שולה זקן התייצבה הבוקר למתן עדות בפרשת ב. יאיר

הפרקליטות מצפה מזקן להוכיח קשר בין יאיר ביטון ליצחק אברג'יל, אך בינתיים היא אינה מספקת את הסחורה ■ זקן העידה כי היא מכירה היטב את ביטון מזה שנים רבות וכי הוא אף תמך בה בפרשת הולילנד

שולה זקן ויאיר ביטון  / צילומים: תמר מצפי
שולה זקן ויאיר ביטון / צילומים: תמר מצפי

"הפרקליטות הדליפה לתקשורת שאני חוששת לחיי, אז מן הדין שהמדינה תגן עלי. אני כל כך משתדלת להחזיר את חיי למינימום של חיים נורמליים. לא חושבת שמישהו יכול לעבור מה שעברתי. אז מנסה לא להיכנס לכל הדברים הללו. קצתי בתקשורת ובעורכי הדין שרוצים כותרת להאדיר את שמם". כך הצהירה הבוקר (ד') מזכירתו המיתולוגית של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שולה זקן שהתייצבה הבוקר למסור עדות בפרשת הלבנת ההון לכאורה בחברת ב. יאיר לאחר ניסיונות התחמקות חוזרים ונשנים.

זקן נחקרה על ידי עו"ד איתן פלד, בא כוחו של יאיר ביטון, מהנאשמים המרכזיים בפרשה, והעידה כי היא מכירה את ביטון "הרבה שנים" וכי הוא "איש חכם ובעל לב טוב". זקן הוסיפה, כי ביטון הוא אדם התורם לאחרים - "רב חסד, באים אליו אנשים במצוקה והוא עוזר". לדבריה, יש לו הרבה כסף והוא תורם הרבה. עוד העידה זקן, כי יאיר ביטון היה "בין האנשים הירושלמים שתמכו בי בתרומות", כשהיא מתכוונת לתקופה בה נוהל ההליך הפלילי נגדה בפרשת הולילנד; וכן ציינה שנפגשה עמו פגישות אישיות וגם פגישות עם אחרים.

עדותה של שולה זקן ניתנה הבוקר לאחר שבית המשפט המחוזי בת"א הורה לאחרונה על הבאתה על-ידי שוטרים למסירת העדות, וכן על הגשת קלטת של שיחה שהקליטה זקן עם יאיר ביטון, הבעלים של החברה הציבורית ב. יאיר. לבסוף הסכימו הצדדים על הגעתה של זקן מרצונה החופשי להעיד ולא בצו הבאה שיפוטי. אך מעדותה של זקן עולה כי לא השלימה עם כך באופן מלא. "לא רציתי לבוא לפה אבל הזמינו אותי", אמרה זקן במהלך העדות, תוך שהיא פונה לשופטת.

"גלובס" חשף לאחרונה את ההודעות והראיות בתיק שבאמצעותן מבקשת הפרקליטות לקשור את יאיר ביטון, מבעלי ב. יאיר, לעולם התחתון, ובייחוד לעבריין איציק אברג'יל. ביטון ואברג'יל מואשמים בכך שבמסגרת מערכת יחסים חברית שהתפתחה ביניהם, קשרו השניים קשר, יחד עם ניסים פינס, שהינו פושט רגל, ושמעון בלולו, להעברת כספים לאברג'יל ולגורמים מטעמו, בדרכי מרמה, באמצעות חברת ב. יאיר.

זקן, כבר הפלילה באמצעות הקלטות את פטרונה לשעבר, אולמרט (פרשות הולילנד וטלנסקי). מהעדויות וחלק מהראיות בתיק ומחקירות המשטרה עולה כי יאיר ביטון חשף בפני גורמים בתיק כי הוא חייב 2 מיליארד שקל לגורמים שונים, אך הוא אינו מבהיר מי הם אותם גורמים. הפרקליטות מייחסת את החובות לעולם תחתון.

וכיצד שולה זקן קשורה לסיפור? ביטון וזקן הכירו בנסיבות חברתיות והקשר ביניהם התפתח לחברות קרובה. במסגרת החברות הזו הקליטה זקן את פגישותיה עם ביטון ועל כן מבקשת הפרקליטות להעיד אותה על דברים שהגיעו לידיעתה במסגרת זו.

זקן הגיעה הבוקר מוכנה לעדותה, אך לא למה שהפרקליטות ציפתה ממנה. עורך דינה של זקן, עופר ברטל, ביקש לטעון כי הקלטות שהקליטה זקן את יאיר ביטון אינן קבילות לאחר שהמשטרה עשתה שחזורים לחלקים מהשיחות, ולא ברור עד כמה הן אותנטיות. לצדו טען עו"ד של יאיר ביטון כי יש צו איסור פרסום על הקלטות.

לדברי זקן ההקלטות שהקליטה הגיעו לידי המשטרה כאשר מסרה את הטלפון שלה לידיהם במהלך חקירת פרשת הולילנד (לדבריה, בנה מסר את הטלפון פיזית). זקן הוסיפה כי היא לא יודעת אם נערכו מחיקות בשיחות שהקליטה.

המחלוקת סביב הגשת ההקלטות שהקליטה זקן נדונה פעם אחר פעם בכל הדיונים שהתקיימו בפרשה. עורכי דינה של זקן ביקשו לאסור על המדינה לעשות שימוש בהקלטות של שיחות בין זקן ליאיר ביטון, בטענה כי היא מסרה את ההקלטות לידיהן של המשטרה והפרקליטות, כחלק מהסכם עד מדינה בהליכים הפליליים שהתקיימו נגד אולמרט, ולא הסכימה להגשת הקלטות בתיקים אחרים. הטענה נדחתה, אך כיום, כאמור, העלו עורכי הדין טענה חדשה והיא בנוגע לקבילותן של הקלטות, והאם נעשו בהן מחיקות ושינויים.

בינתיים זקן לא מספקת את "הסחורה" שהפרקליטות רוצה להשיג ממנה - הוכחת הקשר לכאורה בין יאיר ביטון ליצחק אברג'יל.

במהלך חקירתיו במשטרה, אשר נחשפו כאמור ב"גלובס", נקט ביטון בתשובות מתחמקות בהתייחס לקשריו עם זקן ולדברים שאמר לה. בין היתר, שואל אותו החוקר: "האם במסגרת השיחות שהיו לך עם זקן שיתפת אותה בדברים אישיים שחווית במסגרת ניהול חברת ב.יאיר?" והוא משיב: "לא משהו שזכור לי, אבל יכול להיות"; לשאלה "האם זקן הכירה את בן-הרוש?", משיב ביטון "תשאל אותה, למה אתה שואל אותי?".

ואז החוקר מתחיל ללחוץ ולסגור את החקירה לפרשה הרצויה לו, רגע לפני שיעמת את ביטון עם הקלטות שהקליטה אותו שולה זקן, ואשר עומדות בלב המחלוקת היום בביהמ"ש.

חוקר: "האם שיתפת במסגרת השיחות הפרטיות שניהלת עם זקן, את אשר קרה בינך ובין גבי בן הרוש?"

ביטון: "יכול להיות ששיתפתי, לא משהו שזכור לי ספציפי"

חוקר: "האם ממה שזכור לך שיתפת את זקן בפגישה או פגישות שהיו לך עם הרב פינטו?"

ביטון: "יכול להיות שבשיחות סלון או שיחה כזו דיברנו, אני לא זוכר משהו ספציפי"

בשלב זה מטיח החוקר בפני ביטון דברים שאמר לכאורה לשולה זקן. "אין לי אפשרות לאשר שזה קולי או קול של אחר. ייתכן שזה הקול שלי וייתכן שלא. אני לא יודע אם זה אני", אומר ביטון בתגובתו הראשונית והמתחמקת.

החוקר ממשיך ומטיח בו: "כרגע שמענו אותך מספר לזקן שהיית אצל הרב פינטו, ספר לנו מתי זה היה ומהן נסיבות המקרה". כעת משתמש ביטון בתגובה המתחמקת הקלאסית "אני לא זוכר". עוד הוא מוסיף: "לא היו שום נסיבות. לשאלתך, יכול להיות. שהייתי עם פישקה אצל הרב פינטו פעם אחת, אבל אני לא זוכר".

עו"ד עדי ברקאי, המייצג בפרשה את הנאשם ניסים פינס, מסר לאחר עדותה של זקן: "מאמצי התביעה לזמן את הגב׳ שולה זקן התגלו היום כהשחתת זמנם של כלל הגורמים המעורבים לריק. כצפוי, גב' זקן לא אישרה, וממילא לא הייתה יכולה לאשר את תוכן ומהימנות ההקלטות. נמשיך לנהל את התיק על שלל ראיותיו המזכות ונוכיח כי לא נפל כל רבב פלילי בהתנהלותו של מר פינס".