חקירות פרשת השחיתות בעיריית ראשל"צ: מביטן עד ראש העיר

(עדכון) - ח"כ דוד ביטן נחקר היום בחשד לשוחד ולהלבנת הון בעת שעבד בעיריית ראשל"צ; חשוד גם שקידם אינטרסים של בכיר בארגון פשע בתמורה לסיועו בהסדר חוב בשוק האפור ■ מעצרו של ראש העיר דב צור הוארך ב-5 ימים ■ המשנה לראש העיר נעצר עד 7.12

דוד ביטן ודב צור / צילומים: איל יצהר ותמר מצפי
דוד ביטן ודב צור / צילומים: איל יצהר ותמר מצפי

חצי יממה אחרי שהסתיימה הפגנת הרבבות בחוצות תל-אביב נגד "חוק ההמלצות", שאחד מיוזמיו הוא יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן מהליכוד - הגיע היום (א') ביטן לחקירה באזהרה במשטרה במסגרת חקירת פרשת השחיתות בעיריית ראשון-לציון.

ביטן חשוד בביצוע עבירות שוחד והלבנת הון בעת שכיהן בתפקידים בכירים בעיריית ראשון-לציון. בנוסף חשוד ביטן שקידם אינטרסים של בכיר בארגון פשיעה מוכר בתמורה לסיוע של הבכיר בהסדר חוב של ביטן בשוק האפור.

בכך הפך ביטן באופן רשמי לאחד מאלה ש"חוק ההמלצות" השנוי במחלוקת יחול עליו אם יעבור בנוסחו הנוכחי בכנסת. זאת, בדומה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שגם נגדו מתנהלת כידוע חקירה פלילית. 

הבוקר, אחרי חקירה סמויה שהתנהלה במשך כשנה, עצרה יחידת להב 433 המשטרה מספר רב של חשודים, בעלי תפקידים בכירים בעיריית ראשון-לציון בהווה וכן כמה קבלנים ואנשי עסקים שפעלו בעיר ועבריין מוכר שמגיע ממשפחת פשע ידועה.

כמה שעות מאוחר יותר הגיע גם ביטן לחקירה באזהרה ונחקר במשך שעות ארוכות. 

בהמשך דווח כי אשתו של חבר כנסת מהליכוד נחקרה גם היא בפרשה. שמה אסור בשלב זה לפרסום. 

ביחס לחשוד אייל מושיוב, המשנה לראש העיר, לו מיוחסות עבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים - התבקשו על-ידי המשטרה 8 ימי מעצר. "החשד נגד החשוד מבוסס על מסמכים רבים", קבע השופט והאריך את מעצרו רק עד 7.12, תוך שנענה חלקית לבקשת המשטרה. "בחלקים לא מעטים מהחקירה - הדברים אינם עולים בקנה אחד עם הממצאים שהובאו לעיוני", אמר.

עורכי הדין של ראש עיריית ראשון-לציון דב צור, עורכי הדין גיורא אדרת, טל שפירא ואריאל כפרי, מסרו כי "ראש העיר דוחה בתוקף את החשדות המיוחסים לו. כל פעילותו של דב צור לאורך השנים הייתה כשרק טובת העיר לנגד עיניו. נושא ניגוד העניינים המיוחס לראש העיר נבחן בזמן אמת על-ידי היועצת המשפטית הראשית של העירייה, אשר קבעה בצורה מפורשת בכתב כי לא נפל כל דופי בהתנהלות ראש העיר, וכי לא היה במצב של ניגוד עניינים. אנו בטוחים כי הדברים יתבהרו בהמשך הדרך".

בין העצורים עבריין מוכר, שעורך דינו מסר בלהט: "מרשי מכחיש כל קשר לעבירת השוחד שמיוחסת לו ומכחיש כל קשר לדוד ביטן", הלוא הוא כוכב הפרשה נכון לרגע זה.

בשעה האחרונה הסתיימו 11 הדיונים הרצופים בעניינם של 11 החשודים, כולם כרגע בהארכות מעצר שונות ורק שמם של שניים מהם הותר לפרסום - ראש העיר והמשנה לו. מדובר ביזמי נדל"ן, בכירים בעיריית ראשון-לציון ו"סתם" קבלנים.

פרשת השחיתות, כעולה מאמירותיו של השופט שנחשף לחומר החקירה הסודי שהניחו מולו נציגי המשטרה, מסתמנת כחמורה במיוחד, והיא חיזקה את הרושם הזה בכל פעם שהשופט מיכלס קבע כי יש להתיר את פרסום שמו של החשוד "למען האינטרס הציבורי", ונוכח חומרת החשדות וסבירותם. ברבות מדי מהפעמים הללו, הוא מנע את הפרסום רק בשל כך שעיכב את ביצוע החלטתו עד להכרעת בית המשפט המחוזי בערעור שהסנגורים ביקשו להגיש.

"ישר כמו פלס"

שמו של ביטן חזר על עצמו לגבי נחקרים אחרים: עובד עיריה מזה עשרות שנים נמצא טוען דברים שלא עלו בקנה אחד על הממצאים מול השופט. לסנגורו לא עזרה העובדה שטען כי "כל הזמן אמרו לו בחקירה 'ביטן, ביטן, ביטן', תקפו אותו שיגיד מה הקשר ל'תיק אלף'. דברים הזויים".

השופט לא השתכנע: "מהחומר שבפניי נראה שרצה להגן על מישהו אחר" קבע השופט והאריך מעצרו עד 6.12, נוכח הממצאים שהונחו מולו על-ידי המשטרה.

בא-כוחו של עצור אחר, קבלן ותיק, פעיל בעיר מאז 1995, טען כי גילו של החשוד מעל 70, כי בריאותו רופפת, וכי נזקק היה לחובש במהלך החקירה - אך זה לא מנע הארכת מעצר, וגם במקרה שלו קבע בית המשפט כי מעצרו יוארך עד 6.12.

בא-כוחו של בכיר בעירייה, אחד משניים בכירים שנעצרו שאינם ראש העיר צור ומשנהו מושיוב, ניסה לטעון כי כלל לא היה לו קשר לעבירות המיוחסות לו של הפרת אמונים: "הוא לא יכול היה להשפיע על ועדת המכרזים - לא על המחיר ולא על הבחירה". בית המשפט קבע בענייינו כי "עילת השיבוש נלמדת מתפקידו ומעמדו ומכאן יכולתו להשפיע על עדים פוטנציאליים". זאת גם נוכח עוצמת החשד הסביר וטיב העבירות - הוא קבע כי מעצרו יוארך עד 7.12.

מוקדם יותר היום טענו בפני "גלובס" עובדי עירייה שבאו להביע תמיכה בראש העיר כי "הוא ישר כמו פלס", וכי "כל מה שראה לנגד עיניו היה תמיד טובת התושב".

מנגד טענו פעילים שונים כי הם מייצגים את ההתנגדות לראש העיר, גם שלא דרך האופוזיציה הפורמלית בסיעות העירייה, והם שמחים "שהעיר סוף-סוף תתנקה".

דניאל סינרייך, שמגדיר עצמו פעיל חברתי תושב העיר, ציין כי "אינו שמח לאידם של המעורבים בפרשה", אך לצד זאת, "בהתחשב בחומרת האירועים שתוארו לכאורה ובאינטרס הציבורי, אני מקווה שרשויות האכיפה יפעלו בנחרצות וימצו את הדין עם החשודים".

ראש העיר דב צור - בין העצורים 

כאמור, בשעות אחר-הצהריים הותר לפרסום כי דב צור, ראש עיריית ראשון-לציון, הוא אחד העצורים הבוקר בחשד לשוחד. מעצרו הוארך עד ל-7 בדצמבר. 

"העבירות המיוחסות לחשוד הן שוחד, מרמה והפרת אמונים - חשד המבוסס על מספר מקורות חקירתיים. תשובותיו של החשוד אינה עולה בקנה אחד עם הראיות שנאספו", קבע השופט לגבי צור.

"נגד החשוד קמה עילת מעצר מחשד לשיבוש החקירה", הוסיף ואמר השופט. "מסמכים שונים מעידים שנעשו נגד החשוד פעולות שיבוש בפועל - בין אם בעצמו, בין אם מטעמו ובין אם למענו. חלקו של החשוד בפרשה עולה בבירור מתיק החקירה - אך עדיין מדובר בחשדות בלבד". 

קשרים עם גורמים פליליים

לדברי המשטרה, "במהלך החקירה זוהו במשטרה לכאורה קשרים בין גורמים פליליים לבעלי תפקידים שונים בשלטון המקומי והארצי". חלק מהחשודים הובאו להארכת מעצר בשעות אחר-הצהריים בבית משפט השלום בראשון-לציון. 

בדיון הארכת המעצר ציין השופט עמית מיכלס מבית משפט השלום בראשון-לציון כי "מדובר בפרשה חמורה. החשד הסביר כנגד מרשך הוא בעוצמה גבוהה, ובטח שלצורך איסור הפרסום", אמר השופט מבית ביחס לקבלן הקשור לפרשת החשדות להעברת כספי שוחד הקשורים לפרויקטים שונים בראשון-לציון.

הקבלן, המיוצג בידי עו"ד קובי גולדמן, שוהה בשל מצב בריאותי בבית החולים תל-השומר יחד עם מעורבים נוספים בפרשה, ומעצרו הוארך ב-3 ימים. בין העבירות בהן חשוד אותו קבלן: מתן שוחד, עבירות על חוק מע"מ ועבירות על פקודת מס הכנסה. שמו בינתיים אסור לפרסום.

הלבנת כספים וטובות הנאה

חקירת פרשת השחיתות בעיריית ראשון-לציון עוסקת בכמה פרשיות שבהן היה מעורב ביטן בעת ששימש כסגן ראש העירייה בעשור שבין 2005 ל2015 ובנוסף שימש כיו"ר ועדת התכנון והבנייה ועד 2008 גם כיו"ר קבוצת הכדורגל הפועל ראשון-לציון.

חשד אחד שנחקר הוא שבכירי העירייה בהווה ובעבר היו מעורבים בהלבנת כספים שקשורים לקבוצת הכדורגל.

כמו כן חוקרת המשטרה חשד כי בכירי העירייה, ובהם ביטן, נתנו הקלות ברישוי עסקים לאנשי עסקים שרצו בטובתם, בתמורה לטובות הנאה.

אחד החשדות הנוספים נגד ביטן וחלק מהחשודים האחרים עוסק במכירה של שטח שפיתחה עיריית ראשון-לציון בסמוך ל"מתחם האלף", ושאמור להיום פרויקט נדל"ן מרכזי. לפי החשד, קרקעות במתחם נמכרו לקבלנים ואנשי עסקים במחירים שלא משקפים את שווים האמיתי בשוק בתמורה לטובות הנאה.

לפי החשד, חלק מהכספים שקיבל ביטן בזכות מערכות היחסים המושחתות לכאורה שהוא יצר בתקופתו כסגן ראש העיר, יו"ר ועדת התכנון והבנייה ויו"ר קבוצת הכדורגל העירונית.

ביטן נקלע במהלך שנות האלפיים לחובות כבדים שהוערכו במיליוני שקלים (ביטן טוען כי מדובר היה בחוב של כ-600 אלף שקל בלבד), והוא הסתבך עם השוק האפור לאחר שלווה כספים מהשוק האפור לטובת פעילות מועדון הכדורגל. לפי פרסומים, בהמשך הועברו לפריטה בשוק האפור המחאות שמסרו לטובת עמותת הכדורגל הורים של ילדים שמשחקים בקבוצת העירייה.

לאחר שפורסם לראשונה באוקטובר האחרון כי המשטרה בודקת את התנהלותו של ביטן, היום כבר יו"ר הקואליציה, בשנים בהן שימש בתפקידים בכירים בעיריית ראשון-לציון, מסר ביטן בתגובה: "אין לי בעיה שיעשו בדיקה ויחקרו כל מה שהם רוצים. זה חומר ממוחזר. הייתה חקירה ב-2010, נשאלתי ועניתי על הכול. אין שום מידע חדש. אותו אחד שמעביר חומרים למשטרה הוא אדם שאין לי כל היכרות איתו. אני רק יכול לומר שהעיתוי של כל הסיפור הזה לא מקרי. יחד עם זאת, אף אחד לא ירפה את ידיי, ואמשיך לייצג את בוחרי נאמנה". 

כך נעלמה פרשת הקרקעות בראשון-לציון מכתב האישום נגד רונאל פישר

ב-23 באוגוסט השנה חשף משה ליכטמן ב"גלובס" כי פרשייה שבה היה מעורב דוד ביטן נמחקה מכתב האישום נגד עו"ד רונאל פישר החשוד בשוחד ובעבירות נוספות. לא ברור האם פרשיית "האישום הנעלם" נחקרה היום במשטרה, אבל היא יכולה ללמד רבות על האופן שבו התנהלה עיריית ראשון-לציון.

ראשיתו של האישום הנעלם בישיבת מועצת ראשון-לציון, שהתקיימה במארס 2015. ביטן, אז מ"מ ראש העירייה, ניהל את הישיבה ביד רמה. על סדר היום עמד אישור עסקה, לפיה העירייה תמכור ללא מכרז לאיש עסקים בשם ארז מוסצ'ו קרקע במערב העיר - 8 דונמים בייעוד מלונאי שמוסצ'ו חכר ממנה קודם לכן, ואשר עליהם פועלים שני גני אירועים ומסעדות.

מוסצ'ו הוא חבר קרוב של ראש העירייה דב צור ואיש עסקים מוכר בעיר - הוא בעלי מסעדת "סוהו", ובשנים האחרונות הפך ליזם נדל"ן בולט.

אולם זו לא הייתה עוד ישיבת מועצה שגרתית. חברי מועצה התקוממו בשל מה שנראה להם כישיבה בלתי חוקית, המתנהלת תוך מחטף וסתימת פיות. ביטן דחה את הטענות, הסביר שהעסקה תקינה והזהיר מפני תביעות משפטיות. חברים במועצה, עורכי דין במקצועם, אף עזבו את הישיבה במחאה. ראש העירייה צור, שיצא מהאולם היות שמוסצ'ו הוא מקורבו, חזר פנימה כדי להסביר שהישיבה חוקית. לאחר שצור ומוסצ'ו יצאו שוב מהאולם, ביטן הסביר לחברי המועצה את כדאיות העסקה והעמיד אותה להצבעה. העסקה אושרה.

אולם הסאגה לא הסתיימה. תצלומי הווידאו ותמלילי הפרוטוקול של הישיבה אמורים היו להיות ראיה במסגרת אחד מסעיפי האישום בתיק המתנהל במחוזי בירושלים נגד רפ"ק מלכה, עו"ד פישר, פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר רות דוד ואחרים, שהואשמו בשוחד ובמרמה.

העירייה, מתברר, החכירה למוסצ'ו את המגרש ללא האישור הנדרש של משרד הפנים. יתר על כן, ההחלטה למכור את השטח נסמכה על חוות-דעת של עו"ד רועי בר, שהיה היועץ המשפטי החיצוני של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. במועד הישיבה היה בר חשוד, ומאוחר יותר הורשע, בהפרת אמונים, בין היתר בשל הטבות במקרקעין שסידר למקורביו, ונידון לחצי שנת מאסר ולשלילת רישיון עורך הדין שלו למשך 4 שנים.

בהצהרת התובע מטעם פרקליטות המדינה בתיק רונאל פישר, שנמסרה ב-11 במאי 2015, נאמר כי היא "מתייחסת לכל הפרשות", וכי בכתב האישום ייכללו בין השאר פרשיית שחיתות הנוגעת לקרקעות בראשון-לציון, דוגמת החלטת מועצת העיר למכור 8 דונמים לאיש העסקים ארז מוסצ'ו, ותיווך לשוחד.

הפרקליטות הודיעה כי הדבר "נסמך על הודעות של עדת המדינה, על הודעות ערן מלכה, על הודעות של חשודים נוספים, על הודעות פתוחות ועל ראיות מטלפונים סלולריים". ואולם, 3 ימים בלבד אחרי הצהרת התובע, עם הגשת כתב האישום ב-14.5.15, נעלמה פרשת מוסצ'ו מכתב האישום נגד מלכה ופישר.

היום התברר כי ככול הנראה, הסיבה ל"העלמותה" של פרשת מוסצ'ו מתיק רונאל פישר קשורה בחקירת פרשת השחיתות בעיריית ראשון-לציון. בידי המשטרה יש תכתובות של גורמי מקצוע בעירייה שבהן הם התריעו בפני ביטן על העסקה הבעייתית לכאורה שהעירייה קשרה עם מוסצ'ו, המקורב לראש העיר. ביטן בתגובה נזף בגורמים המקצועיים שמתחו ביקורת על העסקה.

יום אחרי פרסום התחקיר של ליכטמן ב"גלובס" חיתן ביטן את בתו, גלית, באולם אירועים שנמצא על הקרקע של מוסצ'ו. 

מוסצ'ו מסר בזמנו בתגובה כי "מדובר בחלקה שממילא עיקר השטח בה היה בבעלותי עוד קודם. במסגרת העסקה המדוברת רכשתי זכויות בתנאי שוק מקובלים וסבירים למדי. המחיר נקבע בהסתמך על שומה שנערכה על-ידי שמאי מוביל, בתנאים ובמחיר שהיה מקובל וסביר באותם ימים. ההתקשרות נעשתה לפי נהלי העירייה, ובהתאם גם הובאה לעיון ואישור כדין במועצת העיר. בנסיבות אלה, הניסיון לחשוד בכשרים - דינו להיכשל. גם הטענות לחברות ביני לבין עורך הדין בר משוללת יסוד".