מלון דיפלומט בירושלים המיועד לשגרירות ארה"ב יפונה ב-2020

(עדכון) - השגרירות הודיעה כי הסכם השכירות עם משרד הקליטה לא יוארך ■ מנכ"ל משרד הקליטה: שנה וחצי לפני תום החוזה נעדכן את הדיירים - אנחנו מחפשים חלופה

מלון דיפלומט בירושלים / צלם: איל יצהר
מלון דיפלומט בירושלים / צלם: איל יצהר

כ-500 קשישים זכאי משרד הקליטה, המתגוררים במלון דיפלומט בירושלים, התבשרו לאחרונה כי אין בכוונת בעלת המלון, שגרירות ארה"ב בישראל, לחדש את הסכם השכירות עם משרד העלייה והקליטה כך שיוכלו להמשיך להתגורר במקום. המשמעות: הדיירים ייאלצו לפנות את המבנה בשנת 2020, השנה שבה מסתיים הסכם השכירות הנוכחי.

לאחר חשיפת "גלובס" מלפני כשבועיים, כי גובר החשש בקרב דיירי מלון דיפלומט לגורלם לאחר הכרזת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי שגרירות ארה"ב צפויה לעבור לירושלים, נפגשה שרת הקליטה סופה לנדבר (ישראל ביתנו) עם הדיירים והבטיחה להם כי יימצא פיתרון לכל אחד מהם בתוך ירושלים. יחד עם זאת, לא ניתן להם כל פירוט איזה פיתרון בדיוק יינתן וכיצד ימומש. הבוקר (ב') דנה ועדת הקליטה של הכנסת בגורלם של הקשישים, לבקשת ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני), לאחר שבקשתם להבין ממשרד העליה והקליטה איזה פיתרון יינתן להם לא נענתה.

"המאמצים שלי להבין איך בדיוק יתבצע המעבר של 500 קשישים לדיור חלופי לא צלחו, וביקשתי לקיים דיון בכנסת כדי לקבל תשובות עבורם. הקשישים מרגישים שלא מעדכנים אותם ושהם תמיד האחרונים לדעת". אמרה סבטלובה.

בדיון שהתקיים בראשות ח"כ אברהם נגוסה (ליכוד) התבקשו הצדדים, בדגש על משרד העלייה והקליטה, להסביר איזה פיתרון יספק המשרד לקשישים הזכאים וכיצד ימומש. אלא שבפועל, לא התקבלו תשובות מדויקות בדיון. מנכ"ל משרד העליה והקליטה, אלכסנדר קושניר, הבהיר כי שנה וחצי לפני סיום חוזה השכירות, המשרד יעדכן את הדיירים בפיתרון שנמצא, אך ביקש לא לפרט איזה מגעים מנהל המשרד כדי לא לפגוע באותם מגעים.

"למשרד העלייה והקליטה היה די זמן לפני הדיון, ולמרות זאת לא נערכו עם פתרון, ואפילו לא עם תשובות", אמרה סבטלובה ."לתדהמתי, מנכ"ל המשרד הבהיר כי הוא אינו חייב לספק תשובות בפורום הזה, והוא הסתפק ב'יהיה בסדר'.

"אם דיון סטטוטורי בכנסת הוא לא הפורום המתאים, אז איזה פורום כן מתאים למשרד העלייה והקליטה לעדכן בו את הדיירים? מדובר בזלזול בכנסת ובתפקיד חבריה לפקח על עבודת הממשלה, ויותר מכך, זלזול במאות קשישים שיפונו מהמלון. אנחנו לא דורשים פירוט התקשרויות עסקיות, אך מחובתנו לדרוש תשובות מספקות כדי שנדע אם הכיוון בו פועל המשרד הוא נכון".

סבטלובה, ששהתה בעצמה במלון דיפלומט כשעלתה לישראל, הוסיפה כי דיירי מלון דיפלומט קשישים בשנות ה-80 לחייהם, חיים בחרדה קיומית באשר לעתידם, ולא יודעים אם יישלחו לערים אחרות כשכל מרכז חייהם הוא בירושלים. תמיכה לכך, נתנה דיון גם רחל פוסטולובסקי, עובדת סוציאלית מטעם עיריית ירושלים, שהבהירה כי "משרד הקליטה צריך לעבוד יחד איתנו. הדיירים הם אנשים מבוגרים שנתונים לחרדות וללחצים. מדובר בתהליך שדורש הכנה מראש ואני חרדה לגורלם. פנינו למשרד הקליטה ולא נענינו. משרד הקליטה צריך לעבוד יחד איתנו".

באשר ליכולת של שוק השכירות בירושלים לקלוט 500 דיירים הוסיפה סבטלובה בדיון כי "מצוקת הדיור בבירה ידועה. אי אפשר לברוא יש מאין מאות יחידות דיור לאותם קשישים שיתאימו לצרכים שלהם. פניות רבות שהגיעו ללשכתי מעידות כי בעבר האריכו את חוזיהם אחת לארבע שנים, אך כעת, שמתקרב המועד, מתעלמים מהם. פניתי במספר שאילתות למשרד העלייה והקליטה, וקיבלתי תשובות מתחמקות, ועל כן יזמתי את הדיון".

מנהל רשות הקליטה בעיריית ירושלים, פיני גלינקביץ, הבהיר גם הוא בדיון כי "אני לא קונה את דברי המנכ"ל. אנחנו באיחור של שנתיים. חייבים להיערך ברמה עירונית למצוא פיתרון לכל משפחה ומשפחה. אין מספיק פתרונות בירושלים, ואף אחד מגורם מקצועי לא היה בסיור במלון דיפלומט. נקבעו שתי פגישות מטעם העירייה ביומן והן לא התקיימו. אחת באוגוסט והשנייה לפני שבוע. שתיהן נדחו בטענה ש"יהיה בסדר". אנחנו מכירים את בעיר ויכולים לסייע".

בתום הדיון, נקבע כי ועדת העלייה והקליטה תקיים סיור במקום וכי דיון נוסף ובו עדכון על פתרון דיור לדיירים הזכאים, ייתקיים עוד במושב הנוכחי של הכנסת. "חשוב לנו לשמור על זכויות הדיירים, ולא להוריד את הנושא מסדר היום, על מנת שמשרד הקליטה ייערך לפיתרון מעכשיו ולא ברגע האחרון" אמר נגוסה. "גם אני בדעה שאין צורך לחשוף משאים ומתנים שמתנהלים כדי לא לפגוע בהם, לטובת הדיירים".

מבקר המדינה: סכומי עתק

יש לציין כי גם אם משרד העלייה והקליטה מחפש בקדחתנות פיתרון דיור אחר למאות הקשישים במלון דיפלומט, הרי שמדובר במהלך שמתבצע באיחור רב. כבר בדוח מבקר המדינה לשנת 2009, נמתחה ביקורת חריפה על משרד העלייה והקליטה, השוכר עבור 500 עולים קשישים דירות במלון דיפלומט, הממוקם בשכונה היוקרתית ארנונה, ובשל כך משלם מקופת המדינה שכר דירה בסכומי עתק . בביקורת שנמתחה על המשרד צוין כי החוזה עם מלון דיפלומט נחתם עוד בשנת 1991 ומשרד המבקר קבע כי התעריף שמשלם משרד הקליטה עבור בית המלון גבוה במידה ניכרת מהתעריף של מקבצי דיור באזורים אחרים בבירה. החוזה עמו הוארך שוב ושוב באישור ועדת הפטור ממכרז במשרד האוצר, ובפעם האחרונה, הוארך העד שנת 2020. משרד המבקר קבע שהיה מקום לבחון אלטרנטיבות זולות יותר לשיכון העולים.

אלכס טנצר, ממובילי המאבק למען דיור ציבורי, אמר אף הוא כי "במשך שנים משרד הקליטה לא הכין תוכנית לאכלוס דיירי מלון דיפלומט במקום חלופי. מלון דיפלומט נחשב למקבץ הדיור הכי יקר בארץ ועלות שכירותו לקופת המדינה במשך 30 שנה תגיע לכמיליארד שקל. בכסף הזה היה אפשר לתת פתרונות לעוד אלפי משפחות. משרד הקליטה מחכה עד הרגע האחרון למצוא פיתרון ומשלם בינתיים את המחיר הכי יקר בארץ לדירות 18 מ"ר במלון דיפלומט, במקום לבנות הוסטלים בירושלים. אם אכן יהיה פינוי של קשישים ממלון דיפלומט, בתנאי השוק הקיימים, הדבר יעלה לקופת המדינה מיליונים רבים, ויקפיץ את דמי השכירות בשוק החופשי. האחראים הישירים לכך יהיו משרדי הקליטה והשיכון".

למרות פניות חוזרות למשרד העלייה והקליטה, לא נמסרה תגובה.