לפיד: נתניהו ייחקר בתיק 3000 ולכן פועל לקידום חוק ההמלצות

יו"ר יש עתיד: "טראמפ הוא נס גדול שקרה לנו, אך בכל מה שלא קשור לטראמפ, מצבנו גרוע. אנחנו בשבר שלא היה כמותו עם המפלגה הדמוקרטית" ■ "חוק המרכולים יגרום לחילולי שבת המוניים"

יאיר לפיד / צילום: אייל יצהר
יאיר לפיד / צילום: אייל יצהר

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, ערך היום (ב') תדרוך לתא הכתבים המדיניים, הכולל כתבים מכל כלי התקשורת, וציין כי המצג שמציב ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע למצבה הבינלאומי של ישראל אינו נכון. לפיד אמר כי נתניהו ייחקר בפרשת 3000, וזו הסיבה המרכזית שהוא והליכוד ממשיכים לפעול להעברת "חוק ההמלצות".

"אני מאתגר את הטיעון של נתניהו שאנחנו נמצאים ברנסנס מדיני. ראינו את הטבלה של ההצבעה באו"ם, ואם מניחים זאת אל מול הרשימה של הביקורים המדיניים בישראל או שעורך נתניהו בחוץ, אז ברור שיש מעט מאוד קשר בין הפעילות המדינית של נתניהו לבין ההצבעות נגד ישראל".

לדברי לפיד, ישראל מאבדת דורות צעירים של יהודים ושל אבנגליסטיים בארה"ב, ובנוסף לדבריו, ישראל דרדרה את היחסים עם המפלגה הדמוקרטית בארה"ב, בצורה שהיא מזיקה למדינה.

"הנשיא דונלד טראמפ הוא נס גדול שקרה לנו", הוסיף לפיד, "אך בכל מה שאינו קשור לטראמפ, המצב שלנו גרוע. אנחנו בשבר שלא היה כמותו עם המפלגה הדמוקרטית. חברי הקונגרס אליוט אנגל וג'רי נדלר נמצאים בסכסוך של ממש עם נתניהו ועם הסביבה שלו. אני בקשר רציף עם אנגל ונדלר. שני המחוקקים היהודים החשובים הללו ראו בביטול מתווה הכותל פגיעה אישית בתנועה הרפורמית".

לפיד חילק את משימות החוץ של ישראל ל-7 אזורים: ארה"ב, האיחוד האירופי, סין, רוסיה ומדינות ערב, והכניס לסל כללי את כל שאר יעדי החוץ של המדינה. לדבריו, בזירה הרוסית ישראל נמצאת כיום במצב קשה מאוד, כיוון שולדימיר פוטין לא התייחס לכל הבקשות הישראליות בנוגע להתבססות איראן בתוך סוריה.

"מדובר במפלה מדינית" אמר לפיד. "פוטין, שאמור היה להיות חבר שלנו, מוביל את המהלך, הוא מזמין את אסד ואת האיראנים, כי איתם הוא מנהל משא-ומתן, וכאשר שואלים את שר החוץ סרגיי לברוב מה קורה עם הישראלים, לברוב משיב 'איתם אנחנו מתייעצים', אך למעשה המדיניות שלהם היא פרו-איראנית. לאחר מכן גם שר ההגנה האמריקאי ג'יימס מאתיס מודה שאין להם מדיניות שהיא אנטי-איראן".

לפיד התייחס לשיפור היחסים בין ישראל לסעודיה ואמר כי מתחת לפני השטח הוא מודע לשיפור שחל, "אבל שום דבר לא ישתנה בשל תקרת הזכוכית של מערכת היחסים הזו, והיא הנושא הפלסטיני. כולם יודעים את זה".

באשר לשיפור היחסים עם סין, לפיד ציין כי הסינים מחוברים בעבותות לאיראנים, ומן הטעם הזה בלבד אין בכוונתם לפעול בשיתוף-פעולה עם ישראל. לדבריו, ארה"ב זקוקה לשיתוף-פעולה עם הסינים מול צפון קוריאה, ולכן לא תעשה דבר כדי ללחוץ על הסינים בנושא. 

בנושא חוק המרכולים אמר לפיד כי חוק זה "יגרום לחילולי שבת המוניים בכל רחבי הארץ, כפי שהיה הדבר עם חוק החמץ וחוקים אחרים שהחרדים דחפו".