בעקבות רפורמת טראמפ: האם גם מס החברות בישראל יירד?

לפני כחודש נחשף ב"גלובס" כי בפגישתו של שר האוצר משה כחלון עם שר האוצר של ארה"ב אמר כחלון כי הפחתת מס החברות בארה"ב עשויה לגרור הורדה גם של מס החברות בישראל

סטיבן מנוצ'ין   בנימין נתניהו / צילום: שגרירות ארה״ב בישראל
סטיבן מנוצ'ין בנימין נתניהו / צילום: שגרירות ארה״ב בישראל

לאחר שהסנאט האמריקאי אישר הלילה (שבת) את רפורמת המס של טראמפ שבמרכזה הורדה מס החברות מ-35% ל-20% חוזרת לשולחן גם האפשרות להורדת מס החברות בישראל [לקריאה נוספת].

לפני מספר שבועות נחשף ב"גלובס" כי בפגישה בין שרי האוצר של ישראל וארה"ב התבטא כחלון בנושא ואמר לשר האוצר האמריקאי סטיבן מנוצ'ין כי ישראל "תעקוב מקרוב אחרי הרפורמה שהממשל מקדם. ישראל תתאים את עצמה לכל מהלך בתחום מס החברות שתנקוט ארה"ב".

מס החברות הכללי בישראל כבר נמצא בירידה. בספטמבר 2015 החליטו נתניהו וכחלון על הורדת המס מ-26.5% ל-25% ובמסגרת תקציב 2017-2018 הוחלט על הורדה שלו מ-25% ל-23% בשתי פעימות ( השניה תצא לדרך בינואר הקרוב). על-פי הערכה שמסר האוצר במסגרת ההחלטה על הורדת המס האחרונה, תפחית כל הורדה של נקודת אחוז במס כ-900 מיליון שקל לשנה בהכנסות המדינה ממסים.

בפגישתו עם מנוצ'ין התייחס כחלון להורדה מתחת לשיעור של 23% שעליה כבר הוסכם, כשעל פי גורמים באוצר נשקלת הורדת המס עד ל-20%. נציין כי הורדת מס החברות לא עלתה על הפרק במסגרת מפגש "שולחן עגול" שקיים כחלון עם צמרת משרדי רואי החשבון בישראל בחודש שעבר. בימים האחרונים דיברו בסביבתו של כחלון בעיקר על הטבות במס הכנסה לשכירים (באמצעות למשל הגדלת נקודות זיכוי) אולם נראה כי הנושא הוקפא במתכוון מתוך ציפיה להתפתחויות בארה"ב.

מס החברות בישראל היה אמור לרדת בעבר עד לרמה של 18% על פי מתווה שקידם נתניהו ואשר נעצר על ידי ועדת טרכטנברג שהוקמה בעקבות המחאה החברתית. הועדה עצרה את הורדת המס וציינה את הפחתת המיסוי הישיר והעלאת המיסוי העקיף כסיבה מרכזית לעלייה ביוקר המחייה ולהתרחבות אי השוויון בישראל.

גם ראש הממשלה נתניהו התייחס לאחרונה לאפשרות שבעקבות רפורמת המס של טראמפ יירד שיעור מס החברות בישראל. בנסיעתו ללונדון בתחילת חודש נובמבר אמר נתניהו בתדרוך כתבים "ברור שאם תהיה הפחתת מס חברות אמריקאי זה ישפיע על ההחלטות שלנו. אנחנו רוצים שהחברות הישראליות יהיו תחרותיות, ויהיה צורך להגיב בהתאם להחלטה אמריקאית. המהלך שלהם יהיה בעל השפעה על שווקים בכל העולם וגם עלינו". במסגרת תקציב 2017 הורידו כחלון ונתניהו את מס החברות לחברות הייטק ל-6% בניסיון לפתותן לרשום בישראל את הקניין הרוחני שלהן.