כחלון, תעשה גוגל

תזכורת לשר האוצר: האג'נדה החברתית תמכה במס חברות גבוה

משה כחלון / צילום: דוברות מגדל העמק
משה כחלון / צילום: דוברות מגדל העמק

"26.5% מס חברות זה מספר מטורף, אני לא יודע איך הגיעו לזה בכלל", אמר אתמול שר האוצר משה כחלון בראיון בערוץ 10. התשובה לשאלה (הרטורית) של כחלון נמצאת באינטרנט וספק רב אם היא תמצא חן בעיניו של שר האוצר: מי שאחראי להעלאת מס החברות הייתה ועדת טרכטנברג שבאה לתקן את העיוותים במשק הישראלי בעקבות המחאה החברתית - הוועדה המליצה ב-2011 אמנם להעלות את המס ל-25%, אך רבים מחבירה ובהם יו"ר הוועדה פרופ' מנואל טרכטנברג בעצמו - העדיפו את המספר המטורף של כחלון, כלומר 26%.

"לגבי העלאת מס החברות, דעתי כבר ידועה ואני חוזר עליה - 25% זה לא מספיק...אני סבור שמס חברות צריך לגדול לפחות עד ל-26%, כלומר בעוד נקודת אחוז אם לא שתיים", אמר אז טרכטנברג.

אפילו פרופ' יוג'ין קנדל, יורשו של טרכטנברג בתפקיד יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה וכלכלן בעל עמדות ניאו-ליברליות, תמך בהעלאת נטל המס הישיר. קנדל, שעמד בראש צוות הוועדה למיסוי, מגלה בפרוטוקול כי "המלצת הצוות היא להעלות את שיעור המס לחברות ל-25%, זה עדיין חצי אחוז מתחת לממוצע ה-OECD ואנחנו לא מאמינים שהעלאה מתחת לממוצע, יש לה פגיעה משמעותית בתחרותיות". קנדל גילה כי "הייתה קבוצת מיעוט בצוות, של שלושה-ארבעה אנשים, שרצתה להעלות ל-26% אך בסופו של דבר הוחלט להסתפק בהעלאה שבה תמך הרוב - 25%".

טרכטנברג הוסיף בעניין זה כי "אנחנו באים ממס של 36% שירד ל-24%. הממוצע של ה-OECD זה 25.5%. בהינתן מה שאנחנו יודעים, שהולך לקרות מבחינת הגירעון של ישראל, מותר לי להיות 0.5% מעל ממוצע ה-OECD".