"אם סימון המזון לא יוכרע בשבוע הבא, הרפורמה תתעכב בשנתיים"

בדיון שנערך היום בכנסת שונה הגודל המקסימלי של שוקולדים אישיים שלא יחויבו בסימון בחזית ■ נושא אחר שעלה לוויכוח ולא הוכרע הוא סימון הסוכר בתחליפי מזון לתינוקות

סימון מוצרי המזון. פשרה: להדביק את הסימונים בגב המוצר מקור: משרד הבריאות
סימון מוצרי המזון. פשרה: להדביק את הסימונים בגב המוצר מקור: משרד הבריאות

שעון החול אוזל, אך העימות בכנסת סביב רפורמת סימון המזון המזיק הולך ומעמיק. בדיון בנושא שנערך היום בוועדת הבריאות, הרווחה והעבודה בכנסת, בראשות ח"כ אלי אללוף, הבהיר האחרון כי על הוועדה להכריע בנושא תקנות סימון מוצרי מזון כבר בדיון שייערך בשבוע הבא, אחרת משרד המשפטים עלול לדחות את הרפורמה בשנתיים. בדיון היום התבצעה רק הקראה של התקנות, ולא התקיימו הצבעות על התקנות או סעיפים מהן.

בעקבות לחצים של לוביסטים, בראשם נציג התאחדות תעשייני המזון באיטליה, שתפס נתח ניכר מהדיון, שונתה התקנה שקבעה את גודל המוצר שיידרש בסימון, כך ששוקולדים באריזות אישיות לא יסומנו. נציג ההתאחדות טען כי "התעשייה לא תוכל לעמוד בסימון אריזות בשטח פנים של פחות מ-30 סמ"ר".

עמדתו גרמה לשינוי התקנה הקיימת, ולפי התקנה החדשה יחידת מזון תהיה פטורה מסימון תזונתי כל עוד היא בעלת שטח אריזה של לא יותר מ-25 סמ"ר. אולם, עדיין יש פערים בין עמדת משרד הבריאות לעמדות יצרניות המזון, היבואניות והגופים המשווקים.

הנוכחות האיטלקית בדיון באה לידי ביטוי גם בדבריו של השגריר שצידד בעמדות היבואנים וטען כי באיטליה "מאמינים שבריאות הציבור לא תושג רק בסימון אדום או ירוק. גישה כזאת תעודד החלפת רכיבים טבעיים בתמציות וחומרים כימיים שלא נחקרו עד כה". הוא גם יצא נגד לוח הזמנים המיועד של הרפורמה.

נושא נוסף שעלה לדיון הוא הסוכר לעומת התחליפים שלו. מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר כי "מוצרים כמו משקאות שיש בהם תחליפי סוכר לא יסומנו כלל, לעומת משקאות עם סוכר שיסומנו במדבקה אדומה". הוא הוסיף כי "כל העולם מדבר על סימון בחזית האריזה. קנדה בדרך לשם, יש דיונים בצרפת ובאיחוד האירופי". מנכ"ל רשת ניצת הדובדבן, ארבל שירן, התנגד למהלך, וטען "אנחנו נלחמים בסוכר, אבל גוררים לתחליפי סוכר מסוכנים כמו רב-כהלים".

בתוך כך עלתה לדיון סוגיית סימון המזון לתינוקות (תמ"ל). יבואני המזון לתינוקות טענו כי כל סוגי התמ"ל מכילים כמות סוכר זהה לפי התקן העולמי, וכי אין סיבה לכתוב עליהם את כמויות הסוכר. מזכ"ל איגוד רופאי בריאות הציבור, ד"ר חגי לוין, צידד בדרישת משרד הבריאות לסמן את כמות הסוכר על גבי תחליפי מזון לתינוקות בני שנה ומעלה (שלב 3), על מנת "שההורים יידעו שיש אלטרנטיבה במקום לדחוף לתינוק בקבוק עם סוכר".

עוד הוסיף בר סימן טוב כי "אנחנו מאמינים שהדרך היא תוכנית לאומית שמתחילה במערכת החינוך. בין היתר, נוציא הנחיות לכיבוד במסיבות יום הולדת והפסקות פעילות גופנית ונהפוך מקומות עבודה לפעילים בריאותית".