הפיטורים בטבע: מחר יושבתו כל אתרי החברה בישראל

(עדכון): מחר תושבת הפעילות בכל אתרי טבע בישראל ■ ניסנקורן קיים הבוקר פגישה משותפת במשרד האוצר בירושלים לצד שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, עם נציגי כל הוועדים בחברת טבע ■ ניסנקורן: "מתמודדים כאן עם מגה אירוע שהכלכלה הישראלית לא ראתה שנים"

ניסנקורן וכחלון / צילום: דניאל בר און
ניסנקורן וכחלון / צילום: דניאל בר און

השביתה נמשכת: גם היום (ב') תושבת הפעילות של שורת מוסדות וגופים במשק, באופן מלא או חלקי. השביתה שהחלה אתמול פרצה על רקע הודעת טבע ביום חמישי האחרון על פיטורי כ-14,000 עובדים ברחבי העולם, מהם כ-1,750 בישראל. אתמול שבתו לאות הזדהות עם מפוטרי החברה כל משרדי הממשלה, רשות שדות התעופה והנמלים, הבנקים, הבורסה, בתי המשפט והפרקליטות, בתי החולים עבדו במתכונת שבת, חברות הביטוח, חברות התקשורת, הרשויות המקומיות ומוסדות רבים נוספים. השביתה התקיימה בין השעות 08:00-12:00.

מההסתדרות נמסר כי היום נמשכת השבתה מלאה של הפעילות במטה החברה הגלובלי בפתח תקווה, מפעל טבע מדיקל באשדוד, מפעל טבע פלנטקס בנתניה ובמפעלי החברה בירושלים שהעובדים מתבצרים בהם החל מאתמול.

מחר תושבת הפעילות בכל אתרי טבע בישראל.

השבתה חלקית של הפעילות מתקיימת באתר טבע בכפר סבא, שבו מופסקת הפעילות כעת, החל מהשעה 12:00 ועד לשעה 16:00. אסיפות הסברה של העובדים נערכות בסמוך לאתרי החברה: מיגדה בקריית שמונה, אביק בנתניה, טבע טק ברמת חובב והמרלו"ג בשוהם. יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, קיים הבוקר פגישה משותפת לצד שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, עם נציגי כל הוועדים בחברת טבע. הפגישה נערכה במשרד האוצר בירושלים. 

הכנסת ספר תורה לבית הכנסת / צילום: גלי וינרב
 הכנסת ספר תורה לבית הכנסת / צילום: גלי וינרב

במקביל לשביתת עובדי טבע שהתחדשה היום בשעה 12, נערך במפעל טבע כפר סבא אירוע הכנסת ספר התורה לבית הכנסת על שם אלי הורביץ, שנחנך בימים אלה במתחם המפעל. העובדים, שחבשו כיפות עליהן הודפס השם אלי הורביץ ובו זמנית ירו באוויר באקדחי קונפטי שהם חלק מנשק השביתה וההפגנות, לא ידעו בדיוק האם לשמוח או לבכות, האם להתאגד תחת הסמל של טבע, או נגדו. באירוע השתתפו גם עובדים ממעלים אחרים של טבע וכן השתתף בו חיים הורביץ, בנו של אלי הורביץ, מי שהיה בכיר בטבע ואחר כך חבר דירקטוריון של החברה, אך עזב בעקבות מאבקים בין כמה קבוצות בדירקטוריון .

"ימים קשים עוברים על כולנו", אמר באירוע. "גם אצלנו במשפחה אלה ימים מאוד עצובים. אני מאמין שזה לא זמן טוב לתפוס אדם בצערו. אבל אני מאמין שהמפעל כאן בכפר סבא יושב על יסודות טובים וצריך לשמור על זה ולהעריך את זה, וגם המפעלים בירושלים שמתנדנדים, אני מקווה שימצא להם פתרון. מפעל אחד שכמעט בוודאות לא ממשיך, הוא מפעל המשאפים אך נערכים מאמצים לקלוט כמעט את כל העובדים בתעשייה המקומית בירושלים. לגבי המפעל הגדול אני מקווה מאוד שבימים הקרובים יימצא פתרון אחר.

"כל המשפחה שלי נמצאת אתכם, לא במאה אלא בעשרת אלפים אחוז. אנחנו נעשה כל מה שאנחנו יכולים בשביל לתמוך ולעזור, וניסים קורים גם בחנוכה וגם אחרי חנוכה".

אלירן קוזליק, יו"ר הוועד, אמר "אנחנו מתחייבים לעשות הכל כדי שאתר כפר סבא ימשיך לפעול עוד הרבה הרבה שנים".

גורמים המכירים היטב את פעילות טבע אמרו היום ל"גלובס" כי המפעלים בירושלים נמצאים בנחיתות תחרותית מול מפעלים אחרים, של טבע ושל חברות דומות לה, ברחבי העולם. כבר בתכניות התייעלות קודמות, שבסופו של דבר לא מומשו בגלל חילופי המנכ"לים התדירים בחברה בשנים האחרונות, דובר על הסבת המפעלים הללו למוצרים אחרים, או על תכנית התייעלות בהשקעה ניכרת, כחלופה לסגירתם.

באופן כללי, נראה כי תוכנית הקיצוצים של שולץ לא רחוקה ממה שרקחו מנכ"לים קודמים עבור החברה, וגם המספרים שהמנהלים הקודמים התכוונו להשיג בתוכנית קיצוצים כזו, לא היו שונים מאוד מהמספר 3 מיליארד דולר שבו נקב שולץ, וזאת למרות שהשוק הופתע ממנה מאוד. כך, שנראה כי יעד הקיצוצים הוא ריאלי, או לפחות לא רחוק מכך.

חגיגות הכנסת ספר תורה לבית הכנסת / צילום: גלי וינרב
 חגיגות הכנסת ספר תורה לבית הכנסת / צילום: גלי וינרב

כחלון שלח הבוקר מסר מרגיע לעובדי טבע ואמר כי "ממשלת ישראל עומדת מאחורי עובדי טבע ולא תפקיר אותם. הממשלה תשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה בכדי לנסות ולהביא לצמצום מספר המפוטרים וסגירת מפעלים."

לדברי ניסנקורן, ״הקרב הגדול הוא לצמצום מספרי המפוטרים. חייבים להשאיר את טבע חזקה בישראל ולהציל את מפעלי טבע בירושלים. אני לא מבדיל ולא עושה הבחנות בין עובדים, ללא קשר לזהות הייצוג שלהם. מטה טבע חייב להישאר בארץ ולא בשום מקום אחר.

"אנו מתמודדים כאן עם מגה אירוע שהכלכלה הישראלית לא ראתה שנים ועל הממשלה, ההסתדרות והעובדים לשלב ידיים במאבק הזה למען עתיד טבע והבטחת מעמדה של התעשייה בישראל".

שר הכלכלה והתעשייה,אלי כהן, מסר כי: "הדרישה מהנהלת טבע ומהמנכ"ל היא לממש את מחויבותה למדינת ישראל שעליה הצהירו לפני כשבוע, למנוע את סגירת המפעל בירושלים ולצמצם את מספר המפוטרים״.

אלי כהן, משה כחלון ואבי ניסנקורן / צילום: טל שניידר
 אלי כהן, משה כחלון ואבי ניסנקורן / צילום: טל שניידר

שר העבודה והרווחה חיים כץ ביקר מוקדם יותר הבוקר במפעל טבע טבליות, וקיים פגישת עבודה עם מנהל המפעל, נעם שמיר, ויו"ר ההסתדרות הלאומית יואב שמחי. בתחילת  ביקורו אמר כץ כי "יש כאן מפעל עם עתיד, ואנחנו הולכים להילחם. מדובר במסע מפרך, צריך סבלנות ושאף אחד לא יחשוב שלא יהיו פצועים".

חיים כץ במפעל טבע טבליות / צילום: טל שניידר
 חיים כץ במפעל טבע טבליות / צילום: טל שניידר

בשעה 11:00 ייפגש השר חיים כץ עם ראש הממשלה בנימין נתניהו במסגרת ועדת השרים למשבר טבע שהוקמה אתמול.

עובדי טבע חוסמים את הכניסה למשרד האוצר / "באדיבות דוברות ההסתדרות"
 עובדי טבע חוסמים את הכניסה למשרד האוצר / "באדיבות דוברות ההסתדרות"

בהמשך למחאת עובדי טבע, הבוקר  חסמו עובדי מפעל טבע מדיקל באשדוד את הכניסה הצפונית לעיר (שדרות בני ברית-פינת האורגים), ומאות עובדי טבע חסמו את הכניסה למשרד האוצר בירושלים.

עובדי מפעל טבע מדיקל באשדוד חוסמים את הכניסה הצפונית לעיר / צילום: "באדיבות דוברות ההסתדרות"
 עובדי מפעל טבע מדיקל באשדוד חוסמים את הכניסה הצפונית לעיר / צילום: "באדיבות דוברות ההסתדרות"

ניסנקורן מסר הבוקר כי  "המאבק למען כחול לבן והצלת התעשייה המקומית חייב להתחיל בהגנה על מקומות העבודה. על הממשלה ועל הנהלת טבע מוטלת האחריות להביא סוף למשבר הזה. פיטורים הם מוצא אחרון ועל כל הגורמים לשלב ידיים כדי למזער את הפגיעה בעובדים ולהבטיח שטבע, על כל מפעליה, תישאר בישראל".

יחימוביץ' אמרה הבוקר בפתח ישיבתה של ועדת הביקורת כי " טבע עדיין לא שילמה שקל אחד מס למדינה, גם אחרי 2013. יש לי חסינות, ולי מותר לומר את גובה השומה."

יחימוביץ' חשפה כי טבע מסרבת לשלם מיליארד וחצי שקלים מס בגין 2014, ומיליארד וחצי שקלים נוספים בגין 2015, אף שאלה היו שנים שבהן אמנם נהנתה מהקלות מפליגות במס, אך כבר הפסיקה להנות מ-0% מיסוי.

יחימוביץ' אמרה כי השביתה הכללית במשק אתמול היתה שביתת טשטוש והרדמה, ללא דרישות וללא יעדים, וכי אם כחלון וניסנקורן היו מפעילים את כלי המיסוי ואת כלי השביתה באופן נחרץ וחד, שולץ כבר היה עושה את החישובים הנדרשים ומבין שהמהלך האלים בישראל יעלה לו יותר מכפי שהתכוון לחסוך. "מי מחזיק את מי במקום רגיש, קאר שולץ אותנו או הממשלה וההסתדרות אותו?" שאלה יחימוביץ', וסיימה בקריאה לשניים להפסיק לשתף פעולה עם הנהלת טבע ולפעול לאלתר להצלת העובדים."