סיכום שנה: 3.6 מיליון תיירים הכניסו למדינה 20 מיליארד שקל

שר התיירות יריב לוין: "שיא של כל הזמנים בתיירות לישראל השנה אינו דבר מקרי אלא תוצאה של מדיניות ברורה" ■ עוד נתונים מעניינים: 59% מהתיירים ביקרו בישראל לראשונה השנה, 25% הגדירו את מטרת ביקורם כביקור דת, ו-78% מהתיירים ביקרו בירושלים

יריב לוין / צילום: גיא יחיאלי
יריב לוין / צילום: גיא יחיאלי

כ-3.6 מיליון תיירים הגיעו לישראל ב-2017, מספר שיא. במשרד התיירות מעריכים כי היקף התרומה למשק הישראלי מהתיירות הנכנסת הגיע לכ-20 מיליארד שקל. מספר התיירים משקף גידול של 25% ביחס למספר התיירים שהגיעו לישראל ב-2016.

המדינה ממנה הגיע המספר הגדול ביותר של תיירים לישראל היא ארה"ב עם יותר מ-700 אלף תיירים - עלייה של 21% משנת 2016. במקום השני רוסיה עם 307 אלף תיירים, עלייה של 26% משנת 2016. את הגידול בתנועת התיירים מרוסיה אפשר לייחס לגידול בקווים ובטיסות מרוסיה לישראל, בין היתר של חברות לואו קוסט, ולמחיקת טורקיה ממפת התייר הרוסי בשנים האחרונות.

המדינה השלישית בהיקף התיירים שהגיעו ממנה לישראל היא צרפת עם 284 אלף תיירים, עלייה של 8% בהשוואה לשנת 2016. במקום הרביעי גרמניה, ממנה הגיעו כ-202 אלף תיירים, עלייה של 34% בהשוואה לשנת 2016; ובמקום החמישי בריטניה, ממנה הגיעו לישראל 185 אלף תיירים, עלייה של 10% משנת 2016.

מדינות נוספות מהן הגיעו תיירים השנה כוללות את אוקראינה, ממנה הגיעו 137 אלף תיירים; סין עם 105 אלף תיירים - אחת המדינות שמשרד התיירות שם עליהן את הדגש כבעלות פוטנציאל תיירותי עצום; מאיטליה עם 93 אלף תיירים; פולין עם 85 אלף תיירים; וקנדה עם 75 אלף תיירים.

נתון חשוב ומעניין הוא ש-59% מהתיירים שביקרו בישראל השנה הגיעו לכאן בפעם הראשונה, 25% הגדירו את מטרת הביקור מנסיבות דת, כלומר תיירות צליינות, 23% לתיור וטיול, ו-10% לבילוי והנאה. 24% הגיעו למטרת ביקור קרובים וידידים, ו-11% באו למטרת עסקים ושליחויות. זאת ועוד, 30% מהתיירים הגיעו בטיול מאורגן, % 64 באופן עצמאי, ו-6% קנו חבילת תיור.

היכן לנו התיירים? 63% לנו בבתי מלון - מה שמסביר את הגידול בהיקפי הלינות של תיירים כפי שפרסמנו לאחרונה בהסתמך על נתוני התאחדות המלונות. 21% מהתיירים שבאו ארצה לנו אצל קרובים וחברים, 4% לנו באכסניית נוער, 7% בדירות שכורות, ו-1% באכסניות נוצריות.

תקציב השיווק של משרד התיירות השנה עמד על 440 מיליון שקל וכלל קמפיינים שעלו באירופה, בארצות-הברית ובמזרח הרחוק - חלקם במסגרת שיתופי-פעולה עם חברות תעופה שפתחו קווים לישראל, דוגמת וויז אייר.

משרד התיירות בחר לקדם בפרסומים לא רק תיירות צליינית, כפי שנעשה לאורך השנים, אלא לשווק את ישראל ברבדיה האחרים, דוגמת חיי לילה, קולינריה וספורט. בין המהלכים השיווקיים זכורה התיירת ה-3 מיליון שזכתה לחשיפה, סוכת המציל בתל-אביב שהפכה למלון בוטיק, קמפיין שהושק ברשתות החברתיות בסין, אירוח של 3,000 מובילי דעת קהל מכל העולם ועוד.

המשרד נקט גם מדיניות של מענקים ותמריצים לחברות תעופה שמפעילות קווים מיעדים חדשים ובעלי פוטנציאל לתיירות נכנסת: לקווים שנוחתים בנתב"ג העניק המשרד מענק של 250 אלף אירו על כל תדירות שבועית (עד ל-3 תדירויות בשבוע) לכל חברת תעופה המפעילה קו טיסה ישיר מיעד שאין ממנו כיום טיסות לישראל - במסגרת זו נפתחו השנה 18 קווי תעופה חדשים לנתב"ג מיעדים במזרח אירופה, ממיאמי ומאיסלנד באמצעות חברות שונות, ביניהן LOT , Ryanair, Wizz Air ו-wow. המענקים לקווים שנוחתים באילת מתייחסים פר כרטיס ועומדים על 45 אירו על כל נוסע הנוחת בעובדה. כיום פועלות 50 טיסות שבועיות במסגרת קמפיין החורף, בו גם לוקחים חלק מלונות אילת.

משרד התיירות מעריך כאמור את היקף ההכנסות מתיירות חוץ בכ-20 מיליארד שקל. מספר המשרות במלונות עמד על כ-40 אלף בממוצע - עלייה של 8.3% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2016. לאור הגזרות עמן מתמודדים המלונות המעסיקים עובדים זרים, רובם ככולם מציינים מחסור בכוח-אדם.

ההוצאה הממוצעת לתייר במחצית הראשונה של 2017 עמדה על כ-1,600 דולר, כשההוצאה הממוצעת לתייר ליום עומדת על 162 דולר. מרכיבי ההוצאה העיקריים הם: 617 דולר על לינה, 245 דולר על תחבורה, סיורים ואתרים, כ-200 דולר על מזון ושתייה ו-168 דולר על קניות.

העיר בה ביקר מספר התיירים הגדול ביותר היא ירושלים עם 78%, אחריה תל-אביב-יפו עם 67%, ים המלח עם 49%, טבריה ואזור הכנרת עם 35% ולאחר מכן אזור הגליל עם 35%.

שר התיירות יריב לוין מסר: "שיא של כל הזמנים בתיירות לישראל השנה אינו דבר מקרי, אלא תוצאה של מדיניות ברורה. הפעולות שאנו עושים במשרד מאז כניסתי לתפקיד הביאו את ישראל לשיא חסר תקדים בתיירות לישראל, כאשר שנת 2017 שברה את שיא כל הזמנים בכניסת תיירים לישראל עם כ-700 אלף תיירים יותר והביאה לשיא בהכנסות למדינה מענף התיירות עם כ-20 מיליארד שקל שנכנסים למשק.

"חצי מיליון התיירים הנוספים שהגיעו אלינו השנה הם חצי מיליון שגרירים נוספים של ישראל בעולם ונציגים נאמנים שלנו ברשתות החברתיות, וזוהי גם תרומה מכרעת להסברה הישראלית. ביצענו מספר מהלכים משמעותיים, ובהם פנייה לקהלי יעד חדשים וממוקדים, בניית תתי-מותגים וקמפיינים חדשניים, שיתופי-פעולה עם סוכני התיירות אונליין הגדולים, מתן תמריצים לחברות תעופה שפותחות קווים חדשים לישראל והמשך פעולות השיווק ברחבי העולם. מהלכים אלה ועוד הביאו יזמים לזיהוי הפוטנציאל ולעלייה בהתחלות הקמה של מלונות. אני משוכנע שאם נמשיך כך, נראה תוצאות מספקות גם בשנה הבאה". 

מנכ"ל משרד התיירות, אמיר הלוי, הוסיף: "עם שבירת שיא כל הזמנים בתיירות כבר למעלה משנה, בעקבות פעולות שיווק חדשניות ויצירתיות - התחלנו לבצע שינויים גם במבנה הארגוני של המשרד, במטרה להתאימו לשוק התיירות החדש, תוך שימת דגש על תחום הדיגיטל ועל פיתוח נישות תיירותיות בעולם. פעלנו לשיפור תשתיות התיירות, כשהקו המנחה שלנו הוא קודם כל תחזוקה וניקיון האתרים הקיימים. אנחנו פועלים לגוון את אפשרויות הלינה בארץ, כך שיתאימו לטרנדים המתפתחים סביבנו, ובהמשך לגידול בתיירות, פועלים גם לגיוס כוח-אדם לתעשייה, המעסיקה כיום למעלה מ-200 אלף איש. בעקבות כל השינויים הללו אנחנו אופטימיים לגבי הגידול בתיירות וביסוסה כגורם משמעותי בתרומה למשק ולתעסוקה".