חוק ערוץ 20: הערוצים הייעודיים יוצאו מפיקוח מועצת הכבלים

לפי המתווה שיגיע מחר לוועדה המיוחדת של הכנסת, ערוצים שנתח השוק שלהם קטן מ-10% יזכו לפטור גורף ממחויבויות השקעה בתוכן

פאנל בערוץ 20 / צילום: איל יצהר
פאנל בערוץ 20 / צילום: איל יצהר

ארבעת הערוצים שמוגדרים כיום "ערוצים ייעודיים", בהם ערוץ 20, יוצאו מידי מועצת הכבלים והלוויין ויועברו לפיקוח של הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו - כך עולה מנוסח הצעת החוק שפורסם היום (ב') ויעלה לדיון מחר בוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה ולוועדת הכנסת, שהוקמה בהליך מזורז על רקע איומי הסגירה של ערוץ 20.

כזכור, לפני כשבועיים הודיע מנכ"ל ערוץ 20, שכי פרנץ, כי הערוץ נערך להחזיר את רישיונו ולהפסיק את שידוריו על רקע רגולציה בלתי סבירה שמוטלת עליו, לטענתו, ובראשה אי-קבלת אישור לשידור מהדורת חדשות יומית. מאז עושה הממשלה מאמצים להעביר בהליך מהיר הצעת חוק, שחוברה להצעה פרטית של ח"כ שרן השכל (הליכוד), שהלכה למעשה תשחרר את הערוצים הייעודיים וערוצים חדשים נוספים כמעט מכל מחויבות בנושאי תוכן ובנושאים הנוגעים להשקעה כספית מינימלית.

הצעת החוק שפורסמה היום מאמצת במידה רבה את המתווה שהציעה ועדת פילבר באמצע 2016, ומבטלת את כל תחום הערוצים הייעודיים (ששידוריהם צריכים להתמקד בנושא אחד), שכיום יש הסכמה רחבה כי הוא מיותר.

העיקרון העומד בבסיס ההצעה מדבר על "אסדרה בהתאם לנתח השוק", כך שערוצים שנתח השוק שלהם קטן מ-10% יהיו פטורים מחובה לשדר חדשות, ואם הם ישדרו בכל זאת חדשות, לא תהיה להם מחויבות למינימום השקעה בחדשות. בנוסף, הערוצים הללו יהיו פטורים מחובה של שידור הפקות מקומיות ומחובה של השקעה מינימלית בסוגה עילית.

חובות השקעה מינימליות יוטלו רק על ערוצים שנתח השוק שלהם עלה על 10% בממוצע משוקלל של 3 שנים לפחות. כלומר, בפועל הערוצים הייעודיים הנוכחיים (מלבד ערוץ 20 מדובר גם בערוץ 9, ערוץ 24 וערוץ הלא TV) וערוצים שייכנסו לשוק יוכלו לפעול זמן ארוך מאוד ללא כל מחויבות, בזמן שמולם שלושת הערוצים המסחריים הוותיקים - קשת, רשת וערוץ 10 - שממילא סופגים הפסדים כבדים על רקע פיצול ערוץ 2, משקיעים סכומי-עתק בחדשות ובתוכן.

לשם השוואה, הרישיון המסחרי שמוצע כיום כולל חובת השקעה מינימלית בתוכן בהיקף של 130 מיליון שקל בשנה (68 מיליון שקל בחדשות, ו-62 מיליון שקל בדרמה ותעודה), ובפועל שלושת הערוצים משקיעים יותר מכך, אם כי בתחום החדשות קשת ורשת משקיעות כיום פחות מ-50 מיליון שקל כל אחת, על רקע האישור זמני להפעיל חברה משותפת.

למעשה, על-פי ההצעה הנוכחית, גם אם יקום ערוץ שיצליח להגיע לנתח שוק של 10%-15%, במשך 3 שנים החובה היחידה שתתווסף לו תהיה לשדר חדשות באמצעות חברת חדשות (עניין שערוץ 20, למשל, ממילא מעוניין בו), אך גם זאת ללא מינימום השקעה בחברה, ובלי שיוטלו עליו מחויבות השקעה בתוכן מקומי ובסוגה עילית. בנוסף, מחויבות ההשקעה בתוכן לא יחולו גם על ערוץ בעל נתח של 15%-20%.

שלושת הערוצים המסחריים הוותיקים עדיין לא הביעו באופן רשמי עמדה כלפי המסקנות הללו, שכאמור יקשו עליהם מבחינה כלכלית בתקופה שהיא קשה גם כך. היות שמבחינה תדמיתית יקשה עליהם להתנגד לחוק שמוצג כחוק להצלתו של ערוץ, ניתן להניח כי לכל הפחות ידרשו הקלות גם עבורם, למשל בתשלום עבור דמי רישיון והפצה שעומדים כיום על כ-12 מיליון שקל בשנה (עניין שמוזכר גם בטיוטת חוק ההסדרים). אופוזיציה נוספת צפויה להגיע מכיוונם של ארגוני היוצרים.