גד זאבי ודיסקונט הסכימו לעיקול 12.5 מ' ש' מכספי מירג' נדל"ן

זאת לעומת חוב נטען של 22 מיליון דולר מזאבי לבנק ומבלי להכריע בשאלת הרמת המסך בין זאבי לחברות שלכאורה בשליטתו ■ לצדדים הוקצבו כחודשיים להידברות ביניהם

גד זאבי / צילום: שלומי יוסף
גד זאבי / צילום: שלומי יוסף

האם נסללה הדרך להרמת המסך בין איש העסקים גד זאבי לבין החברות שלכאורה בשליטתו?

במסגרת העימות בין בנק דיסקונט לזאבי על חוב של 22 מיליון דולר, התקיים בסוף השבוע דיון בבית המשפט העליון בשאלת העיקול הזמני על כספי עסקאות שביצעו חברות שלכאורה השולט בהן הוא זאבי.

בדיון נתן השופט יורם דנציגר תוקף של פסק הדין להסכמת הצדדים כי חברת מירג' נדל"ן תעביר 12.5 מיליון שקל, מתוך סך הכספים מעסקת הנכס בלוד (שהוחזקו בנאמנות), לחשבון בנק שאותו תפתח החברה בבנק דיסקונט שביקש באוגוסט האחרון כי זאבי יוכרז פושט רגל, ובאופן שיחול על הכספים הללו העיקול הזמני שהוטל על ידי בית המשפט העליון עד לדיון אתמול (עיקול שבית המשפט המחוזי סירב בספטמבר האחרון להטיל).

העיקול הזמני אמנם לא מונע את האפשרות לטעון כנגד שליטתו של זאבי בחברות וכנגד הרמת המסך בינו לבינן, אולם נוכח הסכמת הצדדים, נדחה בחודשיים הדיון בתיק פשיטת הרגל, והידברות הצדדים עשויה להביא להתייתרות בקשת הרמת המסך והעיקול הזמני - שלבסוף נועד להבטיח את החזר החוב.

בסוף השבוע הביעה כונסת הנכסים הרשמית סיגל יעקובי את עמדתה בפני בית המשפט העליון התומכת בביצוע הרמת מסך לעסקיו של זאבי. כעת, בהסכמתה לעיקול הזמני - למעשה מצטרפת אליה בפועל חברת מירג' נדל"ן: היא אמנם טענה כי גד זאבי אינו בעל השליטה בה, אך הטלת העיקול על כספי התמורה מעסקת הנכס בלוד להבטחת חובו של זאבי תומכת בטענות הבנק לעניין שליטתו בחברות.

בספטמבר האחרון קבעה שופטת בית המשפט המחוזי בחיפה בטינה טאובר כי אין להיענות לבקשת דיסקונט לעקל כספים שהתקבלו מהעסקאות, בנימוק שלא הוכח שהחברות שביצעו את העסקאות אכן נמצאות בשליטת זאבי.

טענת זאבי, באמצעות עו"ד אודי גינדס, היתה כי הוא רק נושא משרה בחברות אלו, והבעלות עליהן היא של נאמנות משפחתית באמצעות ילדיו. מנגד טוען דיסקונט כי הצבת החברות ככאלו שאינן בשליטתו היא ניסיון לחמוק מתשלום חובו לבנק.

לעמדת בנק דיסקונט, המיוצג ע"י עוה"ד גבי מויאל מאור, אסף אנגלרד וזוהר אילן ממשרד המבורגר עברון, יש לראות בזאבי את בעל השליטה בחברות הללו - ביניהן מירג' פיתוח ומירג' נדל"ן - וכן יש להרים את מסך ההתאגדות בינו לבינן. זאת לצורך עיקול זמני של כספי החברות מעסקאות שהן ביצעו: עסקה שנערכה בין חברת מירג' נדל"ן לבין חברת "נציבים" לרכישת חלקה של חברת מירג' נדל"ן במקרקעין בלוד, ועסקת מכירת בית החולים אלישע בחיפה.