המתמחים טוענים: ציוני בחינת לשכת עוה"ד תוקנו כלפי מטה

למכתבם מאמש צירפו תשובות בחינה ■ שקד ליו"ר שדולת המתמחים: פקטור - רק דרך הוועדה הבוחנת

איילת שקד ואפי נוה / צילום: יוסי זמיר
איילת שקד ואפי נוה / צילום: יוסי זמיר

הבחינה האחרונה שערכה לשכת עורכי הדין, מועד דצמבר, אותה עברו רק 34% מכלל הנבחנים - ממשיכה להכות גלים. לאחר שלא נענתה בקשת רבים מהם ביום שני האחרון, באמצעות עורכי הדין אילן בומבך ושמוליק ספיר ממשרדו, להיפגש עם נציגי לשכת עורכי הדין על-מנת לפרוש בפניהם כראוי, לטענתם, את הליקויים בבחינה - פורסמו תוצאות הבחינות האמורות, שחשפו אחוז מעבר נמוך מאי-פעם.

בעקבות הגילויים פנו שוב אמש הנבחנים שכשלו, כ-1,500, לשרת המשפטים, איילת שקד, ולראש הוועדה הבוחנת, יוסף אלרון, במכתב חריף החושף לטענתם פגמים נוספים בבחינה, ומאיים בפניה לבית המשפט: "ההיקף העצום של התיקונים בדיעבד בחלק הניסוח המשפטי מעלה חשש כי תוצאות המעבר של הנבחנים 'עוצבו' לפי פרמטרים פסולים [כוונתם בין השאר למקום לימודים, מ' ר'], אשר היוו ויסות של אחוז המעבר בין האוניברסיטאות לבין המכללות, לאחר שלב הבדיקה הראשוני של המבחנים".

רק בגין כך, טוענים המתמחים, יש לפסול את הבחינה - אפילו בלי להתחשב בפגמים האחרים עליהם עמדו בפנייתם הקודמת.

במועד הבחינה האחרון מ-10 לדצמבר נבחנו המתמחים לראשונה במתכונת חדשה שכללה כתיבה משפטית וכן שאלות בסוגיות משפטיות מהותיות, ולא רק שאלות על סדרי הדין ופרוצדורה כפי שהיה במבחנים עד כה.

בסיום הבחינה התעוררה סערה בקרב הנבחנים-מתמחים שניגשו אליה, אשר טענו כי נעשה להם עוול, וכי מטרת הבחינה הייתה להכשילם. נציגם, עו"ד בומבך, פנה כאמור בתחילת השבוע לשרת המשפטים, איילת שקד; ולראש הוועדה הבוחנת, שופט בית המשפט העליון יוסף אלרון; וכן לראש לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נוה; בו דרש להיפגש עם נציגי לשכת עורכי הדין בהקדם, כדי שיוכלו לשטוח את טענותיהם באופן מפורט, בעקבות עננה וחוסר ודאות שהם מצויים בה כרגע, ואשר לטענתם גורמת להם נזקים חמורים.

תלונות הנבחנים היו כי למעשה שימשו "שפני ניסיון" שעל גבם בוצעו שינויים מהותיים בהליך בחינת ההסמכה, שלא בוקרו כהלכה. הנבחנים טענו כי נדרשו לענות על שאלות במסגרת זמן קצרה בחצי מהזמן שניתן במבחן לדוגמה שפורסם על-ידי לשכת עורכי הדין; כי הבחינה עסקה בשאלות אזוטריות רבות, תוך מיעוט עיסוק בנושאי ליבה; וכי הבחינה עסקה ברובה בנושאים שכלל לא הופיעו בבחינות קודמות.

לפנייה האמורה מיום שני לא הגיבו נציגי הלשכה, ובעקבות פרסום הציונים העלו המתמחים הילוך במאבקם: הם לא הסתפקו בהפגנות שונות (ובין השאר מול כנס של מחוז חיפה בלשכת עורכי הדין - הפגנה אותה כינתה הלשכה "אלימה"), ואמש צירפו למכתב חדש ששלח בומבך, בשם כ-1,500 מהם, טופסי בחינות שלטענתם מעידים על "הטיה מכוונת": "בימים האחרונים הצטברו ראיות לפגמים מהותיים נוספים בהליך בחינת ההסמכה", נכתב. "מתברר כי בתשובות רבות של נבחנים בחלק א' של המבחן - 'הניסוח המשפטי' - נמחקו ותוקנו כלפי מטה ברובריקות הציון הסופי בחלק זה".

המתמחים טוענים ל"חשש להטיה מכוונת של תוצאות הבחינה שנערכה לאחר מתן הציון הסופי שניתן לנבחנים".

עוד לטענתם, יש בידי הבוחנים את הפרטים האישיים של כל נבחן ומקום לימודו - והציון נקבע ללא הערות, בכתב-יד, מה שמעיד לטענת המתמחים על הנחיה מגבוה לתקן מטה את הציון של בוגרי המכללות. יוזכר כי על-פי התוצאות שפורסמו השבוע, אחוז המעבר של בוגרי המכללות נמוך במיוחד ועומד על 27% בלבד, כאשר מנגד מציגים בוגרי האוניברסיטאות תוצאות טובות יותר באופן קיצוני, עם 75% מעבר בבחינה.

יו"ר שדולת המתמחים בכנסת, ח"כ עיסאווי פריג', פנה אף הוא לשרת המשפטים בבקשה כי יינתן פקטור לנבחנים שיאפשר מעבר של רבים יותר מהם, אך שקד השיבה אתמול כי "לשר משפטים אין סמכות לשנות מציון של נבחן בבחינה", וכי סמכות זו מסורה לוועדה הבוחנת.

תגובת לשכת עורכי הדין לטענה אודות תיקוני ציונים בטפסים: "מצער ומזעזע לראות כי סטודנטים למשפטים, אשר שואפים לקבל הסמכה כעורכי דין שומרי חוק, אינם בוחלים בהתנהלות הכוללת הפגנות אלימות, קללות ונאצות", נכתב. "כעת הגדישו את הסאה בהטחת האשמות חמורות בוועדה הבוחנת אשר בראשה עומד שופט של בית המשפט העליון, ואשר כוללת שופטים מחוזיים, פרקליטים בכירים בשירות המדינה ואף פרופסורים מהאקדמיה, תוך ייחוס עבירות פליליות לחבריה ולצוות הבוחנים בודקי הבחינה. המסר היחיד להתנהלות מסוג זה הוא אפס סובלנות ומיצוי הדין עם הנהגת המתמחים, אשר במסגרת המחאה חצו כל גבול לגיטימי".

בתוך כך נודע ל"גלובס" כי מועד קיץ 2018 של הבחינה הבאה של לשכת עורכי הדין, השנייה במתכונת החדשה, שאמורה הייתה להתקיים ביום 14 ליוני - נדחה לתאריך בלתי ידוע בשל החג המוסלמי עיד אל-פיטר החל באותו יום. ח"כ פריג' הוא שפנה ללשכה בבקשה לשנות את מועד הבחינה, והלשכה בתגובה ביטלה את המועד, תוך שנימקה את הטעות בכך שהסתמכה על הנכתב ב"לוח המועדים".