בתחילתה של 2018: רמי לוי נכנס לקופיקס ויוצר נוכחות עירונית

רמי לוי ירכוש 20% מקופיקס לפי שווי של 105 מיליון שקל, עם אופציה לרכישת השליטה בפעילות המרכולים ■ מייסד קופיקס, אבי כץ: "ההחלטות יהיו של רמי לוי, לא משנה כמה מניות הוא יחזיק; תנאי הסחר שלו יעבירו את סופר קופיקס לרווח"

רמי לוי / צילום: איל יצהר
רמי לוי / צילום: איל יצהר

רגע לפני כניסת השנה האזרחית החדשה הודיע רמי לוי כי חתם על העסקה שתכניס אותו לתחום המרכולים העירוניים. אם וכאשר הממונה על ההגבלים העסקיים תאשר את העסקה, יהפוך לוי לבעל 20% בקופיקס וחלק מגרעין השליטה בה, והקבוצה סיכמה עם שותפתה בחברה-הבת סופר קופיקס על עסקה אפשרית לרכישת החזקותיה והפיכת קופיקס, שתכלול את לוי, לבעלת המניות היחידה ברשת המרכולים העירוניים.

בשלב הראשון תשלם חברת רמי לוי  כ-21 מיליון שקל במזומן או תמורת מניותיה בשווי דומה, זאת לבחירתה של רמי לוי. על-פי הערכות, לוי צפוי להרחיב את רשת סופר קופיקס ואף להכפיל את מספר הסניפים כבר בשנתיים הקרובות. כיום כוללת סופר קופיקס 30 סניפים, ובכוונת קופיקס והשותף המיועד להוסיף בתקופה האמורה 20-30 סניפים.

רמי לוי שיווק השקמה וקופיקס חתמו על עסקה שלפיה יוקצו לרמי לוי 20% מקופיקס גרופ, שבשליטת אבי כץ, לפי שווי חברה של 105 מיליון שקל, המהווה דיסקאונט של כ-9% מהשווי של קופיקס בבורסה. בעקבות ההודעה על העסקה נסקה מניית קופיקס  ביותר מ-20%.

בנוסף, ניתנו ללוי אופציות להגדיל במשך שנתיים את חלקו, בשתי פעימות, כך שיהפוך לבעל המניות הגדול בקופיקס ולאחר מכן גם לבעל 50.01% ממניות קבוצת בתי הקפה והמרכולים העירוניים. בתמורה לאופציות תקצה רמי לוי ממניותיה לקופיקס.

לפי העסקה, כבר מהשלב הראשון יהיה ללוי הסכם בעלי מניות עם מייסד קופיקס, אבי כץ, ועם חגית שינובר (בתו של כץ), חנניה שמש וגיל אונגר (בעלי מניות נוספים). השלמת העסקה תלויה בכמה תנאים, בהם אישור הממונה על ההגבלים ושינוי דירקטוריון קופיקס, ככל הנראה על-מנת למנות את לוי.

במקביל, קופיקס ולוי התקשרו עם קרן גרין לנטרן של ריצ'י האנטר, המחזיקה ב-50% מסופר קופיקס, בעסקה שלפיה לקופיקס תינתן אופציה של 18 חודשים לרכישת החזקות גרין לנטרן בחברה-הבת בתמורה להחזרת הלוואות בעלים והון שהושקע בסופר קופיקס בריבית של 12%.

כמו כן, הוסכם כי רמי לוי תסייע לפעילות סופר קופיקס בשיפור הסכמי הסחר וההלוואות באמצעות עוצמתה של רמי לוי. עבור כץ וקופיקס מדובר בגב חזק אחרי תקופה שבה הציגה הרשת תוצאות חלשות.

כץ אמר היום (א') ל"גלובס" כי "זה מובן מאליו, וזו הייתה המטרה. תנאי הסחר של רמי לוי יעבירו את סופר קופיקס לרווח".

"אנחנו צריכים לשמור על המהפכה שקוראים לה קופיקס", הוסיף כץ. "כשמהפכה כמו רמי לוי מצטרפת למהפכה כמו קופיקס - שהם שני שמות גנריים למהפכה בישראל בשנים האחרונות - זה יהיה לטובת הצרכן".

ביחס לבתי הקפה של קופיקס אמר כץ כי "אין ספק שהקמת 30 סניפי סופר והמפעל הכבידה עליהם. עכשיו יהיה לנו זמן לתת להם יותר תשומת-לב ניהולית".

בתשובה לשאלה אם סופר קופיקס תשנה את שמה ל"רמי לוי בשכונה", אמר כץ כי "יש סנטימנט למטרה ולא למסגרת. הסנטימנט הוא למכור בזול במרכז העיר, וזו המטרה", והוסיף לגבי ההחלטות האסטרטגיות של החברה כי "ההחלטות יהיו של רמי. מה שרמי יחליט, אני אצטרף. לא משנה כמה מניות הוא יחזיק, הוא יחליט. אין בסופרים מי שמבין יותר מרמי, ואני אתמוך בכל החלטה שלו. גם אם רמי לוי היה נכנס לקופיקס באחוז אחד, הייתי נותן לו להחליט". 

רק לאחרונה הודיעה קופיקס כי היא חוזרת למכור את מוצרי הבסיס שלה ב-5 שקלים, בניסיון לשנות את המגמה השלילית שגם השפיעה על המניה שלה.

עבור לוי מדובר בדריסת רגל בשוק הסניפים העירוניים שנחשב לאטרקטיבי בזכות רווחיות גבוהה ביחסי לסניפי הדיסקאונט, שבו הוא אינו מהווה שחקן. כיום יש ללוי רק סניף עירוני אחד בפורמט "רמי לוי בשכונה", לעומת כ-30 סניפי סופר קופיקס.

לוי ניסה בעבר לרכוש את רשת מגה הקורסת, ובכך להשתלט על רשת הסופרמרקטים העירוניים "מגה בעיר". עתה, הוא מקווה, יוכל להשתמש בסניפי סופר קופיקס כדי ליצור לעצמו רשת של סניפים עירוניים קטנים - מהלך שהוא מנסה לקדם זה זמן, ללא הצלחה משמעותית עד כה. לרמי לוי יש נוכחות מרשימה מאוד בשוק הדיסקאונט.

קופיקס מפעילה רשת של בתי קפה מוזלים באמצעות החברה-הבת אורבן קופיקס. לרשת יש 134 בתי קפה וכן פעילות בינלאומית ברוסיה, המונה 36 סניפים, ובטורקיה. לצד זאת היא מחזיקה במחצית ממניות רשת המרכולים סופר קופיקס, וקרן גרין לנטרן מחזיקה ב-50% הנותרים.