נשים, רוצות לצמצם פערים? קחו יותר סיכון בהשקעות

מחקר של UBS: ההון של נשים יהיה נמוך בעשרות אחוזים מזה של גברים כאשר יגיעו לגיל 85, בגלל פערי שכר, מודל העסקה ואי-לקיחת סיכון בהשקעות

נשים חרדיות מועסקות בהיי־טק/ צילום: תמר מצפי
נשים חרדיות מועסקות בהיי־טק/ צילום: תמר מצפי

נשים בחברות מתועשות צפויות לצבור פחות הון בחייהן, בממוצע, מאשר גברים, בגלל העדר רציפות בקריירה, הצורך בתעסוקה גמישה ופערי שכר - כך טוען מחקר חדש של UBS Wealth Management. המסקנה: כדי לצמצם את הפער וכדי ליצור את ההון שיענה על צורכיהן, על נשים להשקיע יותר בטווח הארוך ולקחת סיכונים ארוכי טווח בהשקעות שהן מבצעות.

לפי המחקר, נשים מתייחסות לצבירת הון כאל דבר שיאפשר להן ולילדיהן ביטחון בעת הצורך, יותר מאשר כדבר שיאפשר להן להגדיל את רכושן. במילים אחרות, נשים נוטות פחות להשקיע על בסיס הזדמנות אקראית, ומפגינות פחות ביטחון עצמי בכל הנוגע לניצול הזדמנויות כאלה. נשים גם הפגינו פחות ביטחון עצמי בעת קבלת החלטות על השקעה, והן פחות "אגרסיביות" בכל הנוגע לבניית התיק שלהן. נשים גם נוטות להשקיע בחברות העוסקות בנושאים הקרובים ללבן, שהנהלותיהן מגוונות מבחינה מגדרית. המחקר מראה כיצד החלטות ודפוסים של השקעה, לצד פערי שכר, מגדילים את הפער בין גברים לנשים מבחינת העושר הפיננסי. בארה"ב, נשים משתכרות 21% פחות מגברים, וכאשר מוסיפים לכך העדר הרציפות בקריירה, את ההעסקה במשרות חלקיות ואת משך הזמן שהן נשארות בחברה אחת, התוצאה היא הגדלת הפער באפשרויות לצבור רכוש פיננסי.

מחברי המחקר בנו מודל שהתבסס על המאפיינים של גברים ונשים בשוק העבודה, ובדקו מה יקרה לצבירת ההון של גבר ואישה "ממוצעים" לאורך חייהם. על פי תוצאות המודל, בהינתן פער של 10% בשכר בין הגבר לאישה במודל, סך הרכוש הפיננסי של האישה יהיה נמוך ב-38% מזה של הגבר כאשר שניהם יגיעו לגיל 85.

המודל גם בדק מה תהיה ההשפעה של הפסקה זמנית של השתתפות האישה בכוח העבודה, למשל כדי לטפל במשפחה, והתוצאה הייתה הגדלת הפער בין הגבר לאישה בצבירת הון בשיעור של כ-43%. כמובן, הפער הזה גדל כאשר מביאים בחשבון שהשוק מאלץ נשים רבות לעבוד במשרות חלקיות.

בהתחשב בכך שתוחלת החיים של נשים במדינות מפותחות גבוהה יותר, הסיכוי שאישה תוכל לשמור על רמת החיים שלה יהיה קטן יותר מזה של גבר.

המודל מדגיש עד כמה נשים נאלצות לחשב את צעדיהן כדי לעמוד ביעד של ביטחון כלכלי. הן נאלצות לקבל החלטות השקעה לגבי כמעט כל סכום "פנוי" שעומד לרשותן, ללא שולי ביטחון.

ההשפעה של פערי השכר
 ההשפעה של פערי השכר