כחלון ושטייניץ החליטו להמשיך בקידום הרפורמה בחברת החשמל

בישיבה אתמול הביעו שר האנרגיה והאוצר ונציגי הההסתדרות והנהלת החברה מחויבות להסכמות העקרוניות וינהלו מו"מ אינטנסיבי

יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי
יובל שטייניץ / צילום: תמר מצפי

בניסיון להימנע מהגבלת זכות השביתה, ההסתדרות וחברת החשמל נמצאות במגעים אחרונים ואינטנסיביים מול משרד האנרגיה לחתימה על הסכם עקרונות. החתימה מתוכננת להיות בתחילת שבוע הבא, כך נודע ל"גלובס". אמש נפגשו הצדדים המנהלים את הדיונים על הרפורמה במשרד האנרגיה בירושלים לפגישה שהגדרה כ"הצהרת כוונות". הפגישה התקיימה בנוכחות שר האנרגיה יובל שטייניץ, שלא נכח בדיוני המו"מ על הרפורמה עד היום. ברקע לפגישה - הצהרות ראש הממשלה שעל פיהן הצדדים צריכים לחזור לבג"ץ כדי למצות ההליך המשפטי להגבלת זכות השביתה.

מקור בכיר בוועד אמר כי "הישיבה הייתה הצהרתית בעיקרה, כששר האנרגיה, ההסתדרות, ההנהלה ואנחנו הביעו את המחויבות להסכמות העקרוניות הידועות לכולנו עד עכשיו. כמו כן, הוחלט להיכנס למו"מ אינטנסיבי על מנת לסיים אותו בהקדם".

נזכיר כי משיכת העתירה שהוגשה על ידי המדינה נגד עובדי חברת החשמל וההסתדרות בעניין זכות השביתה היא תנאי הכרחי של ההסתדרות לקידום הרפורמה במשק החשמל. זאת, משום הסיכון שייקבע תקדים האוסר על זכות השביתה של עובדי מונופולים חיוניים, דוגמת חברת החשמל והנמלים. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות רמזה בדיון שהתקיים ביולי כי "זכותו של הריבון לערוך שינוי מבני במשק החשמל".

נושא זכות השביתה של העובדים הופך לרלוונטי יותר מאי פעם בימים האחרונים - המשק הושבת לכמה שעות ביום ראשון כאות הזדהות עם עובדי טבע והאווירה בנמל אשדוד שהושבת לפני שבוע לכמה שעות ממשיכה להתחמם.

התנגדות רה"מ

"מו"מ על הרפורמה במשק החשמל זה תהליך מאוד רגיש שמתקיים כבר 20 שנה, האמון בין הצדדים הוא קריטי. נוכחות השר בפגישה שמייצג את הממשלה הייתה חשובה לנו. לאור מעורבות של רה"מ ברפורמה, היה חשוב לכל הצדדים לראות את נכונות הממשלה לקדם את הרפורמה", אמר היום גורם בכיר המעורב מו"מ בשיחה עם "גלובס".

ושטייניץ אכן הביע את נכונותו להתקדם במו"מ, בעמוד הפייסבוק שלו כתב השר בסיום הישיבה: "הדיונים בנוגע לרפורמה ממשיכים... הגענו לצומת קריטי, והזמן הוא גורם חשוב... אי קידומה של רפורמה תהיה החמצה היסטורית".

"אם רה"מ לא ירצה להתקדם במו"מ, לא תהיה רפורמה", אמר היום גורם בכיר שמקורב לדיונים. כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", ראש הממשלה בנימין נתניהו דורש להמשיך בהליכים משפטיים כדי לקבל פסק דין תקדימי המגביל את זכות השביתה של העובדים במונופולים חיוניים.

בסוף השבוע האחרון זימן ראש הממשלה לפגישה את המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מאיר לוין, ואת הפרקליטה המלווה את העתירה של המדינה נגד עובדי חברת החשמל וההסתדרות, במטרה לבחון את המצב המשפטי של המדינה בתיק.

בסיכום הדיון, שהוציא אלי גרונר לפני שלושה ימים לצדדים המעורבים בניהול המו"מ, נכתב: "יש להמשיך בהליכים המשפטיים לשם קבלת פס"ד עקרוני. החלטה על משיכת העתירה או אי מיצוי ההליך בבג"ץ ככל שתעמוד על הפרק תתקבל לאחר דיון בראשות ראש הממשלה, בהשתתפות היועץ המשפטי לממשלה, שבו ייבחנו כלל העלויות והתועלות של החלופות השונות".

במשרד רה"מ מבינים היטב שהשלכה של החזרה לבג"ץ תהיה ככל הנראה ויתור על הרפורמה. "מדובר בנושא לאומי רחב בעל השלכות משקיות דרמטיות, כאשר על כף המאזניים מונחות מצד אחד רפורמה חשובה במשק החשמל ומצד שני עצם היכולת של הממשלה להוציא לפועל רפורמות בענפים שונים במשק על מנת ליישם את מדיניותה".

הנושאים הפתוחים

מרבית הדברים המהותיים בין הצדדים כבר סוכמו - למשל, אילו תחנות כוח יימכרו ומה יהיה גובה הפיצויים והפנסיה לעובדים. הנושא העיקרי שעדיין נשאר לא פתור ושלדעת מקורות שונים "יכול לפוצץ את המו"מ" הוא נושא פעימות התשלום של התוספות לעובדי החברה. פרישה מוסכמת של העובדים בתחנות הכוח שיימכרו, כנגד התוספות הכספיות.

המדינה מעוניינת לשלם את התוספות לעובדים (פנסיה ופיצויים) בשלוש פעימות על פני 8 שנות ביצוע הרפורמה, במועדים שיתאמו את מכירת תחנות הכוח. המטרה כמובן היא להבטיח את פרישה מוסכמת של העובדים בתחנות הכוח שיימכרו, כנגד התוספות הכספיות שסוכמו.

לעומת זאת, הוועד מתנגד לביצוע התשלום בפעימות. לטענתם, עובדים שפורשים באופן מיידי לא צריכים לחכות כמה שנים עד שיקבלו את תשלום הפנסיה המוגדל.

נזכיר כי מבחינת עובדים, הרי שמסתמן כי במסגרת הרפורמה יפרשו 2,800 עובדים על פני 8 שנים. העובדים שיפרשו לאחר תקופת ההסכם יקבלו תוספת של עד 1,700 שקל לפנסיה, החל מגיל הפרישה. יצוין כי סכום זה נמוך משמעותית ממה שהבטיחה ההסתדרות לוועד העובדים - 2,500 שקל. העובדים שיעזבו במהלך ההסכם, לפני גיל הפרישה, יהיו זכאים לפיצויי פיטורים מוגדלים של 120% ותוספת פנסיונית של 1,250 שקל.

נוסף על כך, הצדדים צריכים להסכים על סדר הוצאת תחנות הכוח. במסגרת הרפורמה תמכור חח"י חמישה אתרים (אשכול, רמת חובב, רידינג, אלון תבור ושתי יחידות בחגית). מסתמן כי בחברת החשמל ירצו להוציא קודם את התחנות אלון תבור ורמת חובב, כאשר פרטי הוצאתן כבר סוכמו בדיונים הקודמים בנושא הפרומה ב-2,014 (רפורמת יוגב).

נושאים חשובים נוספים שעדיין לא סוכמו קשורים ביחסי עבודה: גמישות ניהולית וזכות ההכרעה בנוגע לפיטורים. נכון להיום, ההנהלה לא יכולה להחליט בנוגע לפיטורי עובדים בעצמה וצריכה לקבל את אישור הוועד. זכות ההפרעה בנוגע לפיטורי עובד נותנת היום כוח עצום לוועד.