הצעת חוק: לחייב את רשות המסים לבצע החזר מס מיוזמתה

הסוף לגביית מס ביתר? הצעת חוק חדשה של ח"כ נחמן שי מבקשת להסדיר את בעיית מיסוי היתר בישראל ■ שי: "הצעת החוק מבקשת לעשות צדק - לא ייתכן שרשות המסים תיתן יד לגזל כספי מס שלא בצדק"

נחמן שי / צילום: איל יצהר
נחמן שי / צילום: איל יצהר

הצעת חוק חדשה של ח"כ ד"ר נחמן שי (המחנה הציוני) מבקשת להסדיר את בעיית מיסוי היתר בישראל. כיום, מדי שנה מחזירה רשות המסים כ-700 מיליון שקל לשכירים אשר פונים לרשות המסים ומבקשים באמצעות הגשת דוח, החזר בגין גביית יתר. אולם, רשות המסים אינה נוקטת מאמצים מיוזמתה כדי לאתר את הזכאים, וכך מיליוני שקלים שמקורם בגביית יתר נותרים בידיה.

הסיבה העיקרית לגביית יתר היא שבמדינת ישראל שכירים משלמים מס חודשי (המס נגבה ממשכורתו של השכיר), בעוד שהחישוב של חבות המס האמיתית נעשה באופן שנתי, מה שגורם להפרשים. כך נוצר מצב בו אם במהלך השנה שונה מקום העבודה, השתנה גובה השכר, נוצרה אי-רציפות תעסוקתית או שינוי במצב האישי, ככל הנראה לנישום תיווצר זכאות להחזר מס.

סיבה נוספת היא חוסר מודעות של הנישום לזכאויות שונות המוקנות לו בדין - ניכוי הוצאות שהוציא בייצור הכנסתו, אותן הוא רשאי לנכות מהכנסתו החייבת (הקטנת בסיס המס), נקודות זיכוי וזיכויים אחרים.

סיבה שלישית לגביית היתר נעוצה בקשיים פנימיים בהעברת מידע בין הרשויות המנהליות השונות, כמו נתונים הקיימים אצל המוסד לביטוח לאומי בנוגע לתקופת עבודתו של אזרח בשנת מס מסוימת שאינה מגיעה למעסיקים השונים.

ח"כ שי, יוזם החוק, אמר כי "הצעת החוק מבקשת לעשות צדק עם ציבור אזרחים גדול שמילאו חובתם האזרחית למדינה ושילמו מס יתר. הם זכאים להחזר מתאים. לא ייתכן כי רשות המסים תיתן יד לגזל כספי מס שלא בצדק". 

הצעת החוק מבקשת לחייב את רשות המסים לבצע החזר מס באופן אקטיבי, כלומר ליידע את הנישום שלגביו התקבלו נתונים אצל פקיד השומה כי עומדת לזכותו יתרת מס. לאחר שיאשר את הפרטים לגביו, רשות המסים תעביר את יתרת המס לחשבונו.

הצעת חוק לתיקון פקודת מס הכנסה (זכאות להחזר מס יתר באופן אקטיבי), התשע"ו-2016, תעלה מחר (א') לוועדת השרים לעניינים חקיקה.