שר התחבורה מאפשר לבעלי רכב פרטי לבצע נסיעות שיתופיות

השר ישראל כץ חתם על תקנה חדשה המאפשרת לראשונה לבעלי רכב פרטי שיעמדו בתנאים שקבע משרד התחבורה, לבצע נסיעות שיתופיות שלא למטרות רווח בכלי הרכב שברשותם

פקקים
פקקים

שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ חתם היום (ב') על התקנה החדשה המסדירה את נושא נסיעות שיתופיות. בעלי רכב פרטי שיעמדו בתנאים שקבע משרד התחבורה, יוכלו לבצע נסיעות שיתופיות שלא למטרות רווח בכלי הרכב שברשותם. על פי התקנה החדשה, בעל רכב פרטי יוכל לבצע עד שתי נסיעות שיתופיות ביום ברכבו הפרטי. הסכום המירבי לכל קילומטר של נסיעה יעמוד על שני שקלים לכל היותר, וההוצאות הישירות יחולקו שווה בשווה בין כל נוסעי הרכב באותה נסיעה, לרבות הנהג. התקנות יכנסו לתוקף בתוך 30 יום מפרסומן ברשומות.

בהתאם לתקנה החדשה, מספר הנוסעים בהסעה לא יעלה על ארבעה נוסעים, מלבד הנהג. כמו כן, בעל הרכב לא יוכל להסיע נוסעים מזדמנים, אלא רק כאלה שתיאמו את נסיעתם מראש.

על פי הגורם בענף התחבורה, מדובר בתקנה שתגביל את שורתי התחבורה השיתופית הפעילים כיום, כמו וייז קארפול ומוב איט, במקום לעודד אותם. זאת, משום שעד היום פעלו שירותים אלה ללא הגבלת מספר הנוסעים. יצוין כי רק היום התפרסמה טיוטות דוח רשות ההגבלים העסקיים, במסגרתה ממליצה הממונה לתמוך בתחבורה השיתופית בדומה לנהוג בעולם כדי לעודד תחרות בענף התחבורה.

בתוך כך, במהלך הדיון שהתקיים היום בוועדת המדע והטכנולוגיה, דרור גנון, נציג משרד התחבורה, הציג את עמדת המשרד לתחבורה שיתופית ואמר: "לא התרשמנו מבדיקות שעשינו שהגודש בכבישים יירד כתוצאה מנסיעות שיתופיות. זה הפך להיות מקצוע, זה איבד את השיתופי והפך לענף מתחרה. בישראל נוסעים 780 מיליון אנשים בשנה באוטובוסים, יש גידול של 8% בשנה האחרונה".

השר כץ ציין כי התקנה החדשה צפויה להגדיל את מספר הנוסעים בכל רכב ולהפחית את מספר כלי הרכב בכבישים, זאת במסגרת הצעדים שמשרד התחבורה מקדם להפחתת הגודש בדרכים.

מווייז נמסר בתגובה: "Waze מברכת על החלטת משרד התחבורה לתמוך בשירותי הקארפול ברחבי ישראל. Waze גאה להוביל את תחום הקארפול בארץ, לסייע לנהגים ולנוסעים המשתמשים בה לחסוך זמן וכסף, ולפעול יחד לפתרון בעיית הפקקים בישראל".