תקווה מחודשת

"מניית העם" במבט מחודש של תקווה וחששות בו-זמנית

מפעל טבע / צילום:רויטרס Ronen Zvulun
מפעל טבע / צילום:רויטרס Ronen Zvulun

נכתבו אינסוף מילים על מה שאירע לחברת טבע, ולהשתקפות אותם אירועים על מנייתה. בניגוד לכל הנאמר קודם, דעה זו באה לבדוק את השילוב המעניין שבו אנו נמצאים כרגע, דהיינו במה שנראה כנקודת מפנה בכל הקשור למקבלי ההחלטות בחברה, ומצב טכני מעורר עניין במיוחד.

לפני שאציג את אותה תמונה טכנית, המשודרת לנו ממחיר המניה, כמה מילים על החלק הפסיכולוגי של הדברים. "מניית העם", והחברה אשר עמדה מאחוריה, נהנתה מאמון גדול, זמן רב, וזאת עקב השילוב הנדיר של סקטור עיסוק הנחשב טכנולוגי, מתוחכם, ומשרת צורך מתגבר עקב אורך החיים הגדל של אזרחי העולם. כל זה יחד עם הנהלה אשר בנתה סביבה הילה של תעוזה מקצועית ללא הרפתקנות פיננסית.

זאת הסיבה שלקח זמן כה רב, לכל-כך הרבה אנשים, להאמין שיש אכן בעיה ארוכת-טווח ברכישה של אלרגן. בזמנו, זה נראה כמו מהלך שייצב את טבע   לחברה המובילה בתחומה לשנים רבות. אז, השוק הגנרי לא נראה כזירה תחרותית כל-כך היכולה להיחלש דווקא, ולקופקסון היו עוד שנים עד שיימצא מי שיעשה ממנו משהו גנרי. ושוב, הדמוגרפיה, הדמוגרפיה...

ככל שהדברים התקדמו, והגורמים השליליים התווספו אט אט, אותה הילה אשר החזיקה את החבילה נפרמה עוד ועוד, וכך נשחקה המניה כהשתקפות של שחיקת האמון של המשקיעים בהנהגת החברה, וביצועיה. על מנת לשנות משהו בהתדרדרות המצב היה חובה לשנות את הדינאמיקה הזו בדיוק: עצירה בשחיקת האמון של השוק במי שמוביל, והתחלה של אמונה מחודשת ביכולת הנהגה חדשה לתקן מה שאפשר, לבנות בסיס איתן להמשך טוב יותר, ואולי להתוות את הדרך לצמיחה מחודשת ארוכת טווח.

הסבל הגדול שעבר על המשקעים, מן השיא סביב 72 דולר ועד התחתית האחרונה סביב 10.70 דולר, אינו מאפשר שינוי פתאומי בתחושה הקשה אבל אין ספק שהמינוי של המנכ"ל החדש, והצגת תכנית הפעולה מטעמו יצרו את הדבר ההכרחי הראשוני. נשאר לראות אם זה יהיה גם מספיק.

ועכשיו, הנה גרף שבועי של המניה על מנת לבחון את מצבה הטכני, ולראות אם אנו יכולים לקבל תובנות נוספות ממנו:

משה-שלום-טבע-12-12
 משה-שלום-טבע-12-12

קשה לדמיין קריסה כה מסודרת ורציפה. שימו לב שלא היה תיקון טכני שאיים ברצינות על המגמה היורדת, כפי ששלושת קווי המגמה המייצרים את המניפה הקלאסית מציגים היטב. זאת, כמובן, עד עכשיו כאשר קו המגמה החד יותר 3 נפרץ מעלה בחזרה מסוג V, מן התחתית.

יש האומרים שהזווית החדה של אותו קו מבטלת את משמעות אותה פריצה, ושלמעשה אנו עדיין לא יודעים אם השוק שינה דעתו מעבר להקלה של מצב של מכירות יתר דרמטי. יש הרבה אמת בכך אבל אם ניקח בחשבון את מה שכתבתי לעיל, בתחום הפסיכולוגי, עלייה של כמעט 50% (!) מן המחיר הנמוך מהווה סמן חיובי כלשהו.

אגב, לקבלת מושג של מה שהמניה צריכה עוד לעשות למען משקיעיה הדואבים שמתי שלושה סרגלי Fibonacci המציגים עד כמה עוד ארוכה המערכה, במידה והמניה תרצה לתקן משמעותית. יתר על כן, אומר מיד שהעובדה שלא ראינו עדיין סטייה חיובית בין המחיר והמומנטום (חלון תחתון) אומר שיש עוד סכנה לבדיקה מחודשת של האזורים הנמוכים, וזאת לפני שהבסיס האמיתי ייווצר. בכל מקרה, חסר לי השפל הגבוה יותר מאזור ה-10$ כדי לבנות התחלה של סדרה של שיאים ושפלים עולים. כידוע, אלו נדרשים ליצירת מגמה עולה רשמית.

בסופו של דבר, יש הנהלה חדשה, יש סממנים חיוביים של תחתית אבל בשתי החזיתות יש צורך באישורים, וחיזוקים נוספים. הבה נקווה שזה אכן יקרה לטובת החברה, עובדיה ומשקיעיה.

■ משה שלום - מנתח שווקים פיננסים. 

*** אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.