השר איוב קרא יקדם הצעת חוק להצלת ערוץ 20

שר התקשורת יקדם את הצעת החוק של ח"כ שרן השכל, שכבר אושרה בקריאה טרומית ואמורה להוריד מעל הערוצים הייעודיים, ובכללם ערוץ 20, את הצורך להקדיש את רוב שעות השידור שלהם לנושא אחד

אחרי האיום של ערוץ 20 כי לא יסתפק בהסדר שיתיר לו לשדר מהדורת חדשות באופן זמני בלבד, משרדי הממשלה נרתמים בניסיון לסייע לו. אמש הודיע שר התקשורת איוב קרא כי בכוונתו לקדם את הצעת החוק של ח"כ שרן השכל (ליכוד), שנועדה לשנות את הסטטוס הנוכחי של ארבעת הערוצים הייעודיים, שעימם נמנה ערוץ 20, ולהפוך אותם לערוצים שפועלים תחת רישיונות מסחריים רגילים, ללא מחויבות להתמקד בתוכן שקשור לנושא ייעודי מסוים.

ערוץ 20 מוגדר ערוץ מורשת ואמור להקדיש 75% מזמן השידור שלו לנושא זה, אך לטענת מועצת הכבלים והלוויין הוא אינו עומד בכלל זה, מרבה לשדר שידורי חדשות ואקטואליה, ובכך מפר את רישיונו.

כזכור, במהלך השבוע הודיע ערוץ 20 כי הוא נערך להחזיר את רישיונו ולסגור את הערוץ, על רקע קשיים רגולטורים שונים שעימם הוא מתמודד ובראשם העובדה שעד כה, למרות תהליך שנמשך כבר כשנה, לא קיבל את האישור הסופי ממועצת הכבלים והלוויין לשדר מהדורת חדשות יומית.

הפתרון שהתגבש, בהתאם לחוות דעת משפטית שהונחה בפני מועצת הכבלים והלוויין, היה להעניק לערוץ אישור לשידור חדשות במשך תקופה קצובה של שנה, שבמהלכה תיבחן התנהלותו כך ש"העמידה בהוראות החוק והרישיון תהיה תנאי לחידוש האישור מעבר לתקופה הראשונה".

אתמול הפתיעו בערוץ והודיעו כי גם מהלך כזה לא ירצה אותם, ולא ימנע מהם לסגור אותו. "הערוץ לא יסכים לקבל תנאי כה בוטה ולא סביר (אישור לשידור חדשות על תנאי לתקופה קצובה, י' כ'), שפירושו המשך ההתעמרות בו, בעובדיו ובצופיו. לא ניתן לקנות אותנו בנזיד עדשים", כתב מנכ"ל הערוץ, שכי פרנץ, לשר התקשורת קרא.

לאור זאת הפתרון שינסה לקדם כעת קרא יחד עם משרד המשפטים הוא אישור מזורז של הצעת החוק של ח"כ השכל שאושרה בחודש שעבר בקריאה טרומית בכנסת, לאחר שאושרה גם בוועדת השרים לענייני חקיקה. בדברי ההסבר להצעת החוק של השכל נכתב כי "הגבלתם של הערוצים הייעודים בקשיחות לתכנים ספציפיים שהוגדרו להם מראש אינה מאפשרת תחרות הוגנת ומקשה עליהם לפעול". בשל כך, "מוצע לאפשר לערוצים ייעודיים להגדיל את היקף הפרסום, להחיל עליהם קריטריונים דומים לערוצים מסחריים אחרים ולהגביל את יכולתה של מועצת הכבלים והלוויין להטיל עליהם סנקציות".

ככל הנראה, הצעת החוק אמורה לאפשר לערוצים הייעודיים (מלבד ערוץ 20 מדובר בערוץ 24, ערוץ 9 והלא טי וי) לשדר תכנים בכל נושא, ולשחרר אותם מהתחום הייעודי שלו התחייבו עם קבלת הרישיון המקורי, מה שיאפשר למשל לערוץ 20 לשדר חדשות. יחד עם זאת, לא ברור אם הצעת החוק של השכל במתכונתה הנוכחית, אכן מטפלת בכך.

במשרד התקשורת עמלים כבר זמן על הצעה מפורטת שתכלול בין היתר אפשרות להקים ערוץ מסחרי שייהנה, לפחות בשלב ראשון, מהגנות ינוקא, כך שלא יוטלו עליו מחויבויות למינימום השקעה בשידורי חדשות ובהפקות מקור (כיום כדי לקבל רישיון לערוץ מסחרי יש להתחייב להשקעה מינימלית של 130 מיליון שקל בשנה: 68 מיליון שקל בשידורי חדשות, ו-62 מיליון שקל בשידורי דרמה ותעודה). גם מהלך כזה אמור לפתור את הבעיה של ערוץ 20, אך הוא צפוי לארוך זמן רב לאור העובדה שבמשרד מתכוונים לאשר אותו במסגרת חוק ההסדרים.

יחד עם זאת, שילוב ההצעה בחוק ההסדרים, שכולל גם הטבות לערוצים המסחריים הוותיקים, היה עשוי לאפשר להצעה לעבור בקלות רבה יותר. ניסיון לקדם כעת צעד שמיטיב רק עם ערוצים מסחריים קטנים וחדשים, בזמן שקשת, רשת וערוץ 10 מקיזים דם בעידן שאחרי פיצול ערוץ 2, יוביל להתנגדות חריפה מצדם למהלך, ולמאבקים קשים סביבו. מה עוד שגם מתווה של קידום הצעתה של ח"כ השכל צפוי לארוך חודשים באופן שלא עולה כרגע עם הדרישות של ערוץ 20.

מטעמו של השר קרא נמסר כי הוא הנחה "למצוא כל דרך להצלתו של הערוץ". "אני מצפה לקבל את כל הסיוע הדרוש ממשרד המשפטים להשלמת המהלך וכדי לאפשר את הזכות להביא חדשות בכל הערוצים ומכל הדעות והמגוונים", מסר עוד השר.