ניצחון לעובדי קפה נואר: ביה"ד קיבל את ערעור ההסתדרות

ביה"ד הארצי קיבל ערעור שהגישה ההסתדרות על החלטת ביה"ד האזורי שלא להעניק לעובדים צווים זמניים נגד התנכלות הנהלת קפה נואר לפעילי ההתארגנות

הפגנת עובדי בית קפה נואר / צילום: ההסתדרות
הפגנת עובדי בית קפה נואר / צילום: ההסתדרות

עובדי קפה נואר, אשר הכריזו במארס השנה על סכסוך עבודה מול מעסיקתם, זכו היום (ב') לחיזוק משמעותי מבית הדין הארצי לעבודה. בית הדין הארצי קיבל ערעור שהגישה ההסתדרות, כגוף המייצג את העובדים במאבק, על החלטת בית הדין האזורי לעבודה שלא להעניק לעובדים צווים זמניים נגד התנכלות הנהלת קפה נואר לפעילי ההתארגנות ופגיעה בזכות ההתארגנות וזכות השביתה של העובדים.

במשך 3 חודשים, החל מאוגוסט, יצאו העובדים, בליווי פעילי הנוער העובד והלומד, להפגין מול בית הקפה. זאת תוך שהם עוזבים את המשמרת. כך גם מול מסעדות אחרות של בעלי הקבוצה, ובהן מסעדת סבסטיאן בהרצליה.

העובדים החלו להתארגן ואף בחרו בהסתדרות העובדים כארגון המייצג אותם, לצורך ניהול משא-ומתן מול ההנהלה, ואולם אחרי כמה חודשי הפגנות אינטנסיביים מול בית הקפה, פסק בית הדין לענייני עבודה בחודש שעבר כי ועד העובדים שהוקם במסעדת קפה נואר בתל-אביב ונאבק בהנהלה אינו יציג, וכי ההנהלה לא פגעה בהקמת ההתאגדות כפי שטענו העובדים.

עוד קבע בית הדין האזורי לעבודה כי בניגוד לטענות העובדים, הנהלת קפה נואר אינה מתנכלת לעובדים ובוודאי לא לעובדים שהיו שותפים להתארגנות. על-פי ההחלטה, ההנהלה טיפלה בעבירות משמעת של עובדים על-פי דין, ואין קשר בין אירועים אלה למשא-ומתן שמנהלים העובדים לחתימה על הסכם קיבוצי והתארגנותם.

ההסתדרות ערערה על החלטה זו לבית הדין הארצי, וזה קיבל את עמדתה וקבע כי "ההחלטה מעוררת קשיים". בהחלטת בית הדין הארצי שהתקבלה היום אחר-הצהריים צוין כי אחת הקביעות של בית הדין האזורי, לפיה זכותה של המעסיקה להביע את דעתה, "ולא ניתן לסתום את פיה באצטלה של חופש ההתארגנות" - נקבעה מבלי לבחון כראוי את העובדות ותוכן האמירות שנטען כי נאמרו לעובדים על-ידי מנהלים בקפה נואר.

עוד נקבע כי גם הקביעה לפיה הפסקת עבודה במהלך משמרת מצדיקה את ביטול יתר המשמרות של העובד במהלך אותו סידור עבודה - נקבעה ללא דיון ממצה בטענות העובדים. 

את הסתדרות הנוער העובד והלומד ייצגו עורכי הדין ארנה לין, אסנת לונגמן ואייל וייס ממשרד עורכות דין ארנה לין ושות'.