פנס דוחה ביקורו בישראל "בגלל ההצבעה על חוק המסים"

זו הדחיה השניה של הביקור ■ המועד החדש – באמצע ינואר, אך לא נקבע תאריך סופי ■ גורמי ממשל הכחישו טענות שהסיבה לדחיית הביקור היא חשש מהפגנות

 

 

מייק פנס / צילום: רויטרס
מייק פנס / צילום: רויטרס

 

סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, שעמד להגיע לביקור בישראל מחר (ד'), דחה את בואו ברגע האחרון. המועד המתוכנן החדש הוא השבוע שיתחיל ב-14 בינואר, אך טרם נקבע תאריך סופי.

זו הדחייה השנייה של הביקור. פנס היה אמור להגיע בתחילת השבוע, אך בואו נדחה למחר ועתה, כאמור, נדחה הביקור שוב. שתי הדחיות נובעות מהצבעות צמודות בסנט על חוק המסים - האחת על אישור גרסת הסנט של הצעת החוק, שהתקיימה בשבוע שעבר, והאחרת על הגרסה הסופית של החוק, כלומר נוסח הפשרה בין גרסאות הסנט ובית-הנבחרים, שאמורה להתקיים בהמשך השבוע, בתאריך שטרם נקבע, אך כנראה ביום ד'.

ממשל טראמפ מייחס לחוק המסים חשיבות רבה מאוד. יחסי הכוחות הצמודים בסנט - 52 רפובליקאים, 48 דמוקרטים (לרבות שני סנטורים עצמאיים שמצביעים עם הדמוקרטים) מותירם לרפובליקאים מרווח ביטחון מצומצם ביותר, שאתמול התכווץ עוד יותר בעקבות החלטתו של הסנטור הרפובליקאי ג'ון מקיין, שמתמודד עם גידול במוח, לחזור לביתו באריזונה ולא להשתתף בהצבעה.

בהודעה לעיתונות של דוברת סגן הנשיא, אליסה פארה, נאמר: "הקיצוץ הגדול ביותר במיסים בתולדות ארה"ב יהיה הישג היסטורי של הנשיא טראמפ והחוק (המתוכנן) יקל על מיליוני אמריקאים שעובדים קשה למחייתם. סגן הנשיא מחויב ללוות את (הצעת החוק של) הקיצוץ במס עד קו הגמר".

גורמים בבית הלבן אמרו, כי מערך הכוחות בסנט לקראת ההצבעה על חוק המיסים הוא "טוב מאוד" מבחינת הרפובליקאים, אך סגן הנשיא אינו רוצה ליטול סיכונים מיותרים. במקרה של שוויון קולות בהצבעה (50-50) סגן הנשיא, שמשמש גם נשיא הסנט, רשאי להצביע ולהכריע. גם אם ההצבעה בסנט הייתה מתקיימת ביום ד', הגעתו של פנס לקהיר - התחנה הראשונה בביקורו במזה"ת - הייתה מתאחרת וכך גם הגעתו לתחנה השנייה, ירושלים, ולא היה נותר לו מספיק זמן לשיחות בישראל לפני כניסת השבת.

אותם גורמים הכחישו שמועות שהסיבה האמיתית לדחיית הביקור היא חשש מהפגנות ואי-ודאות ביטחונית.

ג'ייסון גרינבלט, השליח המיוחד של הבית הלבן למגעים בין ישראל לפלסטינים, יגיע לישראל השבוע, כמתוכנן, להמשך קידום מאמצי השלום. זאת, למרות הצהרת נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, כי ארה"ב שוב אינה חלק מתהליך השלום בגלל החלטתה להכיר בירושלים כבירת ישראל.