הפגנת ערוץ 20: "ביבי, אין לך זכות קיום אם ניסגר"

כמה עשרות מעובדי ותומכי ערוץ 20, שבעליו מזהירים כי הוא עומד בפני סכנת סגירה, הגיעו בצהריים לת"א וקראו לשרים ולרה"מ למנוע את המהלך ■ השרים קרא ושקד מנסים להוביל הליך חקיקה מהיר שיסייע לערוץ, אך גם הוא נתקל בינתיים בקשיים

הפגנת ערוץ 20 / צילום: יונתן כיתאין
הפגנת ערוץ 20 / צילום: יונתן כיתאין

עובדי ערוץ 20 ותומכי הערוץ הפגינו היום (ב') בצהריים מול קריית הממשלה בתל-אביב נגד מה שהם מכנים "הרגולציה הבלתי אפשרית שמובילה לסגירת ערוץ 20". זאת, לאחר שבשבוע שעבר הודיע מנכ"ל הערוץ, שכי פרנץ, למועצת הכבלים והלוויין ולשר התקשורת כי הערוץ נערך להחזיר את רישיונו ולסגור את שידוריו, בעיקר על רקע התמשכות ההליכים הנוגעים לאישור לשדר מהדורת חדשות יומית.

ההפגנה הקצרה כללה כמה עשרות מעובדי הערוץ, ובהם הטאלנטים הבולטים שלו - שמעון ריקלין, אראל סג"ל, אמיר איבגי, ארי שמאי דנה סומברג ועוד. נוכחות עיתונאים מכלי תקשורת אחרים הייתה דלה במיוחד.

המפגינים נשאו שלטים שעליהם נכתב, בין היתר: "לא סוגרים את ערוץ 20", "ביבי עלינו לא שומר את ערוץ 20 סוגר" ו"איפה הממשלה? הרגולציה הורגת אותנו".

ואכן, כיוון האש כלפי הפוליטיקאים של הימין, והאיום כי דווקא במשמרת שלהם ייסגר הערוץ המזוהה עם הימין הוא אחד הקלפים החזקים שמחזיק הערוץ בידיו בימים אלה, שבהם לא ברור מהם כוונותיו הממשיות של בעלי הערוץ, יצחק מירילשווילי. ריקלין, מהדמויות המזוהות ביותר עם הערוץ, היטיב לתמצת זאת בדברים שנשא כשהודיע לשר התקשורת, לשרת המשפטים ולראש הממשלה: "אין לכם זכות קיום אם ערוץ 20 נסגר במשמרת שלכם".

ההפגנה עצמה התנהלה ללא אירועים מיוחדים, כשאחד משיאיה התרחש דווקא בתחילתה, כשפעילי השמאל יגאל רמב"ם וברק כהן הגיעו כשהם אוחזים תמונה של גיליוטינה שלידה נכתב "קוצץ סיגרים", וקראו קריאות נגד ערוץ 20 ובעליו.  

עוד לפני ההפגנה היום, על רקע איומי הערוץ, הודיעו בשבוע שעבר שר התקשורת, איוב קרא, ושרת המשפטים, איילת שקד, כי יקדמו בהליך מהיר הצעת חוק פרטית של שרן השכל שנוגעת לערוצים הייעודיים שערוץ 20 נמנה עמם, וכבר עברה במליאה בקריאה טרומית.

אתמול (א') אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה את הפרדת החוק הפרטי של השכל מהחוק הממשלתי של משרד התקשורת שאליו הוצמד בעת האישור המקורי של ההצעה בוועדת השרים. השלב הבא הוא דיון בחוק באחת מוועדות הכנסת לקראת אישורו בקריאה ראשונה, כשהמועמדת הטבעית לכך היא ועדת הכלכלה שבראשה עומד איתן כבל (המחנה הציוני). אלא שלפחות נכון לאתמול לא היה ברור האם החוק יוכל להגיע לטיפול בוועדה עוד השבוע, ואחד המהלכים שנבחנו הוא העברת החוק לוועדת הרפורמות שבראשה עומדת ח"כ רחל עזריה מ"כולנו" החברה בקואליציה.

הצעת החוק של השכל, עליה נכתב ב"גלובס" ביוני השנה, עוסקת בהקלות שונות לארבעת הערוצים הייעודיים (ערוץ 20, ערוץ 24, ערוץ 9 והלא TV), בעניינים הקשורים לפרסום ולפיקוח של מועצת הכבלים עליהם, אך במתכונתה הנוכחית היא רחוקה מלכלול את השינויים מרחיקי הלכת שנכללים למשל בהצעת משרד התקשורת, ונסמכים על המלצות פילבר, שלפיהם ניתן יהיה להקים ערוץ ללא כל מחויבויות תוכן או מינימום השקעה (לפחות בשנים הראשונות).

על-פי הערכות, ההצעה אמורה לשמש כפלטפורמה שעליה יולבשו התיקונים הדרושים במהלך הכנתה לקריאות הבאות בוועדה שאליה היא תגיע בסופו של דבר. בכל מקרה, מדובר בהליך שצפוי לארוך זמן לא קצר ולהיתקל בהתנגדות חריפה של שלושת הערוצים המסחריים.