מגמה מעורבת בסיום בת"א; מניות הבנקים בלטו לחיוב

מדד הנאסד"ק עלה אמש לראשונה בהיסטוריה מעל רמה של 7,000 נקודות ■ גם היום שביתה בכל אתרי טבע בישראל ■ פגישה בין נתניהו ושולץ ■ מניות הבנקים ריכזו עניין

הבורסה בת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א / צילום: תמר מצפי

המסחר בתל אביב התנהל היום (ג') ביציבות, על רקע הנעילה החיובית אמש בבורסות ניו יורק. מדד נאסד"ק עלה, לראשונה בהיסטוריה, מעל רמה של 7,000 נקודות. המסחר באסיה התנהל בעליות על רקע המגמה אמש בוול סטריט. בניו יורק מתנהל היום המסחר בירידות שערים.

 

מניית טבע  הייתה במוקד גם היום, לאחר שביום חמישי שעבר הודיע הנהלת החברה על פיטורים רחבי היקף של 14 אלף עובדים, מהם 1,750 בישראל. בעקבות ההודעה, הודיע יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, כי ביום א' ישבתו לאות הזדהות עם מפוטרי החברה כל משרדי הממשלה, רשות שדות התעופה והנמלים, הבנקים, הבורסה, בתי המשפט והפרקליטות, בתי החולים עבדו במתכונת שבת, חברות הביטוח, חברות התקשורת, הרשויות המקומיות ומוסדות רבים נוספים. 

אתרי טבע שובתים למעשה כבר יומיים: הפעילות הופסקה במטה החברה הגלובלי בפתח תקווה, מפעל טבע מדיקל באשדוד, מפעל טבע פלנטקס בנתניה ובמפעלי החברה בירושלים. גם היום תושבת הפעילות בכל אתרי טבע בישראל.

היום בשעה נפגשו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון, שר העבודה חיים כץ ושר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, עם מנכ"ל טבע קאר שולץ. לדברי גורם ממשלתי בכיר, בפגישה "תועמד למבחן האמירה של מנכ"ל טבע לגבי המחויבות של החברה למדינת ישראל".

ארה"ב הטילה אתמול וטו על הצעת החלטה במועצת הביטחון בגנות ההכרה בירושלים כבירת ישראל. כל 14 החברות האחרות במועצה הצביעו בעד הצעת ההחלטה, שהועלתה על שולחן המועצה ע"י מצרים [לכתבה המלאה].

סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, שהיה אמור להגיע לישראל, דחה את ביקורו. הסיבה הרשמית לדחייה היא היותו קול מכריע בהצבעה על רפורמת המס של טראמפ, שככל הנראה תיערך מחר [לקריאה נוספת].

אתמול פורסם כי מאיר שמיר, בעל השליטה בחברת ההחזקות מבטח שמיר , ניהל לאחרונה מגעים לרכישת השליטה בבזק 

אלביט מערכות  הודיעה היום כי זכתה בחוזה המשך בהיקף של 46 מיליון דולר לאספקת מערכות נוספות להגנה עצמית מפני טילים לנאט"ו עבור פרויקט הצי הרב לאומי של מטוסי התדלוק והתובלה. החוזה יבוצע על פני תקופה של ארבע שנים.

מניות הבנקים לאומי , דיסקונט , פועלים  ומזרחי טפחות  ריכזו עניין.

פריגו  היו במוקד גם היום, על רקע הדיווח ברויטרס כי החברה צפויה לרכוש חטיבה ממרק ב-4.7 מיליארד דולר.

לאחר שביום חמישי הודיעה הבורסה כי לא תאפשר לחברות דוגמת משאבי טבע, המתבססות על מטבעות דיגיטליים, להיכנס למדדים הראשיים, מה שהכניס את מניות משאבי טבע , פנטזי נטוורק  ואפליי  לסחרור, הודיעה אתמול חברת  אפולו פאוור על כניסה לתחום. בעקבות הדיווח קפצה המניה במהלך המסחר אתמול בעשרות אחוזים (עליות שהגיעו עד לכ-150%), והיום היא נופלת בלמעלה מ-16%.

ג'רי קוטישטנו, מנכ"ל קרנות הנאמנות של בית ההשקעות אפסילון למסחר, אמר כי "הבנקים המרכזיים בארה"ב ובאירופה מאחרים להעלות ריביות ולקפל תכניות הרחבה מוניטרית, ואנו בשוק ההון נמשיך ליהנות מכך גם עד סוף השנה וגם אל תוך 2018. העדפתנו נשארת להשקעה במניות בארה"ב בתחומי הפיננסים, התעשייה והטכנולוגיה וכן למניות ביפן.

"רפורמת המס של דונלד טראמפ קרובה לסיכום ומהווה את המהלך המשמעותי ביותר בכלכלת העולם לשנת 2018. האם ניכנס כאן ל"מלחמת מס", כמו שהיינו עד כה ב"מלחמת מטבעות", ונראה מדינות נוספות מורידות מסים? כל משק ירצה להגדיל את הנתח שלו בצמיחה העולמית, אבל בינתיים נראה שהכלכלה האמריקאית היא המרוויחה הגדולה לשנת 2018. הכסף שיחסכו החברות מתשלומי המס יוכל לשמש גם להשקעה אך גם לחלוקת דיבידנדים ובייבקים של מניות. הדבר תומך בשוק המניות האמריקאי גם בשנת 2018.

"בארץ קיבלנו עוד מדד שלילי לחודש נובמבר, וכך כנראה יהיה גם בשלושת החודשים הקרובים. אנו מעריכים כי הריבית בישראל לא תעלה בכלל בכל שנת 2018, בגלל האינפלציה האפסית והשקל החזק. על כן אנו ממשיכים להרגיש בנוח עם שוק האג"ח המקומי".