מועצת העיתונות: מודאגים מחקיקה של מגמה אנטי-דמוקרטית

במועצה יצאו היום נגד כוונת הממשלה לחוקק את "חוק ההמלצות ו"חוק ההקלטות" ■ "מביעים דאגה עמוקה נוכח הניסיון להשליט אווירה בציבור השוללת את הלגיטימיות של מעשה התחקיר העיתונאי"

דליה דורנר / צילום: איל יצהר
דליה דורנר / צילום: איל יצהר

מועצת העיתונות פרסמה היום (א') הודעה בה היא קוראת לכנסת ולממשלה "לחדול מקידום הצעות חוק שתוצאתן עלולה לפגוע קשות בעבודת התקשורת והעיתונות בכלל, ובעיתונות החוקרת בפרט".

על-פי ההודעה, מדובר בעיקר בשתי הצעות חוק: "חוק ההמלצות" ו"חוק ההקלטות". הצעת החוק הראשונה ("חוק ההמלצות") קובעת כי המשטרה לא תעביר לפרקליטות המלצה בעניין חלק מהחקירות שהיא מבצעת, ואמורה הייתה לכלול במקור גם את המלצות המשטרה בעניין חקירותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בשעות האחרונות הודיע נתניהו כי החוק לא יחול עליו. עוד קובע החוק כי גם אם היועץ המשפטי לממשלה יבקש את המלצת המשטרה, זו לא תועבר לתקשורת. "חוק ההקלטות" אמור לאסור על הקלטת אדם ללא ידיעתו, בניגוד למצב החוקי הנוכחי שמאפשר את ההקלטה בתנאי שלפחות אחד המשתתפים בשיחה מודע לה.

"המועצה מביעה דאגה עמוקה נוכח הניסיון להשליט אווירה בציבור השוללת את הלגיטימיות של מעשה התחקיר העיתונאי כשהוא פועל לבדיקת חשש לשחיתות גם בדרגים בכירים", נכתב עוד בהודעה. עוד נטען כי שני החוקים "מבטאים מגמה אנטי-דמוקרטית לעיקור הכלים לביצוע תחקירים עיתונאיים ולהצגת עובדות הקשורות בעבודת חוקרי המשטרה, מתוך רצון כאמור להצבת מסך מגן על פוליטיקאים שסרחו - אך לא רק עליהם".

עוד נכתב כי "המועצה שבה ומדגישה: עיתונאי רשאי וחייב להצטייד בתכנים המעידים כי אמת כתב ושידר, וכל זאת גם באמצעות הקלטה. חקירות משטרה הן מקור למידע מקצועי ואמין לפני שעבר מסננת של לחצים. החקיקה המתגבשת ביוזמת גורמים בקואליציה באה להטיל מורא על העיתונות החוקרת, והיא עלולה לשלול מן התקשורת יכולת להביא לפני הציבור את שזכותו לדעת. אין דמוקרטיה חופשית ללא עיתונות שאינה נרתעת מביצוע שליחותה, וחקיקה המכירה בערכה של שליחות זאת ויותר מכך - שומרת עליה".