עתירה נגד מועצת רו"ח: "שיטת התיקון לבחינה שרירותית"

העתירה הוגשה לאחר שבאוקטובר הודיעה המועצה, נוכח הליקויים שנפלו בבחינה בחשבונאות פיננסית ביולי האחרון, כי תבדוק את שאלוני הבחינה כך שאחוז המעבר בה יעמוד על כ-83% ■ העותרים: "שיטת התיקון בלתי הגיונית ובלתי סבירה"

בחינות הסמכה  / צילום אילוסטרציה : למצולמים אין קשר לידיעה . צילום: ליאור מזרחי
בחינות הסמכה / צילום אילוסטרציה : למצולמים אין קשר לידיעה . צילום: ליאור מזרחי

לאחר מה שנדמה היה כפשרה שמסמנת את קץ המאבק המתוקשר, מגיע תור העתירה של מי שרואה עצמו נפגע מהפשרה: 87 סטודנטים לראיית חשבון הגישו עתירה מינהלית כנגד מועצת רועי החשבון בגין שיטת התיקון שקבעה לעצמה ביחס לבחינה האחרונה שקיימה בחשבונאות פיננסית.

העתירה הוגשה לאחר שבחודש אוקטובר הודיעה המועצה, נוכח הליקויים החמורים שנפלו בבחינה שהתקיימה ביולי האחרון, כי היא תבדוק את שאלוני הבחינה כך שאחוז המעבר בה יעמוד על כ-83%.

אחוז המעבר הממוצע בבחינה בחשבונאות פיננסית מתקדמת בבחינות קודמות הוא כ-72%, ציינה מועצת רואי החשבון בהודעתה, ובמכתבים שונים שנשלחו למועצה עמדו הסטודנטים ונציגיהם על דרישתם לקביעת אחוז מעבר של 87% כמו במועד 2009 - אולם סטודנטים ששוחחו בזמנו עם "גלובס" נשמעו מרוצים, בעיקר נוכח העובדה שכעת יתאפשר לנבחנים שנכשלו בבחינה לגשת לבחינה הבאה במועד הקרוב, ללא תשלום אגרה נוסף. בכך התייתרה המתנה של מועד אחד מצד מי שקיבלו ציון נמוך במיוחד, כנדרש בדרך-כלל.

בניגוד לתחושה שעלתה אז, הרי שכעת הוגשה עתירה כאמור כנגד ההחלטה על תיקון השיטה בה ייבחנו התשובות: העתירה תוקפת את החלטת מועצת רואי חשבון לאשר מתכונת בדיקה מתוקנת, "באופן שבו יילקחו בחשבון לגבי כל נבחן 3 מתוך 6 השאלות שבהן קיבל את הציון הגבוה ביותר, תוך הגדלת שיעורן באופן יחסי לכדי 100 נקודות". הסיבה לתקיפה היא ההתעלמות, בעת החישוב בדיעבד, מ-3 השאלות הנוספות.

העותרים טוענים, באמצעות עורכי הדין עמרי קאופמן ורועי פדל ממשרד גולפרב-זליגמן, כי שיטת התיקון לגביה החליטה המועצה היא "שרירותית, בלתי הגיונית ובלתי סבירה בעליל, וממילא גם תוצאתה היא פוגענית ובלתי סבירה באופן קיצוני".

העותרים תומכים את עתירתם בחוות-דעת של שני מומחים, ומוסיפים כי השיטה מנוגדת לעיקרון השוויון, כיוטן שהניקוד ניתן "על סמך שאלות שונות בעלות משקלים שונים בבחינה, המתעלם מציוני הבסיס ביחס לכלל השאלות, וביחס לחלק מהנבחנים - אף מביא לתוצאה הפוכה ביחס שבין ציוני הבסיס לציונים המתוקנים".