המחנה הציוני הציג תוכנית למיגור השחיתות: "איום אסטרטגי"

זאת, לפי הודעת הסיעה, "לאור גלי החקיקה והצהרות החקיקה מעודדת השחיתות של הקואליציה" ■ הליכוד: "שגבאי ימגר קודם את השחיתות במפלגת העבודה"

אבי גבאי/ צילום: דוברות הכנסת
אבי גבאי/ צילום: דוברות הכנסת

סיעת המחנה הציוני, בראשות אבי גבאי, הציגו היום (ד') את התוכנית של הסיעה למאבק בשחיתות. על רקע התגברות המחאה ותחושת המיאוס של הציבור מאווירת השחיתות, נכתב בתוכנית, החליטו חברי הסיעה לפרסם תוכנית ארוכת-טווח, אותה יישמו אם גבאי ייבחר לראשות הממשלה.

הבוקר הציגו גבאי וחברי הכנסת ציפי לבני, שלי יחימוביץ', סתיו שפיר, מיקי רוזנטל ורויטל סויד את פרטי התוכנית בכנסת. בישיבה השתתף גם חבר הכנסת לשעבר של מפלגת העבודה, ניצב בדימוס משה מזרחי.

לפי הודעה לעיתונות ששלחה הסיעה, התוכנית מגיעה "לאור גלי החקיקה והצהרות החקיקה מעודדת השחיתות של הקואליציה, הכוללת בין היתר את חוק מימון הפריימריז שעבר בקריאה ראשונה בתחילת השבוע, חוק הג'ובים המאפשר מינויים פוליטיים לתפקידי משנים למנכ"לי משרדי הממשלה, שנבלם זמנית בצו ביניים על-ידי בג"ץ בתחילת החודש, הצעת החוק של ח"כ בצלאל סמוטריץ' להגבלת סמכויות מבקר המדינה, הצהרת הקואליציה לקדם הצעת החוק לפסקת ההתגברות על פסיקת בג"ץ והצעת החוק למינוי יועצים משפטיים לשרים".

לדברי גבאי, התוכנית "מדינה ללא שחיתות" מבוססת על התפיסה לפיה שחיתות היא איום אסטרטגי על יציבות החברה והמשטר הדמוקרטי בישראל, שלטון החוק וחוקיות השלטון; וכי השחיתות אינה רק עוולה מוסרית מצד נבחרי ומשרתי ציבור, אלא פגיעה ישירה בחיים של כל אחת ואחד מאזרחי המדינה. 

תגובה אגרסיבית הליכוד

הודעת המחנה הציוני עוררה תגובה אגרסיבית של הליכוד. "לפני שאבי גבאי מציג תוכנית למיגור השחיתות בישראל, כדאי שיפרסם תחילה תוכנית למיגור השחיתות בתוך מפלגתו שלו: ממנהל הקמפיין של יו"ר האופוזיציה שמעון בטאט שעומד בפני כתב אישום, דרך שתיקתו של הרצוג בפרשת עמותות ברק ואולי גם יעניק הסברים על חמשת ימי מעצר הבית שבהם הוא עצמו נחקר בפרשת בזק", לשון הודעת הליכוד. "למי שחשב שההתחזות של גבאי השמאלני לאיש ימין היא הבדיחה הטובה ביותר שלו - הנה הוא מפתיע ומתחפש גם לאביר שלטון החוק".

לפי התוכנית מתכנן גבאי לחזק מחדש את שומרי הסף, ביניהם את מערכות אכיפת החוק, בית המשפט העליון, מוסד מבקר המדינה והשבת אמון הציבור בגופים אלה; לחזק את השירות הציבורי כגוף נקי מאינטרסים פוליטיים המשרת נאמנה את הציבור; ליצור הרתעה מפני ביצוע שחיתויות; ולהטמיע ערכים של תרבות הדוגלת בשקיפות ואחריות. 

"צבע אדום" 

גבאי אמר היום: "השחיתות היא צבע אדום. אם על כל ישיבה לקידום חוקי השחיתות הייתה הכרזת צבע אדום, הסירנה לא הייתה מפסיקה לפעול כאן בחודש האחרון, והרעש היה מחריש אוזניים. עוסקים כאן בהלבנה. לא רק בהלבנת כספים אלא בהלבנת שחיתויות ובמינוי אנשים שיאשרו את השחיתות. האלטרנטיבה שאנחנו מציגים כאן היא של אנשים שמבינים את שורש הבעיה וצוללים לטפל בשורש השחיתות ולא בסימפטומים".

במחנה הציוני ציינו היום כי אם הם ייבחרו לממשלה, בשלב ראשון הם יבטלו את כל סל החוקים שעברו בתקופה האחרונה ופוגעים בעבודת הרשויות החוקרות והאוכפות. בשלב השני הם יפעלו להפסיק את הפוליטיזציה של מינויים בשירות הציבורי.

כדי ליישם זאת הם יציעו את "חוק יסוד: השירות הציבורי", שיעגן את משרתי הציבור כנאמנים על-פי חוק לאינטרס הציבורי; יציעו לחוקק את חוק "האנטי-ג'ובים" שיפסיק את תרבות המינויים הפוליטיים; ינתקו את השרים והדרג הפוליטי ממינוי דירקטורים בחברות הממשלתיות; יעגנו בחקיקה את מינוי שומרי הסף המרכזיים; יעבירו חוק הקוצב את תקופת כהונת ראש ממשלה לשתי קדנציות; יגבילו כהונת ראשי ערים; ויקדמו כללים המשמרים את עצמאות מבקרי הפנים ויועצים משפטיים בשלטון המקומי.

בנוסף מציעים במחנה הציוני שורה של מהלכי חקיקה לחיזוק מערכת אכיפת החוק, בהם, בין היתר, תיקון ועדכון החקיקה על עבירות מרמה והפרת אמונים; החמרת הענישה על אישומי שחיתות; החמרת המגבלות על נבחרי ציבור שהורשעו בעבירות קלון; הפסקת כהונה לנבחר ציבור שהוגש נגדו כתב אישום, כולל ראש הממשלה; והרחבת ההגנה על חושפי שחיתויות.

עוד הם מציעים להגביר את כלי השקיפות במערכת הציבורית; לפרסם קוד אתי לחברי כנסת ושרים; לקבוע חובת פרסום תקציב, התקשרויות ופרוטוקולים של ישיבות רשויות מקומיות; לבטל את נוהג הכספים הקואליציוניים; לדרוש שקיפות בהצבעות ועדות שרים לחקיקה.