מכרז ערוץ הכנסת: מועצת הכבלים פסלה את הצעת ערוץ 20

בעקבות עתירות שהוגשו לבג"ץ נאלצה המועצה לחזור בה מהבחירה בערוץ 20 במכרז שנערך במאי השנה ■ הזכייה אמורה כעת לעבור ל-RGE, בעלת ערוץ 10, שהצעתה זכתה במקום השני, אך במועצה מדגישים כי עדיין לא ניתן להגדירה כזוכה

ערוץ הכנסת לוגו
ערוץ הכנסת לוגו

מועצת הכבלים והלוויין החליטה היום (ה') לפסול את זכייתו של ערוץ 20 במכרז להפעלת ערוץ הכנסת ב-10 השנים הקרובות. "בשלב זה, ועל אף שהמועצה עודנה סבורה כי ההצעה הזוכה הציעה את התוכן הטוב ביותר, לאור חוות-הדעת המשפטית אין מנוס אלא להכריז על פסילתה של ההצעה הזוכה", נכתב בהודעה הרשמית שפרסמה היום המועצה.

הודעת המועצה מגיעה בעקבות עתירה לבג"ץ שהוגשה על-ידי שני הגופים שהגיעו במקומות השני והשלישי, RGE וחדשות 2. הזכייה אמורה לעבור כעת לקבוצת RGE, בעלי ערוץ 10, שהצעתם זכתה במקום השני במכרז שתוצאותיו פורסמו במאי, אך במועצה מדגישים כי גם היא אינה מוגדרת כרגע כהצעה הזוכה, במה שלמעשה צפוי להוביל להמשך הסאגה שנמשכת כבר למעלה מחצי שנה.

"הצעת (RGE) דורגה במכרז במקום השני. אולם, מכיוון שבמסגרת ההליך המשפטי הועלו טענות כנגד ההצעה ועדת המכרזים אינה יכולה להכריז על הצעה זו כהצעה הזוכה", נכתב בהחלטה. "כפי שנהגה ביחס (לערוץ 20), המועצה תעביר כעת ל-RGE רשימת שאלות להתייחסות. לאחר כל זאת יובא העניין לדיון מחדש בפני המועצה, במסגרתו תיבחן אפשרות על הכרזת ההצעה כהצעה הזוכה או כל החלטה אחרת".

מי שמפעילה את ערוץ הכנסת מאז הקמתו היא חברת חדשות 2, שנקראת כיום "חברת החדשות". הצעת חדשות 2 דורגה רק במקום השלישי במכרז, והיא כבר הודיעה שהיא צפויה לערער גם על כך שהצעת RGE זכתה לניקוד גבוה יותר. במקביל, כפי שנחשף ב"גלובס", מעבודה כלכלית שהוכנה עבור ערוץ 20, עולה כי גם הצעה של RGE סובלת מכשלים ואינה עומדת בכללי המכרז. 

הטענה המרכזית של חדשות 2 ושל RGE היא שההצעה שהגיש ערוץ 20 הייתה "הצעה תכסיסנית". כלומר, כזאת שבה "הוקרב" הפרק שבו מתוארת התוכנית העסקית, שהניקוד שניתן לו במכרז היה נמוך יחסית (עד 100 נקודות מתוך 1,000), לטובת פרק התוכן, שהיווה את לב המכרז (עד 500 נקודות).

קיראו עוד ב"גלובס"


במועצה התייחסו לכך היום בהודעה שחשפה גם את חילוקי הדעות שצצו במהלך השבועות האחרונים בין אנשי המועצה שהמשיכו לתמוך בהצעת ערוץ 20 בה הם בחרו במכרז, לבין אנשי הפרקליטות שטענו כי לא ניתן להגן על ההצעה בבג"ץ.

"ההצעה הזוכה התבלטה על פני ההצעות האחרות בכך שהציעה תוכן טלוויזיוני מגוון ומקורי לערוץ פרלמנטרי, שטרם נראה על המרקע כיום, וספק אם קיים בערוצים פרלמנטריים אחרים בעולם, תוכן שיש בו לגוון ולחדש את פני הערוץ ולהביא אליו קהלים חדשים, הכול ברוח החוק החדש", נכתב בהודעת המועצה היום.

"נוסיף, כי הוועדה הייתה ערה לחוסר הארגון והסדר של ההצעה הזוכה, ושל ההצעות האחרות, אולם סברה, וסברה זו נתמכה על-ידי כלל היועצים, כי חוסר הסדר בכל אחת מההצעות אינו עולה לכדי פגם מהותי ואינו מהווה עילה לפסילתן. לפיכך, החלטת המועצה בשבתה כוועדת המכרזים להעניק לערוץ 20 את הזכייה במכרז הייתה החלטה מקצועית נכונה, שנתמכה ולוותה על-ידי מכלול יועצים בתחומי התוכן, הכלכלה והמשפט. ועדת המכרזים פעלה בניקיון דעת ובניקיון כפיים כלפי כלל המציעות במכרז, תוך שהיא מפגינה גישה של 'פרשנות מקיימת' בלשון המשפט".

ערוץ 20 זכה בראשית מאי, באמצעות חברה ייעודית שהקים - שבראשה עומדים המנכ"ל מוטי שקלאר והעורך הראשי חגי גולן - במכרז שערכה מועצת הכבלים והלוויין להפעלת ערוץ הכנסת ב-10 השנים הקרובות. במכרז התמודדו גם RGE, בעלת ערוץ 10, שהגיעה למקום השני; חדשות 2 (כיום חברת "החדשות"), שמפעילה את הערוץ מאז יום הקמתו, ודורגה שלישית; וקבוצה משותפת של תיא תקשורת ויסמין TV, שדורגה במקום הרביעי. התקציב השנתי שעומד לרשות הזוכה הוא 25.2 מיליון שקל (כולל מע"מ).

לאחר הזכייה של ערוץ 20 במכרז, ביולי, עתרו לבג"ץ חברת החדשות ו-RGE, בטענה כי ערוץ 20 זכה בו באמצעות "הצעה תכסיסנית". במועצה גיבו בתחילה את הצעת ערוץ 20, אך בהמשך, בעקבות הערות שהתקבלו ממחלקת הבג"צים בפרקליטות, עלו קשיים בהגנה על הזכייה. זאת, בין היתר, בעקבות מסמך שהכינה עבור חברת החדשות חברת TASC, ונחשף ב"גלובס".  

"ניצחון משפטי חסר תקדים" 

מחברת החדשות נמסר בתגובה: "מדובר בניצחון משפטי חסר תקדים, הודות לעמידה העיקשת של חברת החדשות, על עקרונות של קיום מכרז הוגן, שוויוני ושקוף. רק הודות לעתירת חברת החדשות לבג"ץ נחשפו פגמים וכשלים חמורים שנפלו בעבודת ועדת המכרזים של מועצת הכבלים והלוויין בראשות יפעת בן-חי-שגב.

"כפי שהודיעה חברת החדשות לבית המשפט, ההתנהלות של ועדת המכרזים ביחס להצעת ערוץ 20 ולפגמים החמורים שנפלו בה מוכיחה כי בדיקת כלל ההצעות שהוגשו במסגרת המכרז על-ידי ועדת המכרזים לא נעשתה כראוי, ולכן אין לתת אמון בהליך המכרז כולו.

"העובדה שהיועץ המשפטי לממשלה לא היה מוכן להגן בבג"ץ על החלטת המועצה בהליך המכרזי, מעידה כאלף עדים על כישלון מקצועי מהדהד של ועדת המכרזים.

"בנסיבות אלה, התוצאה המתחייבת היא ביטול ההליך המכרזי, כפי שהתבקש בין היתר בעתירת חברת החדשות שהוגשה על-ידי עורכי דין הד"ר ישגב נקדימון ודקלה בירן". 

מ-RGE נמסר בתגובה: "קבוצת RGE מברכת על החלטת המועצה לשידורי כבלים ולוויין לפסול את הצעת ערוץ 20 במכרז על ערוץ הכנסת. הקבוצה משוכנעת, כפי שהייתה לכל אורך ההליך, שבסופו של יום היא זו שתפעיל את ערוץ הכנסת החדש, היות שהצעתה הייתה מלכתחילה האיכותית והנכונה ביותר, הן תוכנית והן עסקית. RGE קוראת למועצה לסיים את ההליך במהרה ולאפשר לערוץ החדש לצאת לדרך בהקדם".

לכתבה הקודמתסומכים על דירוגי צרכנות ברשת? תחשבו שוב