפויים לסבול כתוצאה מהשביתה הצפויה, נזכיר כי חוק טיבי, הקובע פיצוי במקרים של ביטולי טיסות או במקרה של עיכוב, לא חל במקרה של שביתה, שמוגדרת גם בחוקי התעופה העולמיים כ"חוק עליון" - הכוונה היא כמקור שאין לחברת התעופה שליטה עליו, ומכאן שהיא אינה אשמה בעיכובים הצפויים.

חברות התעופה נערכות לשביתה הצפויה בנתב"ג משנות את מועדוני הטיסות שלהן. ישראייר, למשל, הודיעה מוקדם יותר כי הקדימה שורה של טיסות שהיא אמורה לקיים בסוף השבוע הקרוב והזיזה את שעות הטיסה קדימה או אחורה בהתאם למועד כניסת ויציאת השבת. מדובר על טיסות לאילת ולמזרח אירופה.

עוד נציין כי ועד רשות שדות התעופה הודיע כי טיסות ליעדים טראנס-אטלנטיים ימריאו כמתוכנן, מכאן שהנוסעים ליעדים באירופה בעיקר הם שצפויים לשאת את תוצאות השביתה.

נזכיר כי הרקע לאיומים מצד ועד עובדי רש"ת היא ועדה שהקים משרד הפנים, אחת מתוך 6 ועדות הבוחנת סוגיות שונות ברחבי הארץ. במקרה של נתב"ג נבחן האם על רשות שדות התעופה להפריש מהכנסותיה לעיריית שבשטחן לכאורה פועל השדה. נמל התעופה בן-גוריון לפי הגדרות המדינה יושב על שטח גלילי שפוטר אותו מתשלומי ארנונה לרשות מסוימת, וכעת מנסות הרשויות (שוב) לנגוס מהכנסות רש"ת.

בעניין זה לאחרונה עתרה רשות שדות התעופה לבג"ץ נגד שר הפנים, כנגד הוועדה האמורה לשינויי גבולות, כנגד היועמ"ש וכנגד עירייות לוד, אור-יהודה, יהוד-מונוסון ושוהם וכנגד מועצות אזוריות עמק לוד וחבל מודיעין. בעתירה מבקשת רש"ת "להימנע מכל פעולה לשינויי מעמדו המוניציפלי של מתחם נתב"ג".

בעתירה מציינת רשות שדות התעופה כי חלוקת ההכנסות המתקבלות מהפעלת נמל התעופה בן-גוריון שלא למדינה תפגע באופן מיידי בתעופה האזרחית במדינת ישראל, עוד מדגישים ברשות כי "נושא זה שב והועלה על-ידי שרי הפנים והורד מסדר היום פעם אחר פעם".

עוד תוהה רש"ת האם, במקרה שיוחלט כי הרשויות יקבלו נתח מהכנסותיה - הן יוכלו לעמוד מצדן גם בהתחייבויות ההפוכות, כלומר השקעות כספיות עצומות לסדרי בטחון ובטיחות המחויבות בשטחי נמל התעופה.

הכנסות רש"ת הסתכמו בשנת 2016 ב-3.44 מיליארד שקל, לעומת 3.26 מיליארד שקל בשנת 2015 - סך ההוצאות לפי דוחות רש"ת לשנת 2016 הסתכמו ב-2.7 מיליארד. העודף הכולל בשנת 2016 הסתכם ב-287 מיליון שקל. הכנסות הרשות מתקבלות בעיקר מאגרות נוסעים העוברים בנתב"ג, אגרות חברות התעופה ומהשכרת שטחים מסחריים בשטחי נמלי התעופה.