בוטל היתר שהוציאה עיריית ת"א להסבת מרתף ל-5 משרדים

ועדת הערר ביטלה היתר שהוציאה עיריית ת"א להסבת מרתף בשטח 410 מ"ר בבניין מגורים ברחוב בראלי ל-5 משרדים ■ הוועדה אישרה לבעלי המרתף להגיש בקשה חדשה ולצמצם את ההיתר ל-120 מ"ר בלבד

חוק התכנון והבנייה / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב' >
		<div class=חוק התכנון והבנייה / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בחודש ינואר 2016 אישרה הוועדה המקומית תל-אביב הוצאת היתר בנייה להסבת קומת מרתף, בשטח של 410 מ"ר, ל-5 משרדים לבעלי מקצועות חופשיים. מדובר במרתף של בניין מגורים שנמצא בבעלות פרטית בבניין בן 9 קומות ו-32 דירות.

דיירי הבניין, אשר התנגדו למתן ההיתר, פנו אל ועדת הערר ובאמצעות עורכי הדין אלי וילצ'יק וכרמית רבי ממשרד כהן וילצ'יק ושות', טענו כי ההחלטה לתת היתר - פגומה, כיוון שאישור הבקשה עלול לגרום לפגיעה קשה באיכות חייהם בשל המטרדים הקשים שייווצרו, כגון: מחסור רציני במקומות חניה, היעדר תשתיות מתאימות ומטרדי רעש. דיירי הבניין הוסיפו, כי גם המפקחת על המקרקעין אפשרה נגישות למרתף רק לבעלים עצמם ומכאן משתמע, שהגישה לכל יתר המשתמשים במרתף (עובדים ולקוחות) תהיה מתוך חדר המדרגות המשותף של הבניין, באופן שיגרום למטרדים קשים לדיירים.

ועדת הערר קיבלה את טענותיהם של הדיירים, וקבעה כי שימוש של משרדים בהיקף של 410 מ"ר בקומת המרתף אינו סביר. "אין לנו ספק, כי היקף השימוש המבוקש ייצור מטרדים קשים לדיירי הבנין גם לו תאושר כניסה נפרדת (חוקית) למרתף ומקל וחומר שעה שהמשתמשים במרתף (עובדים ולקוחות) יכנסו אליו דרך חדר המדרגות המשותף". כתבה וועדת הערר והוסיפה, כי השימוש המבוקש אינו תואם את השימוש שאותו ניתן להתיר לפי התוכנית החלה על הנכס, שכן התוכנית אסרה על שימוש למשרדים, אם הם מהווים מטרד למגורים .

עוד קבעה וועדת הערר, כי המלצות הרשות לאיכות הסביבה, שלפיהן יש להפחית את מספר המשרדים לשלושה, אינן מספקות ואין בהן כדי להפחית את שיעור המטרד שייגרם לדיירי הבניין. ועדת הערר אף הוסיפה וציינה, כי "יש מקום להביא בחשבון קיומו של מרתף נוסף בבניין הסמוך, בו ניתן יהיה להתיר שימוש למשרדים... שימוש כאמור בנכס הסמוך, במצטבר לשימוש שהותרת בנכס נשוא הערר, יעצים את המטרדים שיגרמו הן לדיירי הבניין נשוא הערר והן לדיירי הבניין הסמוך".

הוועדה סיכמה את החלטתה בכך שציינה, כי הוועדה המקומית לא פעלה כראוי כאשר אישרה את ההיתר, מאחר ושהיא לא בדקה איזה סוג של משרד לבעלי מקצועות חופשיים מתאים להפעלה במרתף, באופן שפעילותו לא תגרום מטרד למגורים בבניין.

לאור כל זאת, פסקה וועדת הערר, כי ההחלטה לתת היתר הינה בטלה, תוך שהיא מורה למבקש ההיתר להגיש בקשה חדשה, המגבילה את היקף המשרדים ל-120 מ"ר, אשר תיבחן בידי הוועדה המקומית.