תנובה כמשל

האם הוזלה מינורית במוצרי החלב מצדיקה פגיעה דרמטית ברפתנים?

רפת / צילום: איל יצהר
רפת / צילום: איל יצהר

כדי להבין את משמעות השינויים בשוק החלב הרגיש, מספיק להתבונן על תנובה: רק העלייה של מחיר המטרה בשנה האחרונה גרמה להוצאה של החברה לגדול ב-80 מיליון שקל. בשנה האחרונה היא גם ירדה לראשונה מתחת לנתח שוק של 50% בשוק החלב.

כתוצאה מהעובדה ששוק החלב בישראל מפוקח מלמעלה ולמטה, תנובה שהיא למעשה החברה הכי מפוקחת שקיימת היום במשק; כיום 70% ממכירות המוצרים של חטיבת החלב בתנובה נשענות על מוצרים מפוקחים.

50% מהעלויות של תנובה בחטיבת החלב הן החלב הניגר, מה שמסביר עד כמה כל שינוי בעלויות החלב קריטי עבורה, ועשוי להיאמד בעשרות מיליוני שקלים. לכך יש להוסיף את מאות מיליוני השקלים שהשקיעה החברה בשנה האחרונה במפעלים ובמחלבות שברשותה, רובן באזורי פריפריה.

גם בטרה השקיעו סכומים משמעותיים במחלבה משודרגת ומשוכללת בדרום הארץ. הצעדים הללו מסבירים את השאיפה של ענת שון-גרוס, מנכ"לית חטיבת החלב של תנובה, שדווחו כאן לאחרונה, להתמקד בקטגוריות הפרימיום.

המהלך המתוכנן כעת דרמטי ומשמעותי עבור כל שרשרת החלב בישראל. מבחינת הרפתנים, פתיחת היבוא לא תאפשר להעריך את הביקוש וההיצע, ולשמור על תכנון השוק כפי שהוא קיים היום. שוק החלב הוא שוק עם חסמי כניסה מאוד גבוהים, שכן השקעה ברפתות חדשות ובציוד היא השקעה של מאות מיליונים, וגם עלויות התחזוקה גבוהות.

פגיעה גדולה

למהלך יש השלכות חיוביות עבור הכיס של הצרכן - הוזלת מוצרי החלב. אך האם ההוזלה המינורית של כמה עשרות אגורות למוצר, שבוודאי תחשב כהישג, תצדיק את הפגיעה הדרמטית בחקלאים? פתיחת המכסות ליבוא ללא חסמים עשויה אמנם להוזיל את מוצרים החלב בכמה אגורות, אך עשויה לפגוע באופן דרמטי ברפתנים.

ככל שהשוק ילך ויפתח יותר, הפגיעה גם בהן וגם ברפתנים תהיה גדולה יותר.

רק לאחרונה סיירו נציגי של הרפתנים יחד עם משרד החקלאות באירופה כדי להתרשם מהטלטלה שעבר שוק החלב האירופי בתקופה האחרונה, בין היתר בעקבות ביטול של משטר המכסות והמשבר עם רוסיה. באירופה ביטול התכנון לא הוביל כלל להורדה של המחיר לצרכן, אבל כן פגע באופן משמעותי ברפתנים.

מהלכי הוזלה עבור הצרכן הם תמיד מבורכים ומתקבלים באהדה, אך חשוב לוודא שלא שופכים כאן את התינוק עם החלב.