חשיפה: "המחלקה היהודית" ברשות המסים הצרפתית

רשות המס בצרפת הקימה מחלקת ייעודית לטיפול ביהודי המדינה ■ מטרתה: יהודים-צרפתים המשתמשים בישראל כמקלט מס ■ שגרירות צרפת: מכחישים את הפרסום

משרד האוצר הצרפתי / צילום: BERTRAND GUAY / AFP
משרד האוצר הצרפתי / צילום: BERTRAND GUAY / AFP

בעיר היפהפייה פריז, ברובע ה-12, ברחוב ברסי, על גדות נהר הסיין, בקומה-13 של בניין משרד האוצר ומטה רשות המסים המרכזית של צרפת, קורה לאחרונה דבר שעלול להסעיר את יהודי צרפת, וליצור טלטלה ביחסיהם עם המדינה שבה הם מתגוררים. בשקט-בשקט, מתחת לרדאר, נפתחה שם לאחרונה מחלקה סודית שכל מטרתה ותפקידה לטפל בהעלמות המס של יהודי המדינה האירופית הקסומה. "גלובס" חושף לראשונה את פרטי המחלקה הסודית, ש"מסמנת" את היהודים בצרפת ואת העולים החדשים מצרפת לישראל.

ל"גלובס" נודע, כי בשנה האחרונה הקימה רשות המסים ברפולביקה החמישית מחלקה ייעודית לטיפול ביהודי צרפת. המחלקה מונה כיום 20 עובדים דוברי עברית, ובימים אלה מגייסת הרשות חמישה עובדים נוספים. מדובר במחלקה חריגה, שככל הידוע אין לה אח ורע בעולם. רשויות מס לא נוהגות להקים מחלקה המסמנת לאום מסוים או דת מסוימת. הדבר מעורר תמיהה בעיקר כשמדובר בצרפת, המוגדרת בחוקתה כרפובליקה חילונית, הנמנעת מ"לסמן" אנשים לפי דתם. רשויות מס בעולם כן מקימות צוותים לטיפול במגזרים בעייתיים מבחינת דיווחי המס שלהם. הן מסמנות כמטרה שוק כזה או אחר שקיים חשש לאינפלציה של הון שחור במסגרתו, כגון שוק הנדל"ן או שוק היהלומנים; אולם, הקמת מחלקה ייחודית שמטפלת בלאום מסוים או בדת מסוימת, אינה דבר מקובל. בלשון המעטה.

ה"מחלקה" היחידה הקרובה לכאורה באופייה למחלקה הצרפתית הסודית, היא מחלקה חדשה שהוקמה בארה"ב, ברשות המסים האמריקאית (IRS), שעוסקת בטיפול בתיקים של ישראלים, ישראלים-אמריקאים ואמריקאים שיש להם נכסים וכספים בישראל. אולם, המחלקה האמריקאית נולדה על רקע הסכם הפטק"א שנחתם בין ישראל לארה"ב, שבמסגרתו מועבר מידע בהיקפי ענק בין המדינה על נישומיה - ומישהו צריך לטפל בו. לא זו הסיבה לשמה הוקמה המחלקה ברשות המסים הצרפתית.

המחלקה הצרפתית הוקמה לצורך טיפול במעלימי מס יהודים-צרפתים, וגויסו אליה עובדים בעלי ניסיון והבנה מקצועית עמוקה גם בחוקים במדינת ישראל, על-מנת לבחון אם היהודים משתמשים בחוקים אלה על-מנת להעלים מס בצרפת. מטרתה של המחלקה לתפוס מעלימי מס צרפתים המשתמשים במדינת ישראל כמקלט מס.

בחינת עסקאות נדל"ן

לדברי מומחה מיסוי בינלאומי, המכיר את המחלקה הסודית, "זה מאוד-מאוד חריג להעסיק 20 עובדים דוברי עברית או כל שפה אחרת ברשות מסים זרה. ברוב הרשויות יש עובד אחד או שניים דוברי עברית, וגם בישראל כאמור יש עובדים דוברי אנגלית או צרפתית כדי לחתום על אמנות ולנהל יחסים בין הרשויות של המדינות השונות. בכל רשות יש עובדים דוברי שפות זרות במסגרת הקשרים של המדינות עם מדינות אחרות, אבל 20 פלוס חוקרים דוברי עברית, זה חריג מאוד".

עוד חושף אותו עו"ד, כי מהיכרותו עם המחלקה ועובדיה, חלק מהעובדים שגויסו התגוררו בעבר בישראל. "הם גייסו צרפתים דוברי עברית שחלקם גרו בעבר בישראל וירדו חזרה לצרפת", הוא מספר ל"גלובס".

לפי המידע שהגיע לידי "גלובס", כחלק מפעילות המחלקה, מנפיקים עובדי המחלקה נסחי טאבו בישראל במטרה לבחון עסקאות הנערכות בארץ ולהגיע לתושבי צרפת אשר רכשו כאן נכסים. החוקרים מיפו את הרחובות המרכזיים בערים שונות בישראל, בהן תל-אביב, הרצליה, רעננה, נתניה וירושלים - שבהן מתבצעות רכישות רבות על-ידי יהודים, תושבי צרפת, הוציאו נסחי טאבו ובחנו את פרטי העסקה כדי לאתר מספרי דרכונים זרים. בעסקאות שבהן אותרו דרכונים צרפתים, הצליבו החוקרים את המידע עם המידע שיש להם במאגריהם, הדיווחים של אותו יהודי-צרפתי על נכסיו והכנסותיו - ובמקרים שבהם התגלה כי לא דיווח על נכסים שרכש בישראל, הוא אף זומן לחקירה.

כך, כפי שנודע ל"גלובס", הגיע לאחרונה יהודי-צרפתי לאותה מחלקה סודית, לצורך "ביקורת", כשהוא אינו יודע במה בדיוק עוסק הדיון. ליתר ביטחון הוא הגיע מלווה בעורך דינו - עובדה שהתבררה כחשובה ביותר עבורו. מהר מאוד במהלך הדיון על הצהרותיו בדבר נכסיו וכספו, הציגו החוקרים בפני עוה"ד נסח טאבו הכולל את כל הדירות של הלקוח הצרפתי-יהודי בישראל. הדיון התנהל ובסיומו תהה עוה"ד באיזו מסגרת מבוצעת החקירה החדשה. שיחת מסדרון תמימה לכאורה עם אחד החוקרים חשפה את העובדה המדהימה, כי מדובר במחלקה ייעודית לטיפול ביהודי צרפת ובהעלמות המס שלהם.

העולים מצרפת על הכוונת

נוסף על מיפוי הנכסים של הצרפתים בישראל, רשות המסים בצרפת החלה, באמצעות המחלקה הייעודית, לבצע חקירות ישירות של יהודים, תושבי צרפת, המבצעים עלייה לישראל. הרשות בצרפת בודקת כיום כל תושב צרפתי שמדווח על עלייה לישראל, ובוחנת אם יש ברשותו כספים או נכסים שעליהם לא הצהיר בעבר ואם זו הסיבה שבגינה החליט לעלות לישראל.

לפי נתוני משרד העלייה והקליטה, העלייה מצרפת עלתה דרמטית בשנים האחרונות. במחצית הראשונה של שנת 2017 הגיעו לישראל 1,211 עולים חדשם מצרפת. ממחקר שנערך באוניברסיטת בר-אילן עולה כי התועלת הכלכלית הצפויה למשק הישראלי בשנים 2014-2026 מקליטת עולי ויוצאי צרפת, עומדת על כ-65 מיליארד שקל. המחקר מניח כי עד ל-2026 יגיעו לארץ כ-100 אלף עולים מצרפת.

הנתונים הללו לא מפתיעים אף אחד. במשך שנים דובר על הרכישות המאסיביות של נכסים בישראל על-ידי צרפתים, אלה שעולים ואלה שלא, ואף נפתחו מספר חקירות בינלאומיות נגד צרפתים, בחשד כי ביצעו עבירות מס והעלמות מס בהיקפים עצומים בצרפת, והלבינו את הכספים בישראל באמצעות רכישות הנדל"ן (ראו מסגרת). הדברים הללו, ככל הנראה, הדליקו את הנורות האדומות ברשות המסים הצרפתית שהחליטה לסמן את היהודים הצרפתים כיעד.

עוד נודע ל"גלובס" כי רשות המסים הצרפתית היא מהרשויות המרכזיות שפונות אל רשות המסים הישראלית לקבלת מידע על תושבים צרפתים שיש להם נכסים בישראל, בהיקפים מאוד חריגים לעומת מדינות אחרות, אך רבות מהבקשות נדחות. "הם פונים כמעט כל יום לרשות המסים בישראל בבקשות לקבלת מידע על אדם כזה או אחר, אך הרבה בקשות נדחות, כי הם לא עומדים בתנאי האמנות בנוגע לחילופי המידע. הם מנסים לעשות פישינג", אומר גורם מתחום חילופי המידע בין המדינות.

משגרירות צרפת נמסר בתגובה: "הרשויות בצרפת, במסגרת המאבק בהעלמות המס, מנהלות חקירות הנוגעות למקרים אינדיווידואליים, וזאת בהתאם להסכמים הבינלאומיים. הרשויות בצרפת מכחישות את קיומה של מחלקה מיוחדת. חשוב ביותר לציין שהדברים שנכתבו שקריים.

"תחשיב המיסוי בצרפת נעשה על-פי שיקולי סיכון. לפיכך אינו קשור כלל וכלל להשתייכותם הלאומית של משלמי המסים או למוצאם האתני. בשנה הבאה צפויים חילופי מידע אוטומטיים בין יותר ממאה מדינות החברות ב-DCEO".

הצרפתים בעקבות יהודי צרפת: יותר מדי חשדות להעלמות של מיליוני אירו מצד עולים

מה עורר את רשויות המס בצרפת דווקא נגד היהודים הצרפתים? ככל הנראה, הפרשיות הפליליות הגדולות מהשנים האחרונות במסגרתם התגלה או נחקר החשד כי אלה העלימו מאות מיליוני אירו, ולפעמים מיליארדים, מהרשויות, הלבינו הון, ולעיתים עשו זאת כשהם מסתתרים מאחורי ישראל שאימצה אותם ואת כספם אל חיקה. אחת הפרשות הגדולות הקשורות ליהודי-צרפתי, הנה פרשיית התרמית בה היה מעורב ארנו מימרן. ביולי אשתקד נשלח איש העסקים הצרפתי-יהודי ארנו מימרן, לשמונה שנות מאסר בבית משפט בפאריז על חלקו ב"פרשת ההונאה של המאה", שנגעה למסחר ומיסוי זכויות פליטת פחמן לאטמוספירה, לפי התביעה הצרפתית. מימרן הועמד למשפט כחשוד מרכזי בהונאה בהיקף של 282 מיליון אירו במסחר ומיסוי של היתרי פליטת פחמן. הוא היה אחד מ-12 חשודים בהונאה המסיבית, שכללה קנייה של נקודות זיכוי לפליטת פחמן במדינות באיחוד האירופי שבהן לא קיים מע"מ, וגבייה של 19.6% במע"מ כאשר נקודות הזיכוי נמכרו לתעשייה בצרפת. כספי המע"מ כביכול מעולם לא הועברו לממשלת צרפת.

שישה מהחשודים הם יהודים-צרפתים, שנמלטו לישראל לפני המשפט, וקיבלו ככל הנראה אזרחות ישראלית. צרפת דורשת את הסגרתם.

הצרפתים באים
 הצרפתים באים

רשויות המס בצרפת חוקרות כבר שנים חשדות נגד צרפתים יהודים ועולים צרפתים לישראל, שניסו על-פי החשד להבריח כספים ישראל. במקרים שונים אף הגיעו לכאן חוקרים ושופטים צרפתיים לצורך ביצוע החקירה בארץ.

כך, בספטמבר 2016 נחשף ב"גלובס" כי חוקרי יחידת לה"ב 433 (יאח"ה) של המשטרה וצוות חקירה מיוחד שהגיע לארץ מצרפת, פשטו על בתיהם של עולים מצרפת המתגוררים במרכז הארץ, אספו חומרים ועיכבו חשודים לחקירה בחשד לביצוע עבירות מס והלבנת הון בצרפת, ובמדינות נוספות, באמצעות רשת של חברות קש.

חקירה זו לא הייתה הראשונה בה הרשויות בישראל משתפות פעולה עם הרשויות בצרפת, ומבצעות מעצרים בישראל לבקשת משרד המשפטים הצרפתי. בנובמבר 2013 פשטו חוקרי יחידת לה"ב 433 של משטרת ישראל על מספר בתי יוקרה בשכונת הרצליה פיתוח, הנמצאים בבעלות של יהודים-צרפתים עשירים. זאת, לאחר שבחקירת רשויות המס בצרפת עלה חשד כי בעלי הבתים ביצעו עבירות מס והעלמות מס בהיקפים עצומים בצרפת, והכספים "השחורים" הולבנו בישראל באמצעות רכישות הנדל"ן.

שיתוף הפעולה בין המשטרות של ישראל ושל צרפת בחקירות השונות התבצע לאחר פניית האינטרפול בצרפת ל"יחידת האינטרפול" במשטרת ישראל - היחידה האחראית על הקשר וחילופי המידע בין ישראל לחו"ל. חוקרי האינטרפול פנו בבקשה רשמית לסיוע בחקירתם בצרפת, ומכוח הסכמים לשיתוף פעולה בין משטרות שונות ברחבי העולם, ניתן הסיוע על-ידי שוטרים ישראלים. גם חוקרי רשות המסים שולבו בחקירות, תוך ניסיון לסייע לרשות הצרפתית לחשוף הלבנות הון נוספות של היהודים החשודים.

מומחי מס: "נוהל בעייתי המפלה לרעה את יהודי צרפת"

מומחי מס המייצגים אזרחים צרפתים ועולים חדשים מצרפת בישראל, נדהמו לשמוע על המחלקה החדשה. לטענתם, מדובר בנוהל חדש ובעייתי המפלה לרעה את יהודי צרפת. בנוסף, גורמים שונים ברשות המסים הופתעו מהפרטים על המחלקה, ואמרו כי העניין מעורר "תחושת אי-נוחות". עוד אומרים מומחי מס, כי אין לזה אח ורע בעולם, וזה מעורר שאלות של אכיפה סלקטיבית, אי שוויון באכיפה וסימון לא ראוי של היהודים כיעד.

לדברי עו"ד איתי ברכה, מומחה מס המייצג לקוחות צרפתיים מול רשויות המס בישראל ובצרפת, "מדובר בנוהל חדש ובעייתי המפלה לרעה את יהודי צרפת. מדובר במהלך חריג ונדיר באופן קיצוני בו רשות מסים במדינה זרה מקימה מחלקה ייעודית לטיפול ביהודים, ומגייסת כמות חריגה של עובדים לשם כך".

לדבריו, אין מחלקה דומה ברשויות מס אחרות בעולם. "אינני מכיר בכל העולם מחלקה דומה לזו אשר הוקמה בצרפת, בטח לא באותה כמות עובדים. בארה"ב אמנם קיימת מחלקה ייעודית מתוך הצורך היומיומי בתקשורת ישירה עם הרשויות בישראל ובהתחשב בהיקף המסחר בין ישראל ובין ארה"ב, אך בטח ובטח אין הכוונה העיקרית לתפוס ברשות את מעלימי המס". עוד מוסיף עו"ד ברכה, כי "מחלקה שכזו מפלה באופן קיצוני את היהודים בצרפת ופוגעת בשוויון בין האזרחים השונים. הקמת מחלקה שכזו מהווה אמירה פסולה מצד הרשויות בצרפת ומעמידה את הקהילה היהודית תחת אור זרקורים שאינו מחמיא כלל".

- ומה עם העולים מצרפת?

"בימים אלה, ובניגוד לדעה הרווחת בקהילה הצרפתית, דווקא ההודעה על עזיבה ועלייה לישראל שמדווח יהודי תושב צרפת לרשויות הצרפתיות, אינה פותרת ליהודים את הבעיה, אלא להיפך - מעשה זה דווקא מסיט את אור הזרקורים אל עבר אותו אדם והרשויות בצרפת מתחילות חקירה בעניינו על-מנת לאתר אם הוא מחזיק כספים ונכסים בישראל שאינם מדווחים בצרפת. זאת, דרך חילופי מידע בינלאומיים או בדרכים אחרות".

עו"ד אורי גולדמן, מומחה מיסוי בינלאומי והלבנות הון ממשרד גולדמן ושות', מוסיף כי "יהדות צרפת היא אכן עתירת ממון, ונראה כי מעבר לגל הסכמי שיתופי המידע הבין-מדינתיים, רשויות המס המקומיות בכל מדינה מבקשות לפעול עצמאית על-מנת לאתר בעצמן מעלימי מס, מבלי להתבסס על מידע מהרשות המקבילה". עם זאת, מוסיף עו"ד גולדמן, "למרות שעל פניו נראה כי מדובר באכיפה על בסיס ריכוז ממוני ומתוך רציונל כלכלי, הרי שההתמקדות בקהילה היהודית בצרפת מדיפה ניחוח רע על רקע לאומי או פוליטי". לדברי עו"ד גולדמן, "ניתן היה לבצע פילוחים וחתכים אחרים לאיתורו של הממון, ולאו דווקא פילוח המבוסס על לאומיות או שייכות דתית".

עו"ד גולדמן מציין כי עולים חדשים פטורים מדיווח ותשלום מס בישראל למשך 10 שנים, אך אצל בעלי ממון, בעלי חברות ונכסים אחרים בצרפת הנושא הוא מורכב יותר. "כאשר העולה הוא בעל הון, מדובר במציאות מורכבת של התאמה בין חקיקת המס בישראל ובחו"ל העוברת גם דרך אמנות המס. הדברים אמורים במיוחד ברקע המלחמה בהון השחור". ויש גם מי שמנסה להרגיע את הרוחות בטרם התלקחות. כך, עו"ד הנרייט פוקס, שותפה במחלקה מיסוי בינלאומי בפרל-כהן-צדק-לצר-ברץ, מזכירה, כי יש לראות את התופעה כחלק מהעידן החדש במלחמה נגד ההון השחור. "בארצות רבות רשויות המס והרשויות למלחמה בהלבנת הון הקצו קבוצות יעודיות בכדי לפקוח עין על סקטורים ספציפים בשוק ועל קבוצות של משלמי מסים.

באשר לישראל, אומרת עו"ד פוקס, "נציבת מס הכנסה של ישראל נסעה בעצמה לשווייץ בכדי להגיע להסדרים הדוקים עם שווייץ כדי למנוע אתהחזקתם של כספים בלתי חוקיים השייכים לתושבי ישראל. רוב המדינות שינו גם את החקיקה שלהן כדי להתאים את חוקי הלבנת הון והעלמות מס כדי שייחשבו ל'פשע עיקרי', לפיה-FBA.