נתניהו וכחלון הורו לקדם את החוק למיסוי קרן קיימת לישראל

רה"מ ושר האוצר הורו ליו"ר ועדת הכספים גפני לחדש את חקיקת החוק, לאחר שלטענתם הפשרה שהושגה בעבר - לפיה הקרן תעביר 2 מיליארד שקל לאוצר - קרסה ■ בכירים בקואליציה: קק"ל לא עמדה בסיכומים עמה ■ קק"ל: הטענה שקרית

האוצר ינסה להעביר חקיקת-בזק להעברת כספים מקק"ל בגבוי ראש הממשלה, על-מנת לסגור בור של מיליארד שקל בתקציב 2018 שנוצר לאחר שהקרן חזרה בה אמש מתנאי הסיכום עם האוצר. מנכ"ל האוצר שי באב"ד אמר היום כי "בסיכום עם ראש הסגל של ראש הממשלה יואב הורביץ ובהנחיית ראש הממשלה האוצר יקדם מהלך חקיקה במטרה לאפשר לכנס את תקציב המדינה לא יאוחר מיום שלישי הבא. לדברי בכיר באוצר, נודע לו כי הסיבה לחזרתה של קק" מהסיכום היא ההערכה כי ממשלת נתניהו מתקרבת לקיצה. כשנשאל האם הפעם יצליח האוצר לגייס רוב להשלמת הליך החקיקה אמר הבכיר כי הלהערכתו "יש גבול לכמה ראש הממשלה ייתן שיבזו אותו".

"לילה לפני הגשת התקציב לראש הממשלה הם הודיעו לנו שיש פער של 1.8 מיליארד שקל שכרגע אנחנו צריכים לנסות לכנס אותו ב-24 השעות הקרובות כדי להציג את זה לראש הממשלה. (זו) התנהלות שקרית, שערורייתית מניפולטיווית תוך מצג-שווא ושבירת סיכומים עם ראש הממשלה" אמר היום בכיר באוצר בתדרוך לעיתונאים "דני עטר (יו"ר קק"ל) הוליך שולל ורימה את ראש הממשלה".

הבכיר ציין "ראש הממשלה עודכן אתמול (בהודעת קק"ל) באופן מיידי. התרגז כמובן, זה באנדרסטייטמנט, קרא לגפני והודיע באופן רשמי מחדשים את החקיקה באופן מיידי מפסיקים באופן מלא את המו"מ עם קק"ל אין מו"מ עם קק"ל לא ייערך מו"מ עם קק"ל סיימנו את הדיונים ועד מחר, גג יום שני-שלישי זה יעלה בהצבעה בכנסת. החוק הזה עובר". 

ההכנסות הצפויות לקקל
 ההכנסות הצפויות לקקל

הערב תיערך פגישה בין מנכ"ל האוצר לראש הסגל של ראש הממשלה יואב הורביץ לתיאום לוחות הזמנים של החקיקה, בהשתתפות יו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם יו"ר וועדת הכספים ח"כ משה גפני וראש המטה של שר האוצר נדב שיינברגר.

כזכור הצעת החוק לביטול הפטור ממס של קק"ל נמצאת עדיין לפני הנחה על שולחן מליאת הכנסת להצבעה בקריאה שנייה ושלישית לאחר שכבר אושרה בוועדת הכספים. בכוונת האוצר ליזום כעת שינויים בחוק, בתיאום עם משרד המשפטים. נציין כי הניסיון הקודם של האוצר לסיים את הליך החקיקה נעצר בלחץ חברי כנסת בליכוד - וכתוצאה מכך הושג הסיכום שהופר כעת על-ידי קק"ל, לטענת האוצר בפעם השלישית.

לפי הסיכום האחרון עם קק"ל הייתה הקרן אמורה לממן הוצאות מדינה בהיקף של מיליארד שקל ב-2018 ועוד 400 מיליון שקל בכל אחת מהשנתיים העוקבות (2019 ו-2020).

ישיבת החתימה על ההסכם עם קק"ל הייתה אמורה להיערך אתמול בשעות הערב, לקראת הצגת מסגרות תקציב המדינה לראש הממשלה מחר בבוקר. לדברי בכיר באוצר, בשמונה וחצי בערב הודיע לו מנכ"ל הקרן כי קק"ל הגיעה למסקנה שלא תוכל לעמוד בהעברות הכספים בתנאים שסוכמו. בנוסף נשלחה לאוצר טיוטת חוזה שהאוצר דוחה על הסף. לדברי הבכיר, מדובר בטענה "שקרית, מושחתת ומלאה במניפולציות", שנעשה בה שימוש על-מנת להפחיד את הדירקטורים בקרן ולגרום להם לדחות את הסיכום.

לדבריו, הנחות העבודה שהוצגו לדירקטוריון קק"ל היו שבשנת 2017 תקבל הקרן העברות מרשות מקרקעי ישראל בהיקף 1.8 מיליארד שקל, ב-2018 העברות בהיקף 1.2 מיליארד וב-2019 העברות בהיקף 850 מיליון שקל בלבד. בפועל לגרסת האוצר, כבר הועברו לקק"ל השנה 2.27 מיליארד שקל, ב-2018 ההעברות לפי תחזית של יו"ר רמ"י עדיאל שמרון יעמדו על 1.85 מיליארד וב-2019 ההעברות יהיו בין 1.4 ל-1.5. הפער הכולל בין שתי התחזיות הוא כ-1.5 מיליארד שקל. "הכל נעשה בצורה מכוונת במטרה לטרפד את העסקה" טען הבכיר באוצר. הבכיר הוסיף כי כי יו"ר וועדת הכספים בקק"ל הודיע לו מראש כי יטרפד את הסיכום - ואכן עמד בדבריו. 

מקק"ל נמסר בתגובה: "הטענה כי קק"ל אינה עומדת בהסכמים היא פשוט שקרית. הניסיונות של האוצר לחזק עמדות לקראת החתימה על ההסכם לא מקובלים עלינו. כפי שקק"ל עמדה בכל ההסכמים עד כה, אם ייחתם ההסכם תמשיך קק"ל לעמוד גם בהסכמים בעתיד".