החלטה דרמטית: בוטלה נייטרליות הרשת בארצות הברית

חוק נייטרליות הרשת נכנס לתוקף בממשל אובמה בשנת 2015 ■ ההחלטה התקבלה על אף שלפי הסקרים, רוב מוחלט של האמריקאים מתנגדים אליה ■ המצב החדש עשוי להזיק במיוחד לעסקים הקטנים ולאנשים פרטיים

יור רשות התקשורת הפדרלית (FCC), אגיט פאי (צילום: רויטרס)
יור רשות התקשורת הפדרלית (FCC), אגיט פאי (צילום: רויטרס)

רשות התקשורת הפדרלית (FCC) בארצות הברית הצביעה היום בעד ביטול תקנות נייטרליות הרשת, שנכנסו לתוקף תחת ממשל אובמה ב-2015.

אף שמדובר בהחלטה בעלת משמעות דרמטית, היא היתה צפויה: שלושת מתוך חמשת חברי ה-FCC כיום הם נציגי המפלגה הרפובלקנית, התומכת בהצעה. עם זאת, לפי הסקרים בארה"ב רוב מוחלט של האמריקאים - כולל הרפובליקנים - מתנגדים להחלטה. זמן קצר לפני ההצבעה התבקשו חמשת חברי הרשות להתפנות מהאולם מסיבות ביטחוניות, ושבו אליו כעבור דקות ספורות. סיבת הפינוי המדויקת לא הובהרה.

נושא נייטרליות הרשת נתפס לרוב כטכני ומורכב, אך להחלטה עשויה להיות השפעה מכרעת על הדרך שבה האינטרנט האמריקאי והעולמי ייראה בשנים הקרובות. משמעות התקנות שבוטלו היתה שספקיות האינטרנט מנועות להתערב בתעבורת הרשת - להאיץ את זמן הטעינה של תכנים מסוימים, להאט אותו או למנוע גישה אליהם לחלוטין. כעת ההתערבות הזאת תתאפשר.

תומכי נייטרליות הרשת, שהציפו בשבועות האחרונים את אתר ה-FCC בתגובות שמבקשות לשמר אותה, סבורים שזוהי הדרך היחידה לשמור על הרשת פתוחה וחופשית, בהתאם לעקרונות שליוו אותה מימיה הראשונים. במצב שבו ספקיות האינטרנט קובעות כיצד לנהוג בתעבורה, הן יכולות לגבות כסף מהאתרים והשירותים השונים תמורת מתן גישה מהירה יותר לתכנים, או הצגתם באיכות גבוהה יותר; לקדם אתרים ושירותים הקשורים לספקיות (רבות מהן פועלות גם בתחום התוכן); או לגבות תוספת תשלום מלקוחות המעוניינים, לדוגמה, לצפות בסרטים או לשחק אונליין.

מצב זה לא רק יחזק משמעותית את כוחן של ספקיות האינטרנט, אלא גם יפגע בעסקים קטנים ובאנשים פרטיים, שאינם יכולים לשלם תמורת קידום תכניהם, והוא עלול להוביל לייקור הגלישה ברשת. בכך עשויה הרפורמה לפגוע ביזמות הטכנולוגית. ואולם, הבעיה עמוקה אף יותר: ספקיות אינטרנט יוכלו לחסום גישה לתוכן שהן מתנגדות לו, ללא צורך בכל צו חוקי נגדו. למצב זה עשויות להיות משמעויות פוליטיות ואזרחיות מרחיקות לכת, עד כדי הגבלת החופש באינטרנט. "מה שהכי מעציב אותי היום הוא שהרשות שאמורה להגן על הגולשים נוטשת אותם", אמרה מיניון קלייבורן, נציגה ב-FCC מטעם הדמוקרטים.

תומכי הביטול, מנגד, סבורים שנייטרליות הרשת היא התערבות ממשלתית בלתי ראויה בתחרות החופשית, ושדווקא היא זו שפוגעת בחדשנות הטכנולוגית. בנוסף, לדבריהם, האינטרנט מאז ומעולם היה פתוח יחסית, ולכן התקנות מיותרות ומגבילות שלא לצורך. "בעקבות ההצעה שלי (לביטול התקנות), ה-FCC יפסיק לנהל כל דבר באינטרנט", אמר יו"ר הרשות אג'יט פאי. עמיתו מייקל או'ריילי אמר שחששותיהם של תומכי נייטרליות הרשת הם תיאורטיים ואינם מגובים בעובדות.

ההחלטה צפויה להוביל למאבק משפטי לשימור הנייטרליות, ועשויה להשפיע על החלטות הרגולטור גם במקומות אחרים בעולם. בישראל נייטרליות הרשת מעוגנת בתיקון לחוק התקשורת מ-2014, שאוסר על הספקיות, חברות התשתיות וחברות שידורים רב-ערוציים להתערב בתעבורה.