ערוץ 20 למועצת הכבלים: נערכים להחזרת הרשיון וסגירת הערוץ

מנכ"ל הערוץ פנה היום ליו"ר המועצה וטען כי על רקע הקשיים סביב מהדורת החדשות שלו וסביב נושאים אחרים אין עוד טעם להפעיל את הערוץ ■ "ערוץ 20 אינו מסוגל לשרוד במציאות הכוללת מועצה עוינת, אגף פיקוח נוקדני, קנסות תכופים ומאבקים משפטיים בלתי פוסקים המתנהלים נגדו"

מנכ"ל ערוץ 20, שכי פרנץ, פנה היום במכתב רשמי למועצת הכבלים והלוויין, ובו הודעה על כך כי הערוץ נערך להחזיר את רישיונו ולמעשה לסגור את שידוריו. זאת, על רקע הקשיים שהוא חווה בניסיונותיו לקבל אישור לשדר מהדורת חדשות יומית, וקשיים נוספים שעימם הוא נאלץ להתמודד. בעקבות ההודעה התייחס שר התקשורת, איוב קרא, למצבו של ערוץ 20, ומטעמו נמסר כי הוא קיים היום שיחות עם היועץ המשפטי לממשלה, יו"ר מועצת הכבלים והלוויין וערוץ 20, והגיע לסיכום שלפיו המועצה תתכנס ב-28 בדצמבר כדי לדון שוב בבקשת הערוץ לקבלת אישור לשידורי חדשות.

"האפשרות לשדר חדשות כבר מוסדרת ברישיונו של הערוץ ואושרה כבר בדצמבר 2016 לאחר תהליך ממושך שארך חודשים, במהלכם ואחריהם ענה הערוץ לדרישותיה הרבות של המועצה, ואף העביר לה את כל המסמכים הדרושים לקבלת האישור הסופי", נכתב במכתב של פרנץ. לפי מנכ"ל הערוץ, הנימוק שלא לתת לו לשדר מהודרת חדשות יומית נובע מכך ש"המועצה קבעה כי ערוץ המורשת הפר הפרות מהותיות את תנאי הרישיון שלו, ואף החליטה בספטמבר האחרון בצעד חסר תקדים לפעול לחילוט הערבויות שהעמיד הערוץ ולפגוע בו פגיעה בלתי סבירה. זאת, בניגוד למדיניות הרגולטור, אשר לדוגמה, נחלץ לעזרתו של ערוץ 10 כשזה נקלע לקשיים, ומצא לנכון למחוק לו חובות אדירים ולאפשר את המשך שידוריו".

פרנץ מתייחס בדבריו לחוות דעת שהוכנה על ידי המשנה ליועמ"ש, מאיר לוין, שנחשפה בשבוע שעבר וקובעת כי אם "תחליט המועצה להעניק לערוץ 20 אישור לשדר חדשות בעת הזו, קיים סיכון משפטי לא מבוטל שבג"ץ יהפוך את ההחלטה". חוות הדעת שנחשפה במלואה ב"גלובס" הציעה גם דרכים אחרות, שכן יאפשרו לערוץ להעלות מהדורת חדשות בקרוב, אך גם כך, הדין והדברים בעניין בין הערוץ לבין המועצה נמשך כבר זמן רב, כשבערוץ ממתינים לתגובת המועצה לתשובות שהועברו לה על ידו.

פרנץ מתייחס במכתבו גם לקשיים נוספים שעמם נאלץ הערוץ להתמודד ומסכם: "התוצאה של כל האמור לעיל היא שערוץ 20 אינו מסוגל לשרוד במציאות הכוללת מועצה עוינת, אגף פיקוח נוקדני, קנסות תכופים ומאבקים משפטיים בלתי פוסקים המתנהלים נגדו ומקבלים גיבוי מהרשויות, וזאת תוך עיוות רישיונו, ובניגוד לתכלית החוק שמכוחו הוענק לו רישיון... המשמעות בפועל של התנהלות והחלטות המועצה שפורטו לעיל, כמוהן כסגירת ערוץ 20. לפיכך, אין בכוונתנו להמשיך ולנהל מאבקים חסרי תכלית, שכן כל בר דעת מבין שיש כאן מגמה מכוונת ושיטתית. אשר על כן, אנו מודיעים בזאת למועצה, כי אנו נערכים באופן מיידי להחזרת הרישיון".

מועצת הכבלים והלוויין נתונה תחת לחצים מכיוונים שונים לגבי ערוץ 20, שנובעים בחלקם מעתירות שונות שהוגשו לבג"ץ בעניין התנהלות הערוץ. באוגוסט השנה הטילה המועצה קנס של 100 אלף שקל על הערוץ בשל הדרת הרפורמים והקונסרבטיבים משידוריו, לאחר שאלה עתרו לבג"ץ בסוגיה. בספטמבר איימו במועצה לחלט את רישיונו של הערוץ, על רקע טענה כי חלק גדול משידוריו אינו עוסק בתכנים הקשורים במורשת ישראל, בניגוד למה שנקבע ברישיונו. גם כאן נמצאת ברקע עתירה של חברת RGE, בעלת השליטה בערוץ 10, שיוצאת נגד ההיתר שניתן לערוץ שלפיו 25% מתכני השידורים שלו יוכלו לעסוק בתכנים שאינם מורשת. במקביל, ובלי קשר ישיר לכך, לאחרונה נאלצה המועצה להפוך את החלטתה ולפסול את הצעת ערוץ 20 להפעלת ערוץ הכנסת, למרות שבמאי הכריזה עליה המועצה כעל ההצעה הזוכה.

מי שמגלה יחס אוהד כלפי הערוץ בהתבטאויותיו הוא שר התקשורת, איוב קרא, ולא מן הנמנע כי גם ההודעה הנוכחית של ערוץ 20 נועדה כדי להפעיל לחץ על השר, ולהביא לכך שיפעל לפתור את התסבוכות השונות שאליהן נקלע הערוץ. לא מעט מן התסבוכת הרגולטורית קשורה לחקיקה המיושנת שלפיה פועלים ארבעת הערוצים הייעודיים (מלבד ערוץ 20 מדובר גם בערוץ 24, ערוץ 9, והלא TV). השר קרא הצהיר בהזדמנויות שונות כי בכוונתו לפעול לשינוי חקיקה שיאפשר הקמת ערוצים ללא מחויבות מינימום להשקעה וללא חובה להתמקד דווקא בנושא ייעודי, אך עד כה הצעת חוק כזאת לא הוגשה.

היום נמסר בהקשר זה מטעמו של השר כי "נושא הערוצים הייעודיים ובכללם ערוץ 20 מטופל במסגרת הצעת חוק ההסדרים שמסדירה את מעמדם כערוצים מסחריים לכל דבר, לרבות האפשרות למעבר מזיכיון לרישיון". השר הוסיף כי "חופש הביטוי צריך להישמע בכל המגזרים, בכל הדתות - ואינו נחלתו של שום צד במדינת ישראל הדמוקרטית. אעשה הכול באופן ממלכתי וחוקי לשמר עיקרון זה".

ממועצת הכבלים והלוויין לא נמסרה תגובה.