אושר תקציב תאגיד השידור ל-2018: יעמוד על 747 מיליון שקל

במסגרת התקציב שאישרה לאחרונה מועצת התאגיד, יוקצו יותר מ-300 מיליון שקל להשקעה בתוכן ■ כשליש מהתקציב, 220 מיליון שקל, יוקצו להוצאות שכר ■ תקציב חטיבת החדשות עומד על 160 מיליון שקל, מתוכם 25 מיליון שקל לחדשות בערבית וכ-18 מיליון שקל לרשת ב'

אלדד קובלנץ  / צילום: איל יצהר
אלדד קובלנץ / צילום: איל יצהר

מועצת תאגיד השידור הציבורי "כאן" אישרה בשבוע שעבר את תקציב התאגיד לשנת 2018. התקציב צפוי לעמוד על 747 מיליון שקל, מתוכו 650 מיליון שקל מגיעים ממשרד התחבורה, ומתבססים על גביית אגרת הרדיו לרכב, בהתאם לחוק השידור הציבורי.

תקציב תאגיד כאן
 תקציב תאגיד כאן

על פי הנתונים שאושרו במועצת התאגיד כ-42% מהסכום, 315 מיליון שקל, יוקדשו לרכש תוכן. רובו המוחלט של הסכום יופנה להפקות מקור באמצעות חברות הפקה חיצוניות. מתוך סכום זה 50 מיליון שקל יושקעו בדרמה, 40 מיליון שקל בתוכן דוקומנטרי ו-110 מיליון שקל בקטגוריה של תרבות, בידור וספורט. 20 מיליון שקל יוקצו לחטיבה בערבית, ועוד 15 מיליון שקל לתוכן לילדים ולנוער, על רקע העובדה שהטלוויזיה החינוכית אמורה להשתלב על פי החוק בתוך התאגיד רק ב-15 באוגוסט 2018. מ-2019, בהנחה שהחוק הנוכחי בעניין לא ישונה, יכלול תקציב התאגיד 40 מיליון שקל שיוקצו לתחום זה. הוצאות נוספות שנכללות בסעיף התוכן קשורות למשל לתשלומים עבור זכויות יוצרים.

בתאגיד מדווחים כי חסכו כ-60 מיליון שקל מתוך התקציב שיועד להקמה וסכום זה הופנה ב-2018 להוצאות תוכן. בהקשר זה ראוי לציין כי ברשות השידור הופנו בשנים האחרונות כמה עשרות מיליוני שקלים בלבד מדי שנה להפקות מקור, כך שמדובר בשיפור משמעותי מבחינתם של גופי ההפקה ושל היוצרים שאכן מסתמכים על הכספים הללו.

על פי חוק, תקציב חטיבת החדשות של כאן עומד על 160 מיליון שקל בשנה, מתוכו 25 מיליון שקל מוקדשים לחדשות בערבית, וחלק מהכסף מיועד להוצאות שונות על תשתיות ונדל"ן. מעבר לכך בתאגיד לא מפרטים איך מתחלק התקציב הזה, שכולל גם את רשת ב' וגם את הוצאות הדיגיטל, אך על פי הערכות תקציב רשת ב' מסתכם בכ-18 מיליון שקל בשנה.

29.5% מתקציב התאגיד, כ-220 מיליון שקל, יוקצו להוצאות שכר. כיום מעסיק התאגיד כ-850 עובדים בכ-780 תקנים, אך התקציב כולל הגדלת כמות התקנים ל-824, בין היתר על רקע הכנסת ערוץ הילדים לתוך התאגיד, והוא כולל גם הוצאות שכר לעובדים המועסקים כפרילנסרים. על פי נתוני התאגיד, עלות המעביד הממוצעת לעובדים השכירים בו תעמוד על כ-20 אלף שקל בחודש, והשכר הממוצע ברוטו יהיה 14 אלף שקל בחודש.

בשנת 2017 הסתכם תקציב התאגיד בכ-600 מיליון שקל, על רקע העובדה שהחל לשדר רק באמצע השנה, ולאחר טלטלות רבות. 2018 תהיה למעשה השנה הסדירה המלאה הראשונה שלו, וסדר הגודל של התקציב שאושר לקראתה, כ-750 מיליון שקל, אמור להישמר גם בשנים הבאות.

כאמור, רובו המוחלט של התקציב, 650 מיליון שקל, מגיע מהזרמה קבועה שמעביר לתאגיד משרד התחבורה. הכסף מתבסס על תשלום אגרת הרדיו ברכב שאותה משלמים בעלי כלי הרכב בטסט השנתי, אך בתאגיד מציינים כי על פי חוק ההזרמה נעשית באופן קבוע בכל חודש, ללא קשר לגבייה בפועל. שאר התקציב מתבסס ברובו על הכנסה מפרסום.

בתאגיד לא חושפים את הנתון המדויק, אך זה צפוי לעמוד על למעלה מ-80 מיליון שקל, גם על רקע העובדה שב-2018 ישודרו ב"כאן" משחקי המונדיאל. כזכור, בחודשיים הראשונים לפעילות התאגיד הוא סבל מתקלה חמורה במערכת שאחראית לשיבוץ תשדירי הפרסום ברדיו, וזו הובילה על פי הערכות לאובדן הכנסות של כ-12 מיליון שקל.

למרות אישור התקציב, התאגיד עדיין נתון לכמה איומים על המשך פעילותו במתכונת הנוכחית בהם הצהרותיו החוזרות ונשנות של שר התקשורת, איוב קרא, שקורא לסגירתו, והכרעת בג"ץ בסוגיית החוק שקבע כי הוא יפוצל לשני תאגידים נפרדים.

סמנכ"ל הכספים, רן היילפרן, מסר היום: "אישרנו תקציב מאתגר המצביע על התייעלות בשידור הציבורי בדגש על חדשות, השקעה בתוכן ישראלי ויצירה מקורית, בשלוש פלטפורמות שידור: דיגיטל רדיו וטלוויזיה. התקציב ינוהל באחריות תחת פיקוח צמוד של מועצת התאגיד".

יועץ משפטי חדש

בתוך כך, היום נודע כי מועצת התאגיד אישרה בימים האחרונים את מינויו של עו"ד רונן ריינגולד ליועץ המשפטי במקום אביגדור דנן, שהודיע לפני כשלושה חודשים על עזיבה. ריינגולד כיהן בעבר כסגן היועמ"ש במשרד התקשורת, והיה שותף במחלקת התקשורת בהרצוג פוקס נאמן. בתפקידו האחרון שימש ראש תחום תקשורת, מדיה ורגולציה במשרד עורכי הדין ברנע ושות'.

ריינגולד נבחר במכרז שפירסם התאגיד באוגוסט ומולו התמודדו לפחות שני מועמדים מהארגון: איילת ביגר ותומר קרני הצוות המשפטי של התאגיד. המכרז פורסם לאחר שדנן, ששימש במקביל גם כיועץ המשפטי של הטלוויזיה החינוכית, החליט לוותר על תפקידו בתאגיד ולשמור על תפקידו בטלוויזיה החינוכית.

התאגיד יזכה בפרס על פעילות הדיגיטל שלו

תאגיד השידור כאן יקבל בשבוע הבא פרס על פעילות הדיגיטל שלו מ"ארגון הדיגיטל הישראלי". זוהי השנה השנייה שבה מעניק הארגון פרסים, והשנה מלבד התאגיד יזכו בפרסים השונים גם נדב בורנשטיין, מנחה התכנית "חי בלילה" המשודרת בקשת ("פרס החדשנות החברתית"), הבנק הדיגיטלי "פפר" ("פרס החדשנות השיווקית") ופרויקט משותף של גוגל ושל ארגון הג'וינט ("פרויקט השנה").

הפרס לכאן יוענק בקטגוריית "פריצת השנה", שניתן לגוף או ארגון שעשו פריצת דרך משמעותית בתחום. חברי ועדת הפרס ציינו בהקשר זה את "גיבוש הקונספט הייחודי שמשלב בין טלוויזיה, רדיו ודיגיטל" ואת ה"מקוריות בתכנים ובהגשה".

ארגון הדיגיטל הישראלי נוסד בתחילת 2016 על ידי כרמל ברן במטרה לספק מעטפת מקצועית וחברתית עבור מנהלי עולם הדיגיטל הישראלי. את הזוכים בפרסים קובע הוועד המנהל של הארגון, המונה שבעה חברים. בשבוע הבא יקיים הארגון את הכנס השנתי השני שלו, שבמסגרתו יוענקו הפרסים.

מנכ"ל כאן, אלדד קובלנץ, מסר: "הפרס הוא אבן דרך במהפכת השידורים שאנחנו מובילים כאן. התוכן משודר בכל הפלטפורמות ובדיגיטל תחילה, כך שהציבור נחשף אליו בכל מקום ובכל זמן. פריצת הדרך שלנו תוביל לשינוי בשוק התקשורת, שינוי במדדי החשיפה והתאמה לעידן החדש".