שוק המזוודות החכמות עומד בפני איום מצד חברות התעופה

אמריקן איירליינס, דלתא ואלסקה איירליינס הודיעו כי החל מ-15 בינואר 2018 הן ידרשו מנוסעים לנתק את הסוללה ממזוודה חכמה, לפני שיוכלו לשלוח אותה לתא המטען של המטוס ■ נוסעים שברשותם מזוודה חכמה שלא ניתן לנתק ממנה את הסוללה יעמדו בפני בעיה

מזוודה/  צילום: Shutterstock
מזוודה/ צילום: Shutterstock

מזוודות חכמות צברו פופולריות גוברת בשנים האחרונות. הן באות עם מגוון פיצ'רים, כמו טעינת טלפונים סלולריים ומכשירים נוספים, GPS מובנה שמאפשר איתור בקלות, יכולת שקילה עצמית ונעילה מרחוק באמצעות סמארטפון.

אולם כעת שוק המזוודות החכמות עומד בפני איום מצד חברות התעופה. החברות האמריקאיות אמריקן איירליינס, דלתא ואלסקה איירליינס הודיעו כולן בשבוע שעבר כי החל מ-15 בינואר 2018 הן ידרשו מנוסעים לנתק את הסוללה ממזוודה חכמה, לפני שיוכלו לשלוח אותה לתא המטען של המטוס, ולארוז את הסוללה בתיק שיעלו איתם לטיסה. מכאן שנוסעים שברשותם מזוודה חכמה שלא ניתן לנתק ממנה את הסוללה יעמדו בפני בעיה.

"רצינו להוציא את ההנחיות לפני עונת החגים, מאחר שמזוודה חכמה זו אחת המתנות הטרנדיות עבור מטיילים", אמרה דוברת אמריקן איירליינס, לזלי סקוט, ל"שיקגו טריביון".

הבעיה בסוללות הליתיום-יון, שנעשה בהן שימוש ברבות מהמזוודות החכמות (וכן בסמארטפונים עצמם), היא שהן עשויות להתחמם יתר על המידה וליצור סכנת התלקחות, בייחוד כשהן מאוחסנות בתא המטען של המטוס.

בסתיו הקודם מחלקת התחבורה של ארה"ב אסרה להעלות לטיסות מכשירי גלקסי נוט 7, לאחר שסוללות פגומות גרמו לכמה מהטלפונים לעלות באש. חברות תעופה אף אסרו להעלות לטיסות מכשירי הוברבורד, לאחר שגם אלה התלקחו בשל התחממות הסוללות. סוללות ליתיום-יון נמצאות בשימוש נרחב גם במחשבים, טאבלטים ומגוון מוצרים נוספים. מכיוון שהן כל-כך נפוצות, חברות תעופה לרוב מאפשרות לנוסעים לעלות איתם למטוס, שם קל יותר לטפל בשריפה. לעומת זאת, שליחת הסוללות לתא המטען אסורה בתכלית.

ארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט"א אמר כי ייתכן שיוציא בקרוב הנחיות לכלל התעשייה לגבי המזוודות החדשות. ניק קארין, סגן נשיא ביאט"א, לא מסר פרטים בנוגע לאותן הנחיות בתדרוך לתקשורת שנערך בז'נבה אמש (ג'), אבל אמר כי הוא מצפה שחברות אחרות יוכלו לעקוב במהרה אחר הדוגמה שהציבו חברות התעופה האמריקאיות.

את המזוודות החכמות מייצרות חברות כמו Bluesmart, G-RO, Raden ו-Away, וקיימים גם מותגים ישראליים בתחום כמו Rollink ו-Samsara. החברות Away ו-Raden כתבו באתריהן כי הסוללות ניתנות להסרה בקלות מהמזוודות שהן מייצרות. Bluesmart אמרה כי הסוללות לא ניתנות לניתוק, אך טענה כי המוצרים שלה עומדות בכל תקנות ודרישות הבטיחות. החברה הוסיפה שתערוך פגישות עם נציגי חברות התעופה כדי לדאוג לכך שמוצריה יהיו פטורים מהתקנות המדוברות.