לא נעים לראות חניון סגור: סכסוך ברמת אביב פוגע בכל הצדדים

בלב שכונת רמת אביב ג' בתל אביב סגור כבר שנה חניון מרכז מסחרי, בשל ליקויי בטיחות והוראה מפורשת של שירותי כיבוי אש ■ בעלות החניון, הריבוע הכחול ואוגדון, מסוכסכות ביניהן ומתעלמות לפי שעה מפסק הדין, מתלונות דיירים ומבעלי החנויות הסופגים ירידה בפדיונות

מרכז אלרם    / צילום :איל יצהר
מרכז אלרם / צילום :איל יצהר

כבר שנה שחניון המרכז המסחרי אלרם ברחוב אחימאיר 21-27 ברמת אביב ג' סגור לכניסת כלי רכב בשערי ברזל. בחניון, שהחניה בו בחינם, יש 120 מקומות חניה, 70 מהם שייכות לאוגדון (שותפות המוחזקת בין השאר על ידי בעלי השליטה בחברת אשטרום), ו-50 שייכים לרבוע כחול נדל"ן. המרכז המסחרי שמעל החניון, הצמוד למרכז שוסטר אך אינו קשור אליו, כולל 60 חנויות וכ-6,000 מ"ר שטחי מסחר. ב-2,000 מ"ר מהם מחזיקה אוגדון וב-975 מ"ר מחזיקה רבוע כחול נדל"ן (חנות של מגה). ב-2,000 מ"ר נוספים מחזיקים בעלים פרטיים, לרבות בנק דיסקונט ובנק הפועלים שמפעילים סניף בנק במרכז. מאז הוקם המרכז המסחרי בשנת 1983 שימש החניון את בעלי החנויות ואת המבקרים בו.

"דם רע" בין הצדדים

אז למה סגור החניון? בשנת 2015 פנתה רשות הכבאות אל אוגדון ורבוע כחול נדל"ן בבקשה לקבוע הסדרי בטיחות חדשים לחניון, שלא נדרשו על ידה קודם לכן. מסיבה שאינה ברורה החברות לא ביצעו עד היום את דרישות שירותי הכבאות, על אף החלטה של בית משפט שניתנה בחודש ספטמבר האחרון, שעליה בחרו החברות לערער והותירו את החניון סגור. לטענת בעלי החנויות במרכז המסחרי, החברות מסרבות בכל תוקף לבצע את דרישות שירותי הכבאות בחניון שבבעלותן, חרף נכונות מצד בעלי החנויות והשוכרים להשתתף בחלק מהעלויות, שמסתכמות בהתקנת ספרינקלרים שעלותם כמה מאות אלפי שקלים בודדים, סכום זניח יחסית לחברות עם היקף פעילות כזה.

נוסף לכך, החניון משרת באופן עקיף גם את החברות עצמן, כבעלות חלק מהחנויות במרכז המסחרי כגון מגה, וחנויות נוספות שדמי השכירות שהן משלמות נגזרים גם מזמינות החניה הסמוכה.

מדוע למרות כל זאת מעדיפות שתי החברות הגדולות להותיר את החניון סגור? לתשובה לשאלה זו יש שלל גרסאות, שכולן בגדר הערכות בלתי מבוססות, שכוללות גם "דם רע" בין אוגדון לרבוע כחול נדל"ן.

גם העובדה שהשוכרת מגה נמכרה בינתיים מרבוע כחול ליינות ביתן מוסיפה לסיפור בעיקר ניגודי אינטרסים, וחוסר רצון של רבוע להשקיע בחנויות שאינם בבעלותה.
ראשית הפרשה בשנת 2015, אז ערכה רשות הכבאות ביקורת במקום ומצאה כי החניון אינו עומד בסידורי הכבאות. במארס 2015 התקיימה פגישה בין נציגות שירותי הכבאות לבין נציגי אוגדון ורבוע כחול נדל"ן, ובה פורטו בפניהן הליקויים הקיימים בחניון והובהר להן כי הפעלת החניון במתכונתו הנוכחית מהווה סכנה למשתמשים בו.

באוגוסט 2015 נערכה ביקורת נוספת בחניון ובחנויות. לאחר שנמצא כי לא נעשה כל שינוי, זומנו נציגי החברות לשימוע. בספטמבר 2015 ניתן צו הפסקה, לפיו החניון במרכז ייסגר עד הסדרת סידורי הכבאות בו. בשלב זה הציבו בעלי החנויות שלט המזהיר את המבקרים מחניה במקום, אך שערי החניון נותרו פתוחים. לטענת שירותי הכבאות הצבת השלט היתה בבחינת "לעג לרש", שכן המתחם נותר פתוח וכל אחד יכול היה להיכנס ולצאת ממנו תוך סיכון ממשי לחייו.

באוגוסט 2016 הגישה רשות הכבאות תוכנית סידורי בטיחות לחניון. המועד לביצועה היה 30 באפריל 2017. עד מועד זה לא תוקן אפילו ליקוי אחד.
בינתיים, בינואר 2017 נסגר החניון בהתאם להנחיית המשטרה.

בספטמבר האחרון קבעה שופטת בית משפט השלום בתל אביב חנה קלוגמן, שביקרה במקום, כי ביצוע דרישות הכבאות ייעשה בתוך 60 יום, וכי אוגדון ורבוע כחול נדל"ן יישאו בעלויות בהתאם להיקף החניות של כל אחת (58% אוגדון ו-42% רבוע כחול נדל"ן). עוד קבעה קלוגמן כי גם בעלי החנויות יבצעו את תיקון הליקויים שנדרשו על ידי שירותי הכבאות.

אלא שאוגדון ורבוע כחול נדל"ן לא התרשמו מפסק הדין והגישו ערעור על החלטת השופטת לבית המשפט המחוזי, ובו טענה רבוע כחול נדל"ן כי אין שום אפשרות לחייב אותה לבצע את התיקונים הדרושים לשם פתיחת החניון. עוד טענה החברה בערעור, כי בית המשפט מוסמך לקבל החלטה בנושא חוק הכבאות ושמירה על חיי אדם, אך אינו מוסמך לתת הוראות שתכליתן קידום אינטרסים מסחריים של דיירי המרכז המסחרי.

החברה הדגישה כי מדובר בחניון פרטי, ואין בכך להטילה עליה חובה כלשהי לרבות התחשבות בצורכי הציבור. "בעל חניון יכול לבחור להפעיל את החניון או לשמרו סגור", ציינה רבוע כחול נדל"ן בערעור.

על השינוי שחל במרכז המסחרי, וההשפעה על חיי החנויות בו מאז סגירת החניון, מספר ל"גלובס" גיגי גונן, בעל חנות אנג'ל לבגדי גברים ומתפרה, ששוכר 28 שנה חנות מבעלים פרטיים: "מאז שנסגר החניון ישנה ירידה של 25%-30% במספר המבקרים במרכז. אחת החנויות נסגרה כבר לפני חצי שנה, זה דבר שלא קרה פה מעולם. אמנם מדובר במרכז מסחרי שכונתי, אבל השכונה היא גדולה, רבים מהתושבים הם מבוגרים ולכן מגיעים ברכב. גם תושבי שכונת אפקה מגיעים למרכז שלנו ברכב. מדובר ביותר מ-120 חניות שהשתמשו בהן במשך 30 שנה, והיום לא קיימות כי יד נעלמה החליטה לסגור לאט לאט את המרכז המסחרי. מדובר במציאות מעוותת לחלוטין".

"ברגל עם סלים כבדים"

המהנדס והשמאי גיל וינלס מציין כי "מאז סגירת החניון מדובר בנכס פגום. מרכז מסחרי ללא חניות משול לאוטו יוקרתי עם 3 גלגלים. זה לא עובד, ולכן יש ירידה במבקרים בו".

וינלס מצביע על אפשרות שעיריית תל אביב תמצא כי הפעלת המרכז ללא חניון אינה עולה בקנה אחד עם ההיתר הקובע כי במקום יש חניון. "הנכס קיבל רישיון לעבוד עם חניות, ברגע שמבטלים את החניון, הנכס פועל בניגוד להיתר המקורי, כי אם היו מבקשים מראש להקים מרכז מסחרי כזה בלי חניון, העירייה לא היתה מאשרת. מאותה סיבה העירייה יכולה גם לא לחדש רישיונות עסק לעסקים שפועלים במרכז המסחרי, אם אין אפשרות להשתמש במרתף. במקרה של דרישה להתקנת ספרינקלרים חד משמעית הבעלים אמור לבצע את העבודות כי מדובר בחניון בבעלות פרטית ולא ברכוש משותף".

לדברי יו"ר ועד רמת אביב ג', נעמי מחרז, "אישית הפסקתי להגיע למרכז המסחרי. שלא יספרו לנו שצריך להגיע למרכז ברגל, כי יש אנשים מבוגרים, יש סלים כבדים וברור שכשאין חניה, אין עסקים. נקודה. אין לנו שום תלונה לרשויות שהורו על סגירת החניון. יש תיקונים לעשות והבעלים אמורים לבצע אותם. השוכרים לא יכולים לצאת נגד בעלי הבית שלהם. יש גם עסקים בקומת החניון והם כבר ממש בקריסה. איזו בעיה מסובכת יש פה? השופטת נתנה לחברות הרבה זמן להגיע להסדר ולתקן ליקויים, אבל הן מסרבות ונראה שההליכים המשפטיים נמרחים בכוונה".

"רבוע נדל"ן מתחמקת"

מיו"ר ועד בעלי החנויות במרכז המסחרי אלרם, גיל זוהר, נמסר בתגובה: "לצערנו החניון סגור כבר שנה. החניון אינו נמצא בבעלות של כל בעלי הנכסים אלא בבעלות פרטית של שני גורמים גדולים - אוגדון ורבוע כחול נדל"ן. אנחנו, בעלי עסקים אחרים, מצרים על מה שקורה. הבאנו הצעה לפנים משורת הדין ומבלי לפגוע בזכויות הקנייניות של בעלי החניון, להשתתף איתן באופן משמעותי בהתקנת הספרינקלרים. לצערי לא קיבלתי שום תגובה על העניין. אני מקווה למען כולם שהנושא יגיע על פתרונו במהרה".

מרבוע כחול נדל"ן נמסר כי היא מחזיקה בחלק מהחניון, ובחנות אחת של מגה, שהיא היחידה של רבוע כחול נדל"ן. "לשוכר של מגה כיום אין עניין בחניון וגם לרבוע כחול אין. אם לבעלי החנויות - שאין לנו כל קשר אליהם - יש בעיה, שיפנו למי שהשכיר להם - חברת אוגדון".

באוגדון מודעים לכך ש"בחניון נדרשות השקעות נוספות לצורך התאמתו לדרישות שירותי הכבאות, דבר שאף נפסק על ידי בית המשפט". בחברה מאשימים את השותפה, רבוע נדל"ן: "לאורך כל הדרך פעלה אוגדון כדי לקדם השקעות אלה, אך נתקלה בהתנגדויות והתחמקויות שונות, מטעמים לא ברורים, מצד רבוע נדל"ן. לאור המבוי הסתום אליו נקלעה, וחוסר יכולתה לממש את רצונה לבצע את ההשקעות הנוספות, פנתה אוגדון החודש לביהמ"ש בבקשה למינוי מנהל מיוחד לביצוע העבודות בחניון כדי לאכוף על רבוע נדל"ן את ביצוע העבודות יחד עם אוגדן".

החניון הריק  / צילום :איל יצהר
 החניון הריק / צילום :איל יצהר