מתוך 2,300 מוניות שירות - נותרו כיום רק 700 מוניות פעילות

ועדת הכלכלה דנה בהכנסת כרטיס הרב קו לשימוש במוניות השירות עוד לפני המכרזים לקווים החדשים, מה שאמור להחזיר אליהן נוסעים

מונית / צילום: תמר מצפי
מונית / צילום: תמר מצפי

מתוך 2,300 רישיונות למוניות שירות שחילקה המדינה, פעילות כיום רק 700 מוניות, ובכל שבוע נגרעת מונית נוספת - אלה הנתונים המדאיגים המאפיינים כיום בענף מוניות השירות, שאמור לספק פתרון משלים לתחבורה ציבורית בישראל ולהפחית את הגודש בכבישים.

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, דנה אתמול (ג') בהכנה לתיקון פקודת התעבורה לקריאה שנייה ושלישית, תיקון שנועד להסדיר את ענף מוניות השירות. הישיבה התקיימה על רקע פרסומים על תוכנית משרד התחבורה לשלב במוניות השירות את כרטיסי הרב קו.

הרפורמה בענף המוניות, שעליה הכריז שר התחבורה ישראל כ"ץ בשבוע שעבר אמורה לכלול את הטמעת כרטיסי הרב קו בכל מוניות השירות - החדשות שייכנסו והקיימות, זאת לאחר ביצוע המכרזים לכ-120 קווים חדשים. במכרזים אלה ייקבע איזה סכום יקבל המפעיל על כל תיקוף רב קו במונית השירות. הסבסוד לא יחול על קווי מוניות הקיימים כיום, אלא רק לאחר יציאתם למכרז. על פי ההערכות של משרד התחבורה, המכרזים של משרד התחבורה אמורים לצאת לדרך רק לקראת סוף 2018.

תוקף הרישיונות של מוניות השירות הפעילות כיום יפוג ב-31.01.2018. כידוע, מאז שהוכנס כרטיס הרב-קו לשימוש בתחבורה הציבורית, ענף מוניות השירות סובל מדעיכה. על פי נתוני התאגדות מוניות השירות, מאז כניסת רפורמת הרב קו הושבתו 1,600 מוניות שירות בשל חוסר היתכנות כלכלית שנבע מזליגת הנוסעים אל האוטובוסים.

למעשה, הרפורמה של כ"ץ אינה פותרת את המצב הבעייתי אליו נקלעו מוניות השירות בישראל. גם אם תוקף רישיונן יוארך מעבר ל-31.01.2018, ללא הכנסת כרטיס הרב קו כבר בתקופה הקרובה, הענף עומד בפני סכנת היעלמות מוחלטת. בנייר עמדה של התאגדות מוניות השירות נכתב: "במידה והרפורמה של משרד התחבורה תצא לפועל, הרי עד שיסתיימו המכרזים, יבחרו המפעילים וימצאו נהגים, דבר שיכול להתארך הרבה אחרי שנת 2018 , כבר לא יישארו בענף מוניות שירות פעילות אשר ייתנו את המענה התחבורתי הנדרש לציבור הנוסעים, מענה אשר הוכח שמפחית את עומסי התחבורה".

ח"כ דב חנין, יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, אמר בדיון: "כיום יש הסכמה כוללת שמוניות השירות הן חלק מרכזי בפיתרון בעיות התחבורה הציבורית בישראל. הכרחי להבין את הבהילות של הנושא - ענף מוניות השירות נמצא בסכנה גדולה ואמיתית. מספר מוניות השירות בשטח הלך והצטמצם בשנים האחרונות, ואנחנו עומדים בפני סכנה - פשוט לא יהיו לנו מוניות שירות. אין מניעה שהצהרות הממשלה ימומשו באופן כמעט מיידי: יש פתרונות טכניים שמאפשרים הפעלה של המערכת הזאת בתוך חודשיים-שלושה".

הפתרונות הטכניים שעליהם מדבר ח"כ חנין כוללים הכנסת כרטיס הרב-קו באופן מיידי למוניות השירות הפעילות כיום בלי לחכות לתוצאות המכרזים של משרד התחבורה. אלטרנטיבה זו הוצעה היום בדיון על התאגדות מוניות השירות. במקביל, הציעה היום ההתאגדות להאריך את תוקף רישיונות לתקופה של לפחות 3 שנים. זאת, על מנת לאפשר תקופת הסתגלות למוניות השירות החדשות שייכנסו לענף, כדי לתת מענה לציבור הנוסעים לנושא מוניות השירות.

פתרונות אלה אמורים להיות נידונים בישיבות הבאות של ועדות הכלכלה שאמורות להיקבע בתקופה הקרובה כדי להספיק לקדם את הנושא עד סוף ינואר. הפתרון שמציע משרד התחבורה למוניות השירות הקיימות כיום הוא להאריך את רישיונם עד סוף 2018 - תקופת ביצוע המכרזים, אך ללא כנסת כרטיס הרב קו.

בעייתיות נוספת שקיימת ברפורמה החדשה במוניות השירות הקיימות היא תנאי הסף של המכרזים החדשים. תנאי הסף אמנם טרם פורסמו, אך מסתמן כי רק בעלי הון של מעל 200 אלף שקל יוכלו לגשת למכרזים. תנאי זה מהווה מכשול ממשי עבור מוניות השירות הקיימות, רובן בתחנות פרטיות קטנות, ויגרום לכך שרק מפעילים גדולים יוכלו לגשת למכרזים.

היו"ר כבל סיכם את הישיבה ואמר כי בכוונת הוועדה לעמוד במשימה ולסיים את הליך החקיקה עד מועד פקיעת הרישיונות, ב-31 בינואר 2018. הוא הוסיף כי "כמו ששר התחבורה הוא ההורדוס של הכבישים, הוא חייב עכשיו להיות ההורדוס של התחבורה הציבורית, אחרת כל זה יהיה ברכה לבטלה". באשר למכרזים אמר היו"ר כבל כי לא יאפשר לכוחות גדולים להשתלט על השוק, אך הוא הוסיף ואמר לנציגי מוניות השירות: "אם אראה שאתם באים ממקום טוב אהיה שותף שלכם, אך אם אראה שזה בא ממקום של חזירות לא אהיה שותף לכך".