נייטרליות הרשת: הרפורמה שלא תשתלם לגולשים

בארה"ב מקדמים תקנות שיאפשרו לספקי התשתית לגבות תשלום תמורת גלישה מהירה האם טראמפ יקבור את מדיניות "האינטרנט הפתוח" של אובמה ומה הקשר לרכב האוטונומי?

הפגנה בעד נייטרליות הרשת  / צילום: רויטרס, Jonathan Alcorn
הפגנה בעד נייטרליות הרשת / צילום: רויטרס, Jonathan Alcorn

הרגולטורים הפדרליים צפויים לחשוף השבוע את תוכניותיהם להפוך על פיהן תקנות מעידן אובמה שדורשות מספקיות שירותי אינטרנט להתייחס באופן שווה לכל תעבורת הרשת. מהלך זה עשוי לחולל שינוי מהותי שיעצב מחדש את כלכלת האינטרנט וגם את החוויה המקוונת של הצרכנים.

השינויים, שאותם צפויה ועדת התקשורת הפדרלית (FCC) לאמץ בפגישתה באמצע דצמבר, יפתחו את הדלת למגוון רחב של הזדמנויות חדשות עבור ספקיות האינטרנט, כגון כינון בריתות עם חברות תוכן להצגת דפי האינטרנט או סרטוני הווידיאו שלהן במהירויות גדולות יותר ובאיכות טובה יותר משל חברות שלא יחתמו על עסקאות דומות.

סוג זה של "תעדוף בתשלום" נאסר במפורש במסגרת התקנות מ-2015, שדרשו מספקיות שירותי אינטרנט להקפיד על נייטרליות הרשת | - זמינות שווה של כל חלקי האינטרנט לצרכנים, ושהגבילו את יכולתן של הספקיות לתעדף תכנים מסוימים, כולל התכנים של עצמן.

התקנות החדשות יבטלו לחלוטין את תוכנית "האינטרנט הפתוח" שאימצה FCC בעידן ממשל אובמה, לדברי מקורות בתעשייה שמכירים את התקנות החדשות. חסידי הגישה הנוכחית, כולל ארגוני צרכנים וחברות אינטרנט גדולות, טוענים כי יש צורך ברגולציה כזאת כדי לרסן את כוחן של ספקיות הפס הרחב ולמנוע מהן לחלוש באופן לא הוגן על המרחב המקוון באמצעות שליטתן על הצינורות שמובילים אליו.

התומכים בביטול התקנות הקיימות - וביניהם יו"ר FCC הנוכחי, אג'יט פאי - טוענים שתקנות מחמירות אלה עלולות להחניק את ההשקעות והחדשנות בתעשייה צומחת זו. ספקיות שירותי האינטרנט חוששות שהתקנות מעידן אובמה יובילו בסופו של דבר לרגולציית תעריפים ולמהלכי פיקוח הדוק אחרים. הם גם מחשיבים את התקנות מעידן אובמה כפתרון לבעיה שאינה קיימת, מכיוון שמאז ומתמיד היה האינטרנט פתוח יחסית.

"מפעילי הרשתות הם בבירור המרוויחים", אמר רוג'ר אנטנט, חוקר מ-Recon Analytics. הוא הוסיף כי ספקיות שירותי האינטרנט יוכלו לעשות מאמצים אגרסיביים יותר כדי לספק שירותים ללקוחות רפואיים ולמכוניות אוטונומיות - ששניהם יפיקו תועלת מפס רחב מהיר יותר.

עדיין לא ברור באיזו מידה יגדיל ביטול התקנות הקיימות את רווחיה של תעשיית הטלקום, לדברי פול גלנט, אנליסט מ-Cowen. ספקיות שירותי האינטרנט הגדולות סירבו להגיב. חברות אינטרנט גדולות, שתמכו בתקנות ממשל אובמה, מחו על המהלך באמצעות האיגוד המקצועי שלהן.

"אין כרגע הצדקה סבירה לביטול התקנות שמגינות על נייטרליות הרשת", אמר מייקל בקרמן, נשיא ומנכ"ל איגוד האינטרנט. "הצרכנים משלמים עבור גישה לאינטרנט כולו, ואסור שספקיות האינטרנט יוכלו להפלות אתרים ויישומים מסוימים". במועד מוקדם יותר השנה כבר החל פאי בתהליך ביטול התקנות מ-2015.

אם ישרדו התקנות החדשות את האתגרים המשפטיים, הן עשויות לעצב מחדש את הסביבה העסקית המקוונת. התקנות החדשות יעניקו לספקיות שירותי אינטרנט כמו AT&T, קומקסט, וריזון ועוד, גמישות רבה יותר להשתמש בחבילות שירותים ובתמחור יצירתי שיהפכו את התכנים המועדפים עליהן לאטרקטיביים יותר עבור הצרכנים.

חברות אלה מביעות בדרך כלל תמיכה בעקרונות הבסיסיים של "נייטרליות הרשת", כמו הימנעות מחסימת תוכן או שיבוש מסירת תוכן. אך מומחים רבים מעריכים כי לאחר ביטולן של התקנות הברורות והמפורשות מעידן אובמה, תנסה התעשייה לספק שירותים במתכונות חדשות.

FCC עומדת להכריז על התקנות החדשות במקביל לתביעה המשפטית שמגיש משרד המשפטים הפדרלי במטרה לחסום את המיזוג המתוכנן בין AT&T וטיים וורנר. ייתכן שפירושו של דבר הוא שיש גבולות לתמיכתו של ממשל טראמפ במיזוגי טלקום גדולים.

התקנות החדשות ישפיעו לא רק על אופן הפיקוח על האינטרנט, אלא גם על זהות המפקחים. לדברי מומחים משפטיים, במסגרת התוכנית החדשה תצטרף וודת הסחר הפדרלית (FTC) לרגולטור הקיים, FCC כשותפה באחריות הפיקוח על האינטרנט.

FTC משמשת זה זמן רב כרגולטור מפתח של מרבית העסקים האינטרנטיים, ומשטר פיקוח זה השתנה בעקבות התקנות מ-2015, שהעניקו לספקיות שירותי אינטרנט פטור מתקנות FTC. שינוי זה משמעותי, מכיוון שבניגוד ל-FCC, אין FTC מאמצת בדרך כלל תקנות גורפות, אלא מאמצת החלטות על בסיס כל מקרה לגופו בבואה לקבוע אם התנהגותו של עסק מסוים הוגנת או לא הוגנת.

לורנס ספיוואק, נשיא מכון המחקר השמרני Phoenix Center for Advanced Legal and Economic Public Policy Studies, אמר כי תומכי רגולציית FTC - כולל רבים בתעשייה - עלולים לגלות כי "הדשא אינו תמיד בהכרח ירוק יותר" אצל FTC.

הוא ציין גם כי הדיון הציבורי הנוכחי ממחיש את הצורך בהתערבות הקונגרס. השאלה מי מפקח על שירותי הפס הרחב וכיצד יש לפקח עליהם, נידונה בציבור כבר עשר שנים, אך המחוקקים לא סיפקו פתרון לבעיה. "הם יכולים לבחור בפורום, והם יכולים לקבוע את התקנות, אמר ספיוואק. "הם פשוט צריכים לפתור את הבלגן הזה אחת ולתמיד".

הרפובליקנים ב-FTC עשו לאחרונה מאמצים לצמצם את מעורבותה FCC, כדי להפוך שוב את FTC לרגולטורית האינטרנט, וזאת בטענה שמהלך זה יועיל לצרכנים.

לשירותים משולבים שמספקות חברות כבלים או חברות אינטרנט אלחוטי עלולות להיות מגרעות, אבל "זה גם ייצור יתרונות שיתמכו בתחרות", לדברי היו"ר בפועל, מורין אולהאוזן, בדברים שנשא בזכות צמצום מעורבותה של FCC.

סמכותה של FTC לבצע פעולות שיטור נגד הפרות חוקי ההגבלים העסקיים עשויה לתרום לריסון הדומיננטיות הלא-הוגנת של ספקיות שירותי אינטרנט, לטענת חסידי השינוי.

ארגוני צרכנים נאבקים בשינוי, וטוענים שהוא יעניק לחברות הכבלים והאינטרנט האלחוטי מרחב תמרון גדול מדי. הם גם טוענים כי גישת 'כל מקרה לגופו' של FTC לא תאפשר לה לעמוד בקצב השינוי המהיר של האינטרנט.

ביטול התקנות המפורטות של FCC "יעביר את נטל האכיפה נגד תאגידים בני מיליארדי דולרים לידיהם של הצרכנים, השרויים מלכתחילה במצוקה", אמר אננט ראוט, עמית אורח בארגון הצרכנים Public Knowledge, בעדות שמסר לאחרונה בקונגרס לקראת השינוי בתקנות. התקנות הקיימות מונעות "מלכתחילה את התרחשותה של פעילות מפלה".

קרוב לוודאי ש-FCC תמשיך לשחק תפקיד חשוב בפיקוח על הכלכלה המקוונת, וזאת באמצעות דרישה מספקיות אינטרנט לחשוף את מדיניותן בכל הנוגע לנייטרליות הרשת. זה יאפשר לשני הרגולטורים לדרוש דין וחשבון מחברות שסוטות מהעקרונות המוצהרים של עצמן.

התקנות מ-2015 היו הניסיון השלישי של FCC לפתור את הבעיה. שני הפתרונות הקודמים נדחו רובם ככולם בידי בתי המשפט הפדרליים. התקנות הנוכחיות עדיין חשופות לערעור משפטי מטעם התעשייה. מתנגדי תוכניתו של פאי מקווים שהתוכנית תידחה בבית המשפט.

"תמיד חשבנו שזוהי תוכנית עתירת סיכונים מהבחינה המשפטית", אמר אבן אנגסטרום, מנכ"ל Engine, ארגון שלא למטרת רווח שפועל מסן פרנסיסקו ומבצע מאמצי שדולה עבור חברות סטארט-אפ טכנולוגיות. "תמיד יש הצדקה סבירה לשנות את התקנות".

אנגסטרום הדגיש כי "הופרכה" הטענה שספקיות שירותי האינטרנט אינן מושקעות בתשתית בגלל תקנות שמגינות על נייטרליות הרשת. הוא העריך שהתעשייה תנקוט צעדים, כולל קמפיינים של משלוח מספר עצום של מכתבים לחברי קונגרס, "במטרה לנסות ולהפחיד אותם שוב ברגע שיוצעו התקנות".

הקרב על ניטרליות הרשת: "משהו מרושע בתוך משהו משעמם"/ דור צח

במשך שנים ניטרליות הרשת נחשבה לסוגיה שמעניינת רק גיקים כבדים ומומחים למשפט ואינטרנט. הגולשים הממוצעים לא הפגינו עניין בסוגיה הזאת, שנתפסה כטכנית ומורכבת, למרות השפעתה הגדולה עליהם. ניסיונות של אקטיביסטים בתחום הרשת להנגיש את הסוגיה ולגרום לציבור לפעול לא הועילו. אלא שאז נכנס לתמונה ג'ון אוליבר.

אוליבר, אחד הקומיקאים המצליחים כיום בארצות הברית, התייחס לסוגיה לראשונה בתוכניתו Last Week Tonight לפני שלוש שנים וחצי, כשה-FCC איים להעביר רגולציה שתעקר את ניטרליות הרשת. בקטע שהפך ויראלי אמר אוליבר שההצעה "תאפשר לחברות הכבלים לדפוק אתכם", וטען שמקדמיה משתמשים בכוונה במושגים מסובכים כדי להסתיר את כוונותיהם מהגולשים.

"אם אתה רוצה להחביא משהו מרושע, שים אותו בתוך משהו משעמם", הוא אמר בתוכנית - ביטוי שהפך לאחד המשפטים המזוהים ביותר איתו. לבסוף הוא קרא לצופיו לכתוב ל-FCC מה הם חושבים, קריאה לפעולה שהצליחה כל כך שאתר הרשות קרס תחת העומס. לא בטוח שזה מה ששכנע את הרגולטורים, אבל כמה חודשים לאחר מכן, בתחילת 2015, אישרה ה-FCC את "תקנת האינטרנט הפתוח" שעיגנה את ניטרליות הרשת מבחינה חוקית.

לפני חצי שנה, כשממשל טראמפ החל לאיים בשינוי התקנה הזאת, שחרר אוליבר סרטון המשךזועם לא פחות. גם הפעם קרא אוליבר לכתוב ל-FCC וגם הפעם האתר קרס לאחר פרסום הסרטון, אם כי ברשות תלו זאת דווקא במתקפת האקרים.

בישראל הדיון בסוגיה מנומנם הרבה יותר ונערך בעיקר בדרגים המקצועיים. לאחר שבתחילת העשור התלוננו גולשים על כך שספקיות האינטרנט מאטות לכאורה שיתוף קבצים, ב-2014 עבר תיקון לחוק התקשורת שאסר על הספקיות, חברות תשתית וחברות שידורים רב-ערוציים להתערב בתעבורת הרשת. כמובן עוד מוקדם לדעת אם שינוי הגישה האמריקאי יורגש כאן בעתיד, ואם הציבור הישראלי יגלה עניין מוגבר בנושא. מצד אחד, הדיון שהתפתח הסוער סביב המאגר הביומטרי - שנחשב גם הוא בשעתו לסוגיה סבוכה ומשעממת- מעיד שהדבר בהחלט אפשרי. מצד שני, למרות המאבק נגדו, המאגר הביומטרי יצא בסופו של דבר לדרך.