הדור הבא של המגדלים: “האתגר האמיתי הוא בקומת הקרקע”

כרבע מהדירות בארץ נבנות כיום במגדלים בני 10 קומות ויותר ■ בעולם שצומח לגובה, התכנון אינו חושב יותר רק על מראה, אלא גם על תרומה למרחב

בניין הספירלה בניו יורק/ צילום: שאטרסטוק
בניין הספירלה בניו יורק/ צילום: שאטרסטוק

ברחבי העולם הושלמו השנה לא פחות מ-144 מגדלים בגובה 200 מטר ומעלה - מחציתם נבנו בסין. על פי נתוני המועצה העולמית לבנייה לגובה (CTBUH), סין מובילה זה עשור במספר המגדלים הנבנים בה.

בארץ, נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אודות התחלות הבנייה גררו כותרות על הירידה בהיצע הדירות, אבל הסתתרה בהם גם העובדה ש-22% מהדירות שבנייתן החלה בישראל היו בבניינים בני 10 קומות ומעלה ו-27% מהדירות שבנייתן הסתיימה. בארצות הברית המושגים אחרים לגמרי: על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שם, מבין 13 אלף בנייני המגורים שנבנו שם בשנת 2016, רק 2,000 (15.3%) היו בני ארבע קומות ומעלה.

בכנס האחרון של CTBUH, שנערך לאחרונה בסידני, הייתה המשלחת הישראלית אחת הגדולות ביותר. "המשלחת הישראלית היא כל שנה בערך הרביעית בגודלה בעולם", אומר האדריכל גיל שנהב, נציג תל-אביב למועצה העולמית ויו"ר הפורום הישראלי. "יש מדינות שבונות יותר גבוה מאיתנו - אבל אנחנו אחת הבודדות שכמות הבנייה הגבוהה בה פר נפש היא מהגבוהות בעולם. אנחנו דומים לסינגפור ולהונג-קונג בעניין הזה, כי לנו יש מעט שטח".

הבניין השלם/ צילום: שאטרסטוק
 הבניין השלם/ צילום: שאטרסטוק

כמה מהנושאים שעלו בכנס צריכים לעניין במיוחד אותנו הישראלים. הראשון שבהם הוא החיבור בין המגדל לעיר. "מגדלים אוהבים שידברו על הסקייליין שהם יוצרים. כל אחד רוצה להשתלט על קו הרקיע", אומר שנהב. "אבל האתגר האמיתי זה מה שקורה בקומת הקרקע. לפעמים המגדלים היוקרתיים ביותר משאירים כיכר שוממה. עברנו את העולם של 'תראו איזה בניין יפה עשיתי' והגענו למקום של לתרום לחברה ולאנשים. אלה רובדים הרבה יותר עמוקים. כבר לא מספיק להראות כמה המודל יפה".

שנהב מביא כדוגמה את מגדל Quay Quarter Tower, שמתכנן משרד 3xn לא הרחק מבניין האופרה המפורסם של סידני. כשיושלם יהיה הבניין בן 200 מטרים ו-49 קומות, וכל קומת הקרקע שלו תוכננה כך שתתמזג עם הרחוב. אגב, מתוך תפיסה "ירוקה" החליטו הבעלים שלא להרוס ולבנות מחדש את המגדל הוותיק אלא לעשות לו "מתיחת פנים" - לשפץ אותו ולתכנן לו חזית חדשה לחלוטין.

"אנחנו רגילים להרוס בניינים ולבנות מחדש, ובניינים רעים באמת לא שווה לשמור", אומר שנהב. "אבל אפשר לקחת בניין קיים בן עשרות קומות, נניח בן 20-30 שנה, שאין בו שום חן אבל יש לו קונסטרוקציה טובה - ולשפץ אותו. הרי להרוס אותו זה עבודה של איזה ארבע שנים, וכמות אנרגיה אינסופית.

באוסטרליה ניסו לעשות אחרת - לקלף את הבניין ולהצמיד לו תוספות, מעליות, גג חדש. הרציונל היה שנעשה בניין חדש לחלוטין על שלד קיים ונחסוך כמות אנרגיה, כך שזה יהיה הבניין הירוק בעולם גם בלי בידוד תרמי. זה מרהיב".

החלק החדש של הבניין תוכנן כך שכל כמה קומות מתוכנן אטריום רחב הפונה לנוף המפרץ ומגדיל את טווחי הראיה של האנשים בתוך הבניין והחוצה ממנו אל הנוף. ההצללות העדינות והמיוחדות על החלונות תוכננו בזווית כזו, שתיצור צל על החלונות, שמאפשר חיסכון של 30% בשימוש במיזוג אוויר.

מגדל מסקרן נוסף בקשר שלו לסביבה הוא מגדל הספירלה (The Spiral) במנהטן, שמתוכנן על ידי משרד האדריכלים BIG. הוא ייבנה בסופה של טיילת ההיי-ליין בניו-יורק, ואת כינויו קיבל בגלל ה"סרט" הירוק של חללים עם צמחייה שיימתח לאורכו עד למעלה, סיפר ביירקה אינגלס, מנהל BIG. "הספירלה מבטיחה שכל קומה תיפתח למרפסת פתוחה... המרפסות העוטפות את הבניין מרחיבות את חיי היומיום של הדיירים לאוויר ולאור". לדיירים שישכרו יותר מקומה אחת, כמו חברות גדולות, אפשר לחבר את הקומות כך שייווצר אטריום בגובה כפול, שבתוכו אפשר לעלות ולרדת גם במדרגות. בניית המגדל תחל בקרוב ואמורה להסתיים ב-2020. 

המגדל, שיכלול דירות, מלון ומשרדים, יגיע לגובה של 65 קומות ועלותו מוערכת ב-3.2 מיליארד דולר. חברת פייזר כבר הודיעה כי תשכור בו שטחים, ולאחרונה דווח כי גם מורגן סטנלי שוקלים לעבור אליו.
ואם כבר מדברים על קירות ירוקים, הקיר הירוק הגדול בעולם נמצא כרגע באוסטרליה, במגדל One Central Park. המגדל תוכנן על ידי האדריכל הצרפתי ז’אן נובל ולצורך הקמת הקיר הירוק אסף הבוטנאי והאמן הצרפתי פטריק בלנק 250 צמחים מקומיים מהאזור. 

נוסף לירוק המשולב בכל החזיתות, על אחת המרפסות יש מראה ענקית, הקולטת את קרני השמש מהגג, והאנרגיה הסולארית הזו משמשת לתאורת המרכז המסחרי הנמצא בקומת הקרקע של הבניין. הבניין כבר זכה בתואר "המגדל הטוב ביותר" מטעם המועצה העולמית לבנייה לגובה ובכמה פרסים נוספים. 

"גם בישראל כבר התחילו ליישם חלק מהחידושים העולמיים ולתכנן את המגדלים החדשים בעירוב השימושים תוך הגדלה של קומת הקרקע והרחבתה כקומה המאפשרת שימושים מגוונים ותנועה זורמת מהרחוב לתוך הבניין וממנו, כולל חזיתות ירוקות. כך למשל ניתן לראות במגדלי TOHA ודה וינצ'י בתל-אביב, המתוכננים ע"י ישר אדריכלים", מפרגן שנהב.

מגדל Quay  Quarter/ צילום: שאטרסטוק
 מגדל Quay Quarter/ צילום: שאטרסטוק

 

המעלית האנכית תתחיל לנסוע כבר ב-2020

המעליות שאנחנו מכירים היום הן בערך בנות 100 שנה, ולא השתנו הרבה מאז. נכון, יש כפתורי בקרה ובכנס CTBUH הוצגו אפילו מעליות שמקושרות למרכז הבקרה העולמי, שמזהה תקלה עוד לפני שמישהו נתקע.

אבל שינוי של ממש יקרה רק אם נראה מעליות שלא מחוברות בכלל לכבל - ומעלית כזו בדיוק הציגה לאחרונה חברת טיסנקורפ. "במעליות רגילות משקל הכבל הוא מכשול כי הוא מגיע לכמה טונות", מספר שנהב. "המעלית החדשה, בשם מולטי, נעה בעזרת פס פלדה שהיא מחוברת אליו כמו פס של רכבת. בצמתים מתוכננים המעלית הזאת מתנועעת אנכית מסתובבת לתנועה אופקית. זה פורץ את המבנה המאוד מסורתי שראינו עד היום - וזה גם חוסך מקום כי צריך פחות פירים"". 

מעלית המולטי הראשונה תותקן ב-East Side Tower בברלין, כבר ב-2020. "בתיאוריה, זה פורץ את מגבלות הגובה של כל בניין", מדגיש דניאל ספריק, עורך המגזין של CTBUH.

המעלית האנכית/ צילום: שאטרסטוק
 המעלית האנכית/ צילום: שאטרסטוק